Donaubocht en Boedapest

13 juli 2016 - Visegrád, Hongarije

Het eerste wat je in Hongarije opvalt is hoe groen het hier is. Overal grote bomen en bijzondere loofbossen met klaterende beekjes in een bergachtig gebied met uitzicht over de Donau. Hier zit vast nog veel wild want op de kaart van een restaurantje in de Pilis bergen staan wildzwijn, beer- en hertengoulash op het menu.

Dat de Hongaren van lekker eten houden is wel duidelijk. Er zijn veel restaurants die voor zeer redelijke prijzen grote porties serveren op z’n Duits, veel varkensvlees, aardappels en zuurkool of zure salades. Ook ijs is hier zeer geliefd, op elke hoek van de straat zit wel een ijszaak. Wat ook op het menu staat is forel. Er zijn zelfs speciale zaken die alleen forel serveren, naturel gebakken of gerookt.

Op korte afstand van ons vakantiehuis zijn veel mooie plaatsen te bezoeken o.a. Estergom met z’n basiliek met de grote koepel die je al van ver ziet staan. Szentendre ook aan de rivier de Donau met veel barokke architectuur. Hier woonden veel Serviërs die vluchtten voor de Turken, die hier vroeger flink huisgehouden hebben. Wij vonden Vac een mooie plaats met een autovrij centrum en veel terrassen. Je komt er met een pont want het ligt aan de andere kant van de Donau.

Andere uitstapjes waren de botanische tuin en het paleis in Godollo. Dit barokke paleis was het lievelingsverblijf van koningin Elisabeth (Sissy) en haar man Frans Joseph. Van dit paleis was niet veel over, maar nu is het (te) perfect gerestaureerd en in zijn oude glorie hersteld met heel wat EU miljoenen.

Uiteraard gingen we ook weer naar Boedapest. Dit is nu de 3e keer dat we deze prachtige barokke stad bezoeken, die steeds mooier wordt. Steeds worden er weer nieuwe gebouwen gerestaureerd. Boedapest heeft een uitstekend openbaar vervoerssysteem. In de stad rijden elektrische bussen, er is een metro en trein zodat je je auto ergens parkeert en verder met het ov de stad in gaat. Het ov in Boedapest is gratis voor EU-onderdanen van 65+, maar ook voor 65 minners is het heel goedkoop, zoals trouwens praktisch alles in Hongarije een zeer prettig prijsniveau heeft. Benzine 1 liter rond de Euro. Vandaag hebben we de auto geparkeerd 10 km van de stad en zijn we met de boot die ook een onderdeel is van het ov naar het centrum gevaren. Prachtig zoals je dan de parlementsgebouwen ziet liggen en het koninklijk paleis. We hebben al een paar dagen een hittegolf. Het is dik 35 gr. en het was erg benauwd vandaag. Zojuist is het keihard gaan onweren en regenen en wordt het weer lekker fris.

In Visegrad waar wij logeren worden elke zomer de paleisspelen gehouden. Er is hier een koninklijk paleis en een ruïne op de berg met een weids uitzicht over de Donau. Hier konden ze de vijand al van ver zien aankomen in de middeleeuwen. Het feest was erg leuk. Het begon met een optocht van wel honderd mensen in middeleeuwse kleding met muziek, vendelzwaaiers en de koning en de koningin te paard. Later werd op een terrein bij het kasteel een show gegeven van allerlei spelen uit vroeger tijden. Voornamelijk allerlei vormen van boogschieten vanaf paarden en schijngevechten. Het leuke was dat het hele dorp meedeed van jong tot oud.

Morgen is alweer de laatste dag van deze huizenruil. Zo zie je maar weer wat homeexchange je kan brengen. We kregen een paar maanden geleden een mailtje van Constant of we zin hadden om een paar weken naar hun huis te komen in Visegrad. Zijn nieuwe auto stond voor ons klaar……Nooit afslaan, want zulke aanbiedingen komen niet elke dag voorbij. Hopelijk hebben zij net zo’n fijne tijd in ons huis als zij naar Nederland komen.

1. Dottie Starr:
    13 juli 2016
    I loved the colorful pictures! Your description of the country sounds very inviting. Maybe one day Rick and I will travel to Hungary.
  2. Ruut en Trees:
    16 juli 2016
    Aan alle leuke dingen komt een end. Maar als jullie thuis zijn gaan we saampjes wandelen en eten bij de manege. Ook weer iets leuks toch !
    Groetjes