De zuidelijkste punt van Zuid Afrika

28 november 2018 - Kaap Agulhas, Zuid-Afrika

Via 2 ruige passen reden we naar Swellendam, ook een oude bekende. We overnachtten in een guesthouse en toen we opstonden stond er een jongen zich in het zweet te werken om onze vuile auto schoon te krijgen….bleek dat de eigenaar hem iedere morgen liet komen om de auto’s van zijn gasten te wassen. Als dat geen service is. Met een big smile nam hij zijn fooi in ontvangst. Hij had een goeie dag want er waren aardig wat gasten.

Overberg was een nieuw gebied voor ons, over de berg, een landbouwgebied met zover als je kunt kijken goudgele korenvelden met rollen stro keurig opgerold door de machines. Op de gemaaide velden lopen regelmatig kraanvogels, blijkbaar vinden ze hier lekkernijen want Overberg is het 2e gebied van de wereld waar de bedreigde kraanvogel nog voorkomt. Prachtige blauwgrijze vogel met lange pluimstaart die wappert in de wind.

In Bredasdorp staan de grote silo's waar al het graan wordt opgeslagen, maar dit is geen toeristische plaats. Wij rijden door naar de vissersplaats Arniston. Aan een mooie baai liggen oude vissershuisjes en kleurige boten. Arniston heeft naast vele leegstaande vakantiehuizen (zoals overal in ZA staat 60% leeg)  1 hotel en een camping. Elke keer weer een afweging, wel of niet kamperen. We besloten de tent op te zetten achter de wasgelegenheid en dan maar hopen dat de wind niet draait. Het Arnistonhotel heeft een goede keuken dus we maakten er een luxe dag van. Lunch op het terras met uitzicht op zee en diner s’avonds in het restaurant.

De Mond nat. park stond op onze kaart en het was een toer om er te komen over de superstoffige weg, maar wat was het mooi. ZA zit vol met verassingen en dit was er zeker een. Een rivier die uitmondt in de oceaan hadden we al vaker gezien, maar dit totaal ongerepte duinengebied met estuarium (zoet en zout water ontmoeten elkaar) met het breedste spierwitte zandstrand van ZA is werkelijk magnifiek. Meeuwen krijsten boven je hoofd als je in de buurt kwam om hun nesten te beschermen. Ze zaten duidelijk niet te wachten op pottenkijkers.

In de verte zagen we met de verrekijker een zwarte band op het strand. Toen we dichterbij kwamen bleek dat hier ontelbare Cape comoranten zaten. Ongelofelijk als die miljoenen vogels ineens opvliegen en zich mengen met de meeuwen in de lucht. Je krijgt dan een echt wauweffect en het gevoel dat je in een film zit van National Geografic. Wat een dag waanzinnig…..(zie filmpje)

Het zuidelijkste punt van ZA ligt in Cape Agulhas, hier staat een vuurtoren (mooi kan ik hem niet vinden) Jammer dat deze vuurtoren er niet eerder gebouwd is want dat had vele levens gespaard. In dit gebied waar de Atlantische en de Indische oceaan samenkomen (warm en koud water mengt zich hier) zijn zeker 2000 schepen vergaan, dit is een compleet maritiem kerkhof.  Deze kust is heel verraderlijk en hier op deze rotsachtige kust hebben zich vele drama’s afgespeeld en moeten mensen doodsangsten hebben uitgestaan tijdens de wilde stormen. De kust is prachtig met mooi weer en er is hier een boardwalk aangelegd waar je heerlijk kunt wandelen naar het monument waar iedereen een selfie maakt van het zuidelijkste punt van ZA.

Helaas Accuweather meldde weer wind en ja hoor daar gaan we weer. De hele nacht klapperde de tent die Ad overal had vastgesjord. Van slapen kwam niet veel dus om 6 uur braken we met veel gevloek de tent af in de harde wind en ik kan je vertellen dat dat niet meevalt. Heerlijk als alles dan droog is ingepakt en de regen met bakken uit de hemel valt.

We reden weer terug “over de berg” over de stoffige wegen langs de korenvelden waar veel vogels op de hekken zitten en roofvogels vliegen op zoek naar een lekker hapje. Ons volgende doel is Gansbaai.

1. Anneke Eekhof:
    28 november 2018
    prachtige foto's van een prachtig land. Onze walvissentocht ging niet door vanwege de wind, maar...…. we zagen er volop vanaf de kust in Hermanus. Maar een tentje afbreken lijkt mij geen gemakkelijk karwei.
  2. Tony Peters:
    28 november 2018
    Mooi verhaal weer Ad en Anne-Marie....met plezier beleefd en gelezen...ook weer super mooie foto's...iedere keer weer genieten....het is echt 'n prachtig vakantie land ook getuige de vele (Duitse) vakantiegangers en wij genieten mooi met jullie mee...groetjes hier alles goed....
  3. Ruut en Trees:
    28 november 2018
    Wauw...wauw...wauw. Wat een prachtige foto's. Van de foto's en de video van de opvliegende vogels hebben we helemaal super genoten. Zo'n kans krijg je niet vaak. Nog een paar dagen en dan waait hier ook de wind door de bomen op 5 december. Maar Sinterklaas zal niet op kunnen tegen de Zuid Afrikaanse winden.
    Daarom blijft hij voorlopig nog maar even in Nederland. Geniet maar heerlijk verder en wij verheugen ons weer op jullie volgend verhaal.
    Gr. Ruut en Trees
  4. Marende en Jan:
    3 december 2018
    Hoi Anne-Marie en Ad, lopen wat achter met het lezen van jullie verhalen.
    Nu even inhalen...weer een belevenis om alles te kunnen lezen. Mooie foto's hoor , lieve groetjes van ons,