Capetown en de winelands

9 december 2018 - Beaufort-West, Zuid-Afrika

Op een prachtige plek op het Kaaps schiereiland hadden we een guesthouse gereserveerd voor 6 nachten voor de ongelofelijke prijs van 27 euro per nacht. Imhoff gift heet het plaatsje. Onze grote kamer met balkon had een geweldig mooi uitzicht. Eerst de vlei, een zoetwaterplas omzoomd met riet en daarachter de oceaan met strand en de bergen. Heerlijk om op het balkon te zitten s’morgens vroeg met je bakje yoghurt en een glas thee. Guesthouses zijn heel prettig in ZA. Je mag de keuken gebruiken en in de tuin zitten, ook is er meestal een zitkamer bij met een tv.

Vanuit Imhoff kun je prachtige ritten maken naar het nat. park Kaap de goede hoop waar we nu mooi weer hadden en eens een andere wandeling maakten over de rotsen naar de kudde elanden, mooie grote dieren die je maar zelden ziet in ZA. De grote afwezigen waren de baboons die altijd een hoop overlast bezorgen maar nu nergens te bekennen waren.

Ook Scarborough met het grote witte strand en de kitesurfers was dichtbij evenals mijn favoriete vuurtoren Slangkop waar we de zon onder zagen gaan.

Richting Kaapstad was een probleem want de Ou Kaapse weg ligt al een jaar open en is een constante ergernis voor veel mensen die om moeten rijden. Voor ons is dat niet zo’n probleem want we hebben de tijd en de rit over de Chapmans peak en Camps Bay is een van de mooiste van ZA. In Kaapstad bezochten we het kasteel de Goede Hope waar eigenlijk de geschiedenis van ZA begon. Hier werd net de ceremonie van de wisseling van de wacht gehouden.

Uiteraard maakten we weer een wandeling in de Compagniestuin die vroeger aangelegd is om de schepen te bevoorraden met verse groenten en nu een bijzondere collectie uitheemse bomen en planten herbergt. Het slavernijmuseum drukt je weer eens met je neus op de feiten over de mensen die hier vroeger gedwongen werden om voor de blanken te werken en de vele Afrikanen die op afschuwelijke wijze werden verscheept naar de andere kant van de wereld en er vaak niet levend aankwamen door ziekte, ellende en schipbreuken.

Genoeg ellende want 3 december was een feestdag, Ad werd 70 en werd gefeliciteerd door de mensen in het guesthouse. (Jullie ook allemaal bedankt voor de felicitaties)

We hadden aan de andere kant van Kaapstad een superchic hotel gereserveerd. Prachtige kamer in een villa vol kunst en bijzonder meubilair. Het zwarte personeel was bijzonder attent en zorgde dat alles hier vlekkeloos verloopt. Er zijn weinig hotels waar alles perfect is want er is altijd wel iets wat niet deugd maar dit was een hotel waar alles klopte.

Ad wilde graag naar Kirstenbosch, de botanische tuin die nu in bloei staat en er heel anders uitziet dan de vorige keer. Nu was het groen, erg mooi. (alhoewel ik de botanische tuin van Betty’s Bay ook erg mooi vind).

Op zondag deden we uiteraard weer een sundaylunch in een enorm hotel en daarna hadden we afgesproken met Wessel en Adele. Afgelopen februari logeerden wij 2 weken in hun huis in Milnerton en in mei volgend jaar komen ze bij ons. Was heel gezellig. Heel apart was dat bleek dat zij de vroegere buren waren van Anette en Ben uit Ermelo waar wij logeerden op hun schapenfarm. Wat is de wereld soms toch klein……

Op naar de wijnstreek. Was even zoeken naar een rustige camping, maar we vonden een camping in Paarl aan een mooie rivier, we zetten de tent op naast een Nederlands stel dat hun camper stalt in ZA. Ook Brabanders uit Hilvarenbeek. Weer een toevalligheid: ze vliegen met de zelfde vlucht naar huis als wij op 19 december met Egypt air.

We hadden een boek gekocht met wijnroutes en zochten een paar wijnestates uit om te bezoeken. De meeste zijn heel uitgestrekt zoals Babylonstoren met een grote groente tuin en een restaurant in een kas. Avondale vond ik heel mooi met een tuin waar alles op elkaar was afgestemd en bloeide dat het een lieve lust was. We planden hier een proeverij voor de volgende dag op het mooie zonnige terras maar het weer gooide zoals we onderhand wel gewend zijn roet in het eten en toen de weerapp weer enorme regenbuien voorspeldde besloten we maar weer op te breken. Nog een paar wineestates onderweg zoals Mellasat vineyards en het grote landgoed la Motte en Grande Provence in Franschoek waar we overnachtten in een appartement zodat we na het eten naar huis konden lopen.

Jammer maar we moeten beginnen aan de lange terugreis naar Johannesburg waar we 19 december verwacht worden. Via de du Toitkloof reden we richting de kurkdroge Karoo waar de het Karoo nat. park gaan bezoeken.

1. Tony Peters:
    9 december 2018
    Hallo Ad en Anne-Marie...wat 'n mooie belevenissen allemaal...ik denk als jullie weer terug zijn voor de kerst dat jullie terug kunnen kijken op 'n zeer geslaagde Afrika reis...en 'n geweldige herinnering hebben aan de prachtige foto's....Goeie reis terug en hele fijne feestdagen....Groeten van Tony en Riet,...
  2. Katita:
    9 december 2018
    Love your trip and adventures along the way with weather and animals and people!!
    We are now housesitting in Napier NZ. Spent yesterday on a sheep station as met the ranchers here and they invited us out. Will fly to Brisbane on the 24th and will be there housesitting a Great Dane! That one will be a repeat visit. Enjoy your last days there .Merry Christmas. Katita and Geoff
  3. Marende en Jan:
    10 december 2018
    Hoi Anne-Marie en Ad, ja..het leven hangt van toevalligheden aan elkaar zie je maar....wat een belevenissen weer voor jullie... Inderdaad jullie terugreis in ZA is in volle gang nu.....maar zal ook wel weer een hele mooie reis zijn met , jullie kennende, weer allerlei belevenissen. Rij voorzichtig en tot zeer binnenkort...
    lieve groetjes van ons,
  4. Jos Govers:
    10 december 2018
    Wat een genieters zijn jullie toch in al die mooie vrije jaren.
    Foto's zijn ook zeer prachtig.
    We worden er jaloers van zeg.
    Goede reis terug naar Summeren maar dat zal jullie na zoveel ervaring zeker wel gaan lukken. Dus nog een mooie trip terug naar het vliegveld
    En een betere maatschappij om terug te vliegen als Egypt-air, met al zijn mooie service, is er niet.

Tot in Summeren dan voor een mooie kerst een weer een prachtig nieuwjaar voor ons allen. En wie weet volgend jaar weer/weer/weer.

Jos en Tineke Govers.