Hongarije Visegrad

6 juli 2016 - Visegrád, Hongarije

Na een gezellige huizenruil in Alkmaar kwamen wij (gelukkig) thuis op donderdag 23 juni. Het was die dag heel vreemd weer. In het noorden van het land was het 20 gr. en hoe verder we naar het zuiden reden hoe warmer het werd. In onze regio was het 35 gr. en in ons land voorspeldt dat niet veel goeds.

Inderdaad het begon keihard te waaien en het werd onheilspellend donker. Van de ene minuut op de andere leek het wel oorlog. Ons dorp werd bekogeld door ijskogels zo groot als tennisballen. Zoiets hadden we nog nooit gezien. Het knalde keihard op het dak en je hoorde overal glasgerinkel. Veel pannen werden geraakt en hadden grote gaten. Op zolder begon het meteen te lekken en met emmers en handdoeken hebben we de schade zoveel mogelijk kunnen beperken. Na een kwartier was het over, maar buiten zag het er anders uit…….Iedereen stond in de regen te kijken hoe de storm had huisgehouden. Bij alle buren aan onze kant van de straat lagen bijna alle ramen eruit, zelfs de kleine raampjes naast de voordeur. Enkel glas kan al helemaal niets hebben, wij hebben dubbel glas, maar een ruit op de overloop was ook gesneuveld. In onze garage stroomde het water naar beneden en ook hier dus veel pannen kapot.

Gelukkig kregen we de volgende dag al hulp van dakdekkers van een bouwbedrijf. Ad haalde de hele pannen van de garage af en wij sjouwden de zware betonnen pannen naar de zolder waar de dakdekkers ons dak en dat van onze buurman repareerden. Kapotte pannen sjouwden we weer naar beneden. We waren kapot s’avonds, maar superblij dat het dak weer dicht was. Op de garage moet een nieuw dak, maar het wachten is op de offertes en de expert.

Ongelofelijik als je door het dorp rijdt en al die daken ziet, net gatenkaas. Maar de tuinders zijn het ergst getroffen. Alle kassen liggen in scherven en degene die niet verzekerd zijn moeten het maar uitzoeken.

Er rijdt geen enkele auto meer rond met hele voor en achterruiten. De auto’s en caravans die buiten stonden tijdens de ijskogelstorm zitten vol grote deuken en hebben kapotte voor- en achterruiten. Gelukkig had Ad onze auto binnengezet toen het zo donker werd. Maar veel mensen hebben een auto die totalloss wordt verklaard. Daar gaat je vakantiegeld……

Die zondag zouden wij naar Boedapest vliegen voor een ruil met mensen in Visegrad. De tickets hebben we geannuleerd, maar na een paar dagen puinruimen en een groot zeil over de garage konden we toch niet veel doen en hebben we een nieuw ticket geboekt.

Jan bracht ons naar Eindhoven airport en in 1 uur en 45 minuten ben je in een andere wereld. Op de park & fly stond een splinternieuwe auto klaar. Het duurde even voor we de auto meekregen want wij waren natuurlijk niet degene die de auto daar had neergezet. Maar Ad had foto’s en een contract met de eigenaar. Dus reden we in de Opel Mocca naar Visegrad wat ongeveer 60 km verderop in de Donaubocht ligt.

Raar om s’avonds aan te komen in een vreemd huis in het donker. Gelukkig kwamen de buren net thuis en wezen ons de weg.

Constant en Delia (Nederlanders die naar Hongarije zijn geëmigreerd) wonen hier in een typisch Hongaars huis waar ze heel veel aan hebben opgeknapt. Beneden is de keuken met bijkeuken en op de 1e verdieping de huiskamer, slaapkamer en de badkamer.

We gaan de omgeving eens ontdekken.....

1. Ruut en Trees:
    6 juli 2016
    Een uitgestelde vakantie. Als je thuis toch verder niets meer kunt doen ten gevolge van storm/hagelschade kun je je tijd beter besteden en alsnog naar Hongarije gaan. Goede keuze en geniet er maar van. Wij blijven weer graag op de hoogte.
    Groetjes Ruut en Trees
  2. Loes:
    Veel plezier.
    Groetjes,
    Loes
  3. Dottie Starr:
    6 juli 2016
    Wow! Sorry to hear about all the damage to your home and neighborhood. Sounds like you were more fortunate than others. I know you will enjoy Hungary. We would love to go there some time.
    Regards and happy travels, Rick and Dottie
  4. Tony Peters:
    6 juli 2016
    Hallo Ad en Anne-Marie,. Leuk weer wat van jullie te horen, lekker genieten van´n welverdiende vakantie na alle strubbel omtrent de extreme hagelbuien,
    wij waren op dat moment gelukkig in Zeeland maar hoorde van Ronnie hoe het hier in Brouwhuis ook tekeer heeft gegaan,
    Ronnie had zijn pas nieuwe auto helemaal ingepakt in dekens en dekbedden en heeft helemaal geen schade, wij alleen aan planten in de tuin zoals de acaciabomen, hosta´s
    en tomatenplanten waren behoorlijk beschadigd! Met ons en familie verder alles goed wij gaan 21 juli weer naar Zeeland en blijven dan 6 weken daar tot begin september!
    Wij wensen jullie nog ´n fantastische reis en fijne vakantie,..
    Groeten van Tony en Riet,..
  5. Marende en Jan:
    6 juli 2016
    Hoi Annemarie en Ad, Inderdaad een rampgebied in Someren....( op de wereldkaart een MINI speldenprik...maar toch.....echt RAMPGEBIED..... Maarja.....al together now.... schouders eronder en door...... Heb jullie gelukkig ,als blije toeristen , kunnen en mogen brengen naar de luchthaven.........Auto weer heelhuids gestald in jullie garage...pffffff,,,,
    Gelukkig hebben wij buren , uit duizenden,... dus Ad en Annemarie hebben alle puin geruimd de afgelopen dagen......dak tijdelijk hersteld en geen lekkages meer ....
    Wij hopen dat jullie een leuke tijd hebben en zien jullie over een paar weken weer terug in Someren........fijn verblijf daar.......
  6. Petra:
    6 juli 2016
    Ad en Annemarie een fijne vakantie gewenst na de hagelbui op die bewuste donderdag!
    Ik ben nog steeds zo nu en dan aan het ruimen. Mijn auto was ook totalloss en mijn tuin was een woestenij. Het ergste heb ik nu wel gehad. Het wordt komende dagen in elk geval mooi weer.
  7. Renee & Clemens:
    7 juli 2016
    Pfff...ik heb nog aan jullie gedacht. Niet normaal zo'n weer cel boven je huis. Fijn dat jullie toch nog op vakantie zijn kunnen gaan. Geniet ervan en tot gauw, R & C