Noord-Polen (Pommeren)

29 augustus 2021 - Szczecin, Polen

Vandaag verlaten we na 3 weken de Baltische landen, maar eerst rijden we om Kalingrad heen. Dit stukje Rusland waar ik eerder nog nooit van gehoord had ligt als een Russische enclave tussen Litouwen en Polen. Hier kun je zonder visum niet zomaar doorheen rijden.

Het vlakke landschap van Litouwen verandert meteen als je de grens met Polen over gaat.  Het Mazurisch merendistrict is een beetje heuvelachtig met tussen de bossen glinsterende meren. De natuur is knalgroen en de bomen zien er heel goed uit, de natuur is prachtig door de vele regen van de laatste maanden.

De smalle 2-baanswegen worden aan beide zijden omzoomd door oude eiken en zijn bar slecht. Er wordt hier veel te hard gereden en dat het meestal niet goed afloopt zie je aan de beschadigde bomen met kruisjes en bloemen ervoor.

Overal staan bordjes van EU-projecten. Hier is nog veel werk aan de winkel. Noord Polen is nog niet zo goed ontsloten als de rest van Polen. We nemen deze weg omdat hier veel leuke dorpjes liggen met typisch rode gotische bakstenen kerken. Vroeger was dit gebied Pruisisch dus veel stadjes hebben een Duitse uitstraling.

Officieel mag je in Polen niet wildkamperen dus gaan we de eerste nacht braaf op een camping aan een meer maar dat is ons niet goed bevallen. Veel verkeerslawaai, slechte wifi en douches met munten waar je eerst een cursus voor moet volgen. Op een plek in de natuur is er niets dus kun je je ook niet ergeren. Voordeel: geen felle lampen en meestal geen verkeer.

Hier in noord Polen had Hitler in WOII zijn hoofdkwartier Wolfschans genaamd. We zagen er borden naar toe wijzen maar we hebben in de Baltische landen al zoveel ellende over de oorlog gehoord dat we dit even overslaan.

s’Avonds vonden we een heerlijke vrije plek aan een rivier met alleen een visser die klaagde dat de vis niet beet. Superplek dankzij de app Park4night.

Onderweg passeerden we de bedevaartplaats Swieta Lipka. Hier staat een grote barokke R.K. kerk. Maria is ook hier verschenen in een boom en ter ere van haar komen hier veel Polen op bedevaart. Leuk detail was dat je een kerkelijke bijdrage ook met je Visa kaart kunt swipen op een payterminal. Ja ook de kerk gaat met zijn tijd mee…

In Reszel staat nog een grote burcht, wel een keer leuk om te bezoeken dachten we. Helaas was de eerste zaal een verzameling van martelwerktuigen uit de Middeleeuwen met de gebruiksaanwijzing erbij. Ik werd er zo misselijk van dat ik de rest van het kasteel niet meer gezien heb. Ongelofelijk wat een vreselijke dingen hebben we deze reis al gezien, wat mensen elkaar toch aan kunnen doen.

We besloten terug te gaan naar Gdansk en dan via noord Duitsland ipv via Berlijn huiswaarts te rijden. Gdansk was ons zo goed bevallen vorige keer dat we weer naar camping Stogi reden en met het trammetje naar de stad. Wat een verschil met vorige keer. Geen kraampjes, een ijskoude noordenwind zodat niemand op een terras zat en zwaarbewolkt. Maar goed dat ik de vorige keer zoveel heb gefotografeerd.

Op aanraden van Robert bezochten we de badplaats Sopot, maar helaas een niet bepaald bezienswaardig kurhaus en ook de pier kon ons niet bekoren. We verlaten de drukke regio van Gdansk en gaan binnendoor over slechte wegen naar het Slowinsky nationaal park. Een groot nationaal park om een binnenzee met dennenbossen met paarse heide op de bodem. We liepen over een lang pad door de bossen naar de Oostzee. Prachtige stranden met (wandelende duinen) Het strand werd steeds smaller en het water klotste al tegen de duinen dus draaiden we maar om om dezelfde weg terug te lopen. Onderweg lag er een emmer op het strand en kon ik het weer niet laten om deze met afvalplastic te vullen. Toen ik de emmer neerzette bij de strandwacht die lag te pitten (ipv op te letten) was zijn commentaar dat dit toch uit de zee kwam en hij er weinig aan kon doen. Toen ik hem vroeg waarom hij de plastic bekers niet opraapte die vlakbij zijn stoel lagen keek hij mij verbaasd aan….. Het dringt toch nog steeds niet overal door op deze planeet…

Nog een stad die net voor de grens met Duitsland ligt Szczezin (hoe spreek je zoiets uit?) Hier was weinig meer over van voor de oorlog dus niet interessant. Nog eenmaal goedkoop diesel tanken en een tankje Ad blue en dan steken we de grens weer over met Duitsland.

Ik krijg meteen een berichtje van de Duitse overheid dat we ons vooral aan de Covid-maatregelen moeten houden, dus de kapjes die in Polen al lang verdwenen waren mogen weer op, hoera!

1. Marende en Jan:
    29 augustus 2021
    weer helemaal bij nu en inderdaad hebben jullie weer super veel gezien. Fijn dat wij ook een kijkje kunnen nemen dmv de mooie foto's.
    Veilige " op weg naar huis " reis.
    In Someren alles oké
  2. Tony Peters:
    29 augustus 2021
    Hallo Ad en Anne-Marie.. toch weer 'n mooie en interessante reis achter de rug met weer prachtige foto's dus Ad kan bij thuiskomst weer vooruit om er 'n mooi filmpje van te maken als herinnering...wij zijn vandaag ook weer thuis gekomen van bijna 6 weken Zeeland maar helaas het weer heeft dit jaar niet echt meegewerkt...veel te veel regen en wind en dat is voor fietstochten niet zo fijn...maar hopelijk krijgen we nog 'n herkansing dit jaar...wij wensen jullie welkom thuis en hartelijk bedankt voor alle leuke en informatieve berichten van jullie....Groeten van Tony en Riet,...
  3. Petra:
    29 augustus 2021
    Weer een hele andere belevenis deze reis. Veilige terugreis naar Nederland!
  4. Renee:
    30 augustus 2021
    Veilige rit naar huis gewenst en voor straks........Welkom Thuis!
  5. Loes:
    Hoi Globetrotters,
    Het is weer een mooi verhaal. Jammer van het kasteel. Jullie hadden ook nog een zaaltje verder kunnen kijken als ze de martelwerktuigen toch in 1 ruimte verzameld hadden... Plaats spreek je volgens mij uit als "Tschetschin". Ben benieuwd naar de live verhalen. Goede, veilige terugreis en tot gauw.
  6. Ruut en Trees:
    Hoi Anne-Marie en Ad,
    Het t-shirt van Ad past prima bij jullie. Jullie zijn geboren avonturiers.
    Goede reis naar huis en tot ziens.
    Groetjes,Ruut en Trees
  7. Cor:
    30 augustus 2021
    Weer een mooi verhaal. Maar het komt ons een beetje bekend voor😄. Hoe zou dat toch komen?
  8. Wendy:
    Weer leuk om te lezen😀
  9. Jan v.d Velden:
    31 augustus 2021
    Goedemorgen weer van alles op zo,n reis dat is het leuke ervan denk ik in Nederland is het niet zo,n somers weer fijne voortzetting groetjes
  10. Andy and Hazel Smith:
    5 september 2021
    Hello Anne-Marie and Ad

Great to read about your adventures! Hope the journey is going well.
    Andy and I were just talking about you yesterday and wondering how you both were.
    Lots of love xxx