Van Estland naar Litouwen, afscheid Baltische landen

21 augustus 2021 - Vilnius, Litouwen

Weer zo’n prachtige overnachtingsplek aan zee, waar vindt je die nog?

Na een prima nachtrust rijden we langs de noordkust met af en toe een blik op de Finse Golf met mooie vakantiehuizen richting de Russische grens. Hier ligt de Russische stad Narva, die op een fort na helemaal platgebombardeerd is in WOII. We besluiten koers te zetten naar het zuiden want we mogen de grens toch niet over. St. Petersburg is op dit moment onbereikbaar helaas…..

In de regen komen we aan bij het Kurremaeklooster. Een ommuurd klooster met een mooie poort en een grote Russisch orthodoxe kerk. Heel indrukwekkend. Vooral de kapel met het kerkhof waar honderden zusters begraven liggen die in de loop van meer dan 100 jaar in dit klooster hebben gewerkt en gewoond. Alles ziet er perfect onderhouden uit, de bloemperken en de huizen waar de zusters wonen. Ieder draagt hier zijn steentje bij. We zagen een zuster flink tekeer gaan met een grasmaaimachine en een ander met een kruiwagen vol appels.

Op het parkeerterrein ontmoetten we Anja en Cor ook Brabanders, s’Avonds aten we samen een hapje en wisselden we ervaringen uit.

Via het grote Peipsimeer wat Letland van Rusland scheidt reden we zuidwaarts. In dit zoetwatermeer wordt vis gevangen die gerookt wordt en niet onaardig smaakt.

We reden door naar Tartu een gezellige studentenstad met enorm veel restaurants en terrassen. Je kunt hier maar beter uit eten gaan want voor deze prijzen heb je thuis nog geen voorgerecht. Boodschappen zijn hier ongeveer even duur als thuis, maar diesel en horeca zijn veel goedkoper.

Het weer is al een tijdje wisselvallig met veel regen. Temperaturen zijn niet slecht zo 18 tot 20 graden. Er lagen nog 2 plaatsjes bij Riga in de buurt die we nog niet hadden bezocht. Cescis met veel houten huizen waarvan er nog veel moeten worden gerestaureerd en Sigulda met een mooi park met een oud kasteel uit de middeleeuwen en een nieuw paleis.

We passeerden weer de grens met Litouwen, waar de hoofdstad Vilnius op het programma stond. De camping was niet meer dan een groot parkeerterrein 6 km buiten de stad, maar alles was aanwezig, zelfs wasmachines en droogtrommels. Met de fiets door het park en dan stoep op stoep af naar Vilnius. Prachtige stad met een grote kathedraal in neo classicistische stijl met een aparte klokkentoren. Het paleis van de hertogen en het presidentieel paleis.

De oude binnenstad heeft tientallen kerken, op elke hoek van de straat zie je er weer eentje. Het was vrijdag en overal zag je bruidsparen en hun fotograaf door de steegjes lopen op zoek naar fotogenieke plekjes.

De zwarte bladzijde uit het verhaal van Vilnius is dat hier in WOII heel veel Joden zijn weggevoerd en gefusilleerd in de bossen rond Vilnius. Er leefde een grote Joodse gemeenschap van 75000 Joden in de stad . De Synagoge is er niet meer en het enige wat overbleef is een bordje waar vroeger het Joodse ghetto was.

Als je de geschiedenis leest van de Baltische landen wordt je niet vrolijk. Dit volk is altijd overheerst en onderdrukt geweest door de Zweden, Duitsers, Nazi’s en Russen. Ongelofelijk hoeveel oorlog hier is gevoerd en hoeveel slachtoffers hier zijn gevallen.

In tegenstelling tot andere steden zijn in Vilnius dure winkels te vinden en rijden er grote dure auto’s. Wij denken dat dit komt door het ambassadepersoneel waar hier veel landen een vestiging hebben.

Als laatste bezienswaardigheid bezoeken we vanmiddag het Trakai kasteel niet ver van Vilnius. Dit Middeleeuws kasteel wat pas gerestaureerd is, wat wel nodig was ligt op een eilandje wat verbonden is met een loopbrug naar het vasteland. Wel toeristisch maar erg mooi. Ook hier weer veel bruidspaartjes die dit een romantische omgeving vinden.

Nog een vrije kampeerplaats en dan gaan we morgen weer de grens over naar Polen en moeten we weer overnachten op campings want vrij staan is in Polen helaas verboden.

Conclusie Baltische landen:

Hoofdsteden zijn prachtig, evenals de natuur. Veel bossen, meren en velden. Mooie stranden aan de westkust. Wij vonden de noordkust het mooist. Schone lucht! Hele vakantie geen allergiemedicijnen nodig gehad.

Campings bij de steden zijn meestal parkeerterreinen met voorzieningen. Prijs rond de 20 euro voor 2 pers.

Landen zijn nog oorspronkelijk wat natuur betreft en er is volop ruimte. Alles is goed verkrijgbaar behalve gas voor de groene Duitse flessen (vullen mag niet)

Afstanden zijn behoorlijk groot tussen de bezienswaardigheden. Helaas op de ooievaars na weinig vogels en geen enkel ander dier gezien.

Mensen zijn stug en lijken niet geïnteresseerd in buitenlanders en toeristen. Oude mensen zien er vaak armoedig uit en lijken het niet breed te hebben.

Het is een land voor natuurliefhebbers die graag vrij kamperen.

De wegen zijn of heel goed of bar slecht met lappendekens van asfalt en soms grote gaten.

De Baltische chauffeurs rijden hard en passeren vaak op de 2 baanswegen. Er zijn geen autobanen. Overal staan camera’s die de snelheid in de gaten houden. Zo gauw je een bordje ziet met bebouwde kom is de toegestane snelheid 50 en dit wordt door iedereen gerespecteerd.

Fietsen is niet zo makkelijk. In de steden zijn soms fietspaden. Maar je moet regelmatig het trottoir op en fietsen tussen de voetgangers wat niet altijd wordt gewaardeerd.

Wat ook opvallend is ook in Duitsland en Polen de elektrische steps. Je kunt ze overal huren en ze komen met een rotvaart op je af. Je ziet ze overal langs de weg staan want als de stroom op is worden ze zomaar achtergelaten wat vaak lijdt tot gevaarlijke situaties.

Wifi werkt perfect in Polen en de Baltische landen altijd 4G op onze telefoons.

1. Marende en Jan:
    22 augustus 2021
    Weer een mooi verhaal zodat we weer helemaal up to date zijn. Ook de prachtige foto's zorgen voor een goed beeld. Blijven genieten. Hier alles oké
  2. Joke Cor:
    Dankjewel voor felicitatie.
    We hebben het in kleine kring gevierd
    groetjes
  3. Joke Cor:
    22 augustus 2021
    Leuk,weer een uitgebreid verslag en mooie fotos.
    bedankt.
    groet van ons
  4. Jan v.d Velden:
    22 augustus 2021
    Hoi weer een mooi stukje gereisd , weer een goede mooie tocht verder gewenst groetjes alles oké met mij
  5. Ruut en Trees:
    23 augustus 2021
    Zo nu zijn we weer helemaal bij met jullie reisverhalen. Er is ook veel te lezen en foto's te bekijken. Het geeft ons een goede indruk van wat jullie waar allemaal beleven. Op naar het volgende verhaal. Geniet er saampjes van en graag tot de volgende keer.
    Groetjes, Ruut en Trees
  6. Loes:
    23 augustus 2021
    Het ziet er mooi uit daar. Geniet er nog van samen. Goede reis en op naar het volgende verhaal met foto's.