Beieren Duitsland van Bodensee naar sprookjeskastelen

21 september 2015 - Oberammergau, Duitsland

Als Rick en Dottie uit Florida 3 weken in ons huis komen (voor de 2e keer) is het niet moeilijk om een bestemming te vinden die niet al te ver weg is met de Enjoy.

Als tienermeisje ging ik met mijn ouders en broer naar de deelstaat Beieren in Duitsland. Ik was helemaal weg van de droomkastelen van Ludwig en zou die streek nog weleens willen bekijken.

We reden zuidwaarts en besloten de “Alpenstrasse” te gaan rijden. Deze route loopt ongeveer net boven de Oostenrijkse grens. We starten bij de Bodensee waar een paar mooie plaatsen liggen zoals Meersburg die de moeite waard zijn om te bekijken. De Bodensee zelf vonden wij niet zo bijzonder. Je kunt het meer helemaal rondfietsen maar dan fiets je vaak langs de doorgaande weg.

Het was overal nog behoorlijk druk. De kinderen in dit deel van Duitsland hebben nog een week vrij en de ouderen komen van alle kanten met de campers, want de campings gaan weer over op het naseizoentarief. Duitsland is een echt camperland, hier is het camperen zo ongeveer uitgevonden. Alleen in dit zeer toeristische gebied wordt de camper vaak geweerd op parkings en uitgemolken op plaatsen waar ze wel mogen staan.

Helaas de mooie stad Lindau aan de Bodensee moesten we overslaan, geen camperplek of campingplaats meer te krijgen. Hierna begon de “ Deutsche Alpenstrasse”, een prachtige route met steeds op de achtergrond de Duitse Alpen, een genot om hier te rijden. Hier is nog weinig veranderd zover ik me dat nog kan herinneren. Prachtige groene weiden met koeien met bellen. Overal hoor je het gezellige klingelen van de koeienbellen. Kleine dorpjes met de prachtige grote huizen, allemaal uitstekend onderhouden en met bloembakken op alle etages met geraniums en andere hangplanten in allerlei kleuren. Elk dorp heeft een wit kerkje met een sierlijke toren. Van buiten eenvoudig, maar van binnen in rococo of barokstijl. Met beschilderde plafonds, engeltjes in gips met bladgoud en veel houtsnijwerk. Je kijkt je ogen uit naar al die drukke versierselen. Ook het orgel is helemaal in die stijl. De kerkhoven die bij de parochie horen zijn ook heel bijzonder. Allemaal verschillende grafzerken, vaak van houtsnijwerk of smeedijzer met heel veel bloemen en planten.

Garmisch Partenkirchen bekend van de grote skischans is een mooie stad met dure winkels en veel horeca. Hier stonden we een paar dagen op de camperplaats. Je krijgt als toerist een gastekarte waarmee je gratis met de bus mag naar de stad. In Garmisch gingen we met de trein helemaal naar boven naar de Zugspitze op 2600 meter, het hoogste punt van Duitsland. Het was een stralende en heldere dag (speciaal uitgezocht) en het was schitterend. Je kon 80 km ver weg kijken over de Alpen. Hier was het erg koud maar als je in beweging blijft valt het wel mee.

Voor 60 Euro pp kochten we een “Gipfelpass” waarmee je een dag naar de Zugspitze mag en nog een dag een andere lift. De volgende dag gingen we weer naar boven met de Alpenspitze en na een wandeling door de bergen kwamen we uit bij een andere lift die ons weer naar beneden bracht.

Tja na 2 prachtige dagen een dag stromende regen, dus dan vermaken we ons wel in het Hallenbad. Bijna iedere plaats in Duitsland heeft een overdekt zwembad vaak met saunafaciliteiten.

Bij de stad Fussen ligt het sprookjeskasteel “Neuschwanstein” gebouwd in opdracht van koning Ludwig II van Beieren. Deze koning die al op heel jonge leeftijd het koningschap van zijn vader overnam was niet zo geinteresseerd in staatszaken. Hij was meer een dromer. Het eerste kasteel wat hij liet bouwen was “Linderhof”, een lief kasteeltje met prachtige tuinen. Neuschwanstein was zijn 2e project en het kostte zoveel geld dat de bodem van de staatskas in zicht kwam. Dit kasteel is dan ook niet afgemaakt. Zijn 3e en laatste project was “Herrenchiemsee” Ludwig bewonderde het paleis van Versailles bij Parijs en Herrenchiemsee moest een copie daarvan worden maar dan nog veel mooier. Een derde van dit paleis is gereedgekomen en de tuinen met de prachtige fonteinen. Ludwig werd handelingsonbekwaam verklaard en uit zijn functie gezet. Deze eenzame zonderlinge buitengewoon knappe man stierf onder vreemde omstandigheden een dag nadat hij van de troon werd gezet samen met zijn psychiater in de Starnsee. Wat er precies gebeurd is is tot op heden een raadsel.

Een van de leukste plaatsen in Beieren is Oberammergau. Hier zijn de huizen prachtig beschilderd o.a met sprookjes. Zo is er een huis met het sprookje van doornroosje en eentje met Hans en Grietje, ook de boze wolf ontbreekt niet. Bussen rijden af en aan met veel aziatische toeristen die dit blijkbaar erg mooi vinden. Ze zijn ook helemaal weg van bergen en als ze koeien zien gaan ze uit hun dak. Tja die hebben het hier helemaal naar hun zin.

Tegen de achtergrond van al dit moois horen we de hele dag op de radio niets anders dan het nieuws over de vluchtelingen. We zitten vlakbij de grens van Oostenrijk. We laten Salzburg maar zitten want je staat uren in de file met de vluchtelingen die gecontroleerd worden aan de grens. Triest dat heel Europa overstroomt wordt door mensen die alles achtergelaten hebben om hier een nieuw bestaan op te bouwen. Wij hebben Syrie bezocht in 2009. Hele aardige gastvrije mensen.

Munchen moeten we helaas deze keer ook overslaan want hier zijn de bierfeesten aan de gang. Duren 3 weken en worden bezocht door schrik niet 5 miljoen mensen (zuipers).

Tja de herfst gaat weer beginnen. Langs de weg zie je stapels pompoenen, de bladeren van de kastanjebomen beginnen al wat te verkleuren en in veel dorpen hier worden de koeien van de alpenweiden naar beneden gehaald. Koeien worden versierd en er zijn allerlei feestelijkheden. Mensen dragen hun klederdracht. Beieren houdt vast aan zijn vele tradities.

Groetjes weer en tot de volgende keer. We komen volgende week weer thuis.

(Er staan 2 series foto’s van deze reis op deze site!)

1. Jan en Marende:
    22 september 2015
    geniet nog even van het mooie Duitsland.....Fijne reis verder en voorzichtig onderweg.....lieve groetjes van ons
  2. Ruut & Trees:
    22 september 2015
    We reizen in gedachten weer met jullie mee en genieten van de verhalen. Elk land heeft zijn eigen charmes, dat laten jullie ons wel weer "zien". Geniet ervan en tot ziens in oktober.
    Groetjes Ruut en Trees
  3. Ruut & Trees:
    22 september 2015
    En wat zijn de foto's weer prachtig. Anne-Marie kan er wat van.
  4. Tony Peters:
    22 september 2015
    Hallo Ad en Anne-Marie,bedankt weer voor jullie mooie verhaal met prachtige foto´s sommige lijken wel Posters! Geniet verder van jullie reis door het mooie buurland,wel wat dichterbij maar het is ´n prachtig en veelzijdig land! geniet ervan! groeten van Tony en Riet,..