Gansbaai walvissen en the great white shark

2 december 2018 - Hermanus, Zuid-Afrika

Gansbaai, een klein stadje aan de zuidkust van ZA staat bekend om zijn sharkdiving. Aan een boot is een grote kooi gelast waar iemand in te water wordt gelaten om de great white shark te zien. Helaas, de boten liggen nu werkeloos te wachten op het volgend seizoen want voorlopig komen er geen haaien meer in de baai.

We waren ons aan het oriënteren op een boottocht om de walvissen te zien, de southern whale komt helemaal uit Antarctica naar de baai “de Kelders” bij Gansbaai zwemmen om hier te kalven in het “warme” water van de baai.

Ad stond te praten met een visser die vertelde dat hij pas nog moeders met kalfjeswalvissen had gezien bij de Kelders bij Gansbaai en dat je ze daar veel beter kon zien dan vanaf een boot omdat een boot niet zo dichtbij mag komen. Zo gezegd zo gedaan. Bij de Kelders zijn prachtige rotsen die terracotta kleuren in het avondlicht en jawel hoor tientallen mensen stonden gewapend met verrekijkers en camera’s klaar. Vlak voor de kust lagen 5 walvissen met hun jonge kalfjes rustig te zwemmen. Af en toe kwamen ze boven om adem te halen en hoorde je een soort grommen. Fantastisch om ze van zo dichtbij te kunnen zien (zie filmpje)

We hebben enorm veel geluk gehad want ze zijn er maar tot eind november. Zogauw het kalfje in staat is om lange afstanden te zwemmen vertrekken ze weer naar Antarctica, ongelofelijk wat een afstand leggen deze dieren af.

Aan de andere kant van de baai ligt Walkers Bay, een prachtig natuurgebied. Eindeloze stranden met op de duintop een bankje waar we uren hebben zitten kijken naar walvissen en vogels, heerlijk met een thermosfles thee erbij.

Aan de overkant van de baai ligt Hermanus, een drukke toeristenplaats die bekend staat om de walvissen (is dezelfde baai) maar hier was geen walvis meer te zien. Langs de kust loopt een kilometerslang wandelpad prachtig door het fijnbos, kleine struikjes die als broccoli aan elkaar passen en allemaal verschillende bloemen krijgen. Dit is een prachtige tijd in ZA, alles groeit en bloeit en dat vinden de Duitsers ook want het lijkt wel een Duitse invasie hier.

Wij kampeerden op camping Onrus, weer zo’n leuke Hollandse naam. Fijn gekampeerd op een redelijk windvrije plek maar Accuweather gaf aan dat er een enorme storm op komst was, dus wij braken de zaak af en overnachtten in een lodge. Nou dat hebben we geweten, de lodge was van hout en het ging zo tekeer s’nachts dat het leek of het dak eraf vloog. De eigenaar lachtte de volgende morgen en zei dat dit nog niks was, wij hadden geen idee hoe de oceaan hier tekeer kon gaan……

Clarencedrive is een van de mooiste ritten in de Westkaap. Pal langs de oceaan is een mooie weg aangelegd met uitzichten over de granieten bergen en is een genot om te rijden en steeds uit te stappen om het uitzicht te bewonderen.

Het was een aardige rit naar Kaapstad, we boekten een guesthouse in Kaapstad bij Kommetjie vlakbij de vuurtoren Slangkop waar we een paar heerlijke dagen doorbrachten maar daarover later meer.

1. Maria:
    2 december 2018
    Ad voor morgen van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag en een fijne dag groetjes Maria Visser
  2. Tony Peters:
    2 december 2018
    Hoi Ad en Anne-Marie....mooi zeg dat filmpje..heel apart en wat 'n mooie baai met rotsen..
    Ik lees dat je morgen jarig bent Ad.... nou van Harte gefeliciteerd en 'n fijne reis verder...Groetjes van Tony en Riet..
  3. Albert & Nicole:
    2 december 2018
    Wat een schitterende reis weer... Ad, voor morgen een hele fijne verjaardag en nog vele gezonde jaren gewenst! Wij vertrekken over een paar weken naar Brazilië...dit keer naar Cumbuco. Geniet van het mooie Zuid-Afrika.
  4. Jan van der Velden:
    2 december 2018
    Ad van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag morgen maak er een fijne dag van samen met Anne-Marie 🤗☕🎂🥂
  5. Ben Annette de Wet:
    Error Icon
    Address not found
    Your message wasn't delivered to [email protected] because the address couldn't be found, or is unable to receive mail.
    The response from the remote server was:
    550 No such recipient here

Bcc:
    Date: Sun, 2 Dec 2018 21:56:34 +0200
    Subject: Re: Nieuw reisverhaal: Gansbaai walvissen en the great white shark
    Dagse
    We were very surprised to see Wessel and Adele with you . We have known them over 30 years even before they were married !
    Thanks for letting us know !
    Your blog is very interesting we love reading it . Traveling with you ! You know more about our country than we !
    Travel safe and keep in touch . We are of to Koh Samui Thailand for 2 weeks on Thursday . Flying via Singapore , spending a few days there with old friends also . Long term friendships are very special .
    Kind Regards
    Annette Ben

Hoi Annette,

Wij hebben een nieuw reisverhaal geschreven:

Gansbaai walvissen en the great white shark</ ----- Message truncated -----
  6. Marende en Jan:
    3 december 2018
    Hoi Anne-Marie en Ad, nogmaals een dikke proficiat Ad en nog veel gelukkige en gezonde jaren toegewenst voor jullie samen. Prachtig verhaal met mooie videobeelden. Blijven genieten.......lieve groetjes van ons,
  7. Martha:
    3 december 2018
    Hoi Anne -Marie en Ad, op de eerste plaats een dikke proficiat Ad met je verjaardag het moet toch fantastisch zijn om in zo'n mooie omgeving je verjaardag te vieren geniet er maar van.Wat een mooi verhaal weer en videobeelden zo kan ik er ook van genieten ga zo door .
    Groetjes van Martha, xxx
  8. Renee:
    3 december 2018
    Ad van harte gefeliciteerd met je verjaardag alvast. Geniet van alles wat er op jullie pad komt en tot gauw ziens, Renee & Clemens
  9. Jos:
    3 december 2018
    Mooi verhaal Anne-Marie en Ad van harte met je verjaardag. Ik hoop voor jullie dat er nog veel mooie reizen (en dito verslagen) zullen volgen.

Hartelijke groet uit Steyl van Monique, Bart, Koen, Stan & Jos
  10. Ruut en Trees:
    8 december 2018
    We zijn weer terug van een mooie en gezellige excursie bus-treinreis
    naar Zwitserland. We hebben genoten en de Matterhorn ook goed kunnen zien. Wederom een mooi verhaal van jullie en ook de filmpjes zijn heel leuk om te bekijken. Tot de volgende keer maar weer. Veel groetjes van Ruut en Trees