Drenthe, een weekje in eigen land

19 oktober 2015 - Oranje, Nederland

Zojuist teruggekeerd van een weekje oppassen in Drenthe. Tot vorige week had nog niemand gehoord van het dorp Oranje aan het Oranjekanaal in Drenthe. Inmiddels weet iedereen dit langgerekte dorp met maar 130 inwoners te vinden.

Ons was gevraagd om op een boerderijtje te passen met geiten, kippen en een poes omdat de eigenaren op vakantie gingen.

Inmiddels hebben we al in allerlei soorten accommodatie gelogeerd en opgepast maar zo’n donkere boerderij is niet echt mijn ding. Wij zijn natuurlijk gewend aan veel licht in huis en dat is in deze donkere periode toch minder.

De provincie Drenthe is prachtig, ongelofelijk hoeveel ruimte hier nog is. Je kunt je dan ook heel goed voorstellen hoe vroeger de mensen hier woonden in simpele huisjes waar de wind aan alle kanten binnenwaait en de bewoners zich met z’n allen om een kacheltje proberen warm te houden. Ze sliepen ook in een bedstee in hetzelfde vertrek want dat was de enige manier om warm te blijven.

In het openluchtmuseum Veenpark bij Emmen kun je de huisjes zien en voel je de armoede van de mensen die turf staken om in hun levensonderhoud te voorzien en hier maar een paar centen voor kregen. Via de talloze kanalen die in Drenthe zijn aangelegd werd de turf verspreid door het land.

Ook het hunebedmuseum in Borger was interessant. In dit museum wordt uitgelegd hoe al die enorme stenen uit Scandinavië na de ijstijd in Drenthe uit het ijs tevoorschijn kwamen en gebruikt werden voor o.a. de hunebedden.

In Vancouver Canada hebben we de eerste Body World tentoonstelling gezien in 2009. Nu is er in Leeuwarden in het natuurmuseum een vervolg in de vorm van Body world animal inside. Prachtige geconserveerde dieren zijn hier te zien. Je kunt de giraf, gorilla, rendieren, stier en de schitterende olifant Samba bekijken en tevens een kijkje nemen in zijn binnenste.

Prachtige steden zijn Groningen en Leeuwarden. Heel anders dan de steden in het Brabantse land. Heel veel winkeltjes met aparte collecties en niet alleen ketens zoals op veel plaatsen het geval is.

Als laatste Assen met de mooi gerestaureerde panden heeft een interessant museum met o.a. de de veenlijken uit de prehistorie die in deze omgeving zijn gevonden door turfstekers. Deze mensen waarvan men denkt dat ze toen geofferd zijn, zijn gemummificeerd door het zure veenwater en het lage zuurstofgehalte.

Nu gaan we ons voorbereiden op onze volgende lange reis.

Op 1 nov a.s. vliegen we naar Barcelona waarna we op 5 nov. inschepen op de Norwegian Spirit een niet zo groot cruiseschip. Via Madeira steken we de oceaan over en via de Caribische eilanden St. Maarten, St. John en St. Thomas komen we aan in Cape Canaveral in Florida. We hebben de laatste tijd verschillende stellen uit Florida hier in huis gehad dus we hebben weer heel wat weekjes gespaard in the Sunshinestate om onze winter te ontvluchten.

De eerste 2 weken zijn we in de grootste gated community van de wereld: the Villages, hierna 2 weken in een huis aan de Suwannee rivier in Noord Florida. Dan rijden we weer naar Lakeland naar het huis van Rick en Dottie waar we al eerder waren en hier blijven we met de feestdagen. Op 21 januari vliegen we van Orlando naar Mexico-city voor een citytrip van 4 dagen en dan met de bus naar San Miguel de Allende, een kleurrijk Mexicaans plaatsje waar we een maand in het huis verblijven van een Amerikaans echtpaar. Wat hierna komt is nog niet helemaal duidelijk, maar dat duurt nog even.

Wij houden jullie graag weer op de hoogte van onze belevenissen in woord en beeld.

Hartelijke groet van Anne-Marie en Ad

1. Jan en Marende:
    19 oktober 2015
    weer een super week geweest zo te lezen......beetje donker....maarja..je kunt ook niet alles hebben hè...
    Tot snel.
  2. Ruut en Trees:
    19 oktober 2015
    A,s, donderdag zien en spreken wij jullie in het restaurant. We kunnen dan weer gezellig bijkletsen. We kijken er weer naar uit.
    Groetjes.
  3. Loes:
    20 oktober 2015
    Vanuit Japan de groetjes. Wij hebben nog een week te gaan en wensen jullie een goede reis toe. We zullen elkaar pas weer zien als jullie terug zijn.
    Hier is het prachtig herfstweer met temperaturen overdag van rond de 22-26° maar 's nachts koelt het behoorlijk af naar rond de 10°. We hebben gelukkig nog geen drup regen gehad. Zal wel wennen zijn als we terug zijn. Japan is erg divers, soms erg lastig om je verstaanbaar te maken, aangezien inderdaad erg weinig mensen Engels spreken.
    Vandaag een reisdag voor de boeg naar Hakone en dan op naar onze laatste bestemming Tokyo vanwaar we terug vliegen naar Amsterdam.
    Tot horens en de groetjes,
    Loes