Corona in Chili

21 maart 2020 - Los Ángeles, Chili

Na ons laatste reisverhaal waren we een paar dagen in Argentinië. We reden de merenroute nogmaals en kochten chocolade en kaas in voorraad. Afgelopen zaterdag reden we door het nationale park bij de Laninvulkaan richting Chili. Ik had zo’n gevoel dat we snel de grens over moesten en ja hoor we hadden niet langer moeten wachten dan waren de grenzen gesloten.

We moesten een formulier invullen over onze gezondheidstoestand en historie en mochten het land Chili in.

Het merengebied bij Pucon is prachtig. Besneeuwde vulkanen met meren en het mooie plaatsje Pucon. Het lijkt wel Zwitserland. Ook Villarica heeft een vulkaan en we kampeerden aan het meer. Toen begon het eral op te lijken dat alles ging sluiten. Toiletten en douches op het strand gingen dicht evenals alle overheidsinstanties, dus ook de tourist informations. Hoe kom je dan aan informatie? Moeilijk, we kwamen een Duits stel tegen die vertelden dat alle nationale parken gesloten waren, tja dat is wel erg jammer want daar komen we nou voor en wat voor kwaad kan de natuur nou….. In de buurt van vulkanen zijn altijd thermale bronnen maar die zijn uiteraard ook dicht.

Het park met de prachtige Auracaria’s en de paraplubomen is ook dicht maar we reden een mooie route door de bergen en kampeerden in een Auracariabos wat van de Mapuches is. (de oorspronkelijke bevolking van Chili).

Met ons gaat het verder prima. Het land zit op slot, we kunnen er niet in en niet uit maar dat is geen probleem want waar zouden we naar toe willen? Chili is het rijkste land van Zuid Amerika en de gezondheidsvoorzieningen zijn hier goed. Probleem is alleen het douchen. Campings, hotels, pensions enz. zijn dicht. Gisteren hebben we na een week eindelijk weer eens kunnen douchen in een chauffeursdouche op de autobaan, tja je moet wat. Gelukkig mogen we nog steeds wildkamperen en zolang we boodschappen kunnen doen, diesel tanken en water hebben gaan we gewoon door met de aangepaste reis. We gaan niet naar steden, zijn meestal in de natuur en niet vaak in de buurt van mensen.

Vanmorgen hadden we een groot probleem. Ik hoorde iets raars bonzen onder de auto en Ad vond een scheur in de chassisbalk. Op zaterdagmorgen om 11 uur. Alles gaat hier om 1 uur dicht voor het weekend. Op I overlander vonden we een garagebedrijfje een paar dorpen verderop. Alles afgezocht in het dorp en uiteindelijk vonden we de monteur maar hij was met pensioen. Balen…..hem uitgelegd dat we ons geen raad wisten en hij belde zijn zoon. Gelukkig was hij thuis en hij is ook automonteur. We zetten de Enjoy bij hem voor de deur en gelukkig had hij een lasapparaat. Hij heeft de zaak gelast en verstevigd met een plaat en een paar uur later was alles weer voor elkaar. Vorige week heeft de Enjoy een kleine beurt gehad dus hopelijk kunnen we er zo weer even tegen.

Zo nu weten jullie ook weer hoe het met ons gaat. Gewoon rustig afwachten hoe het verder gaat. Er zijn hier nog geen mensen overleden dus misschien valt het mee. Dit land is 4500km lang en maximaal180 km breed met een bevolking zo groot als Nederland dus de mensen wonen hier niet zo boven op elkaar. Alleen de regio Santiago en Valparaiso zijn wel erg druk dus blijven wij maar aan de kust.

Sterkte allemaal en hopelijk is de crisis van korte duur.

1. Katherine & Henry Dunbar:
    21 maart 2020
    Thank You for sharing your update. We are staying in Charleston SC. living with social distancing. The skies are clear. no airplanes. Stay safe. hugs Katherine and Henry Dunbar
  2. Dottie Starr:
    21 maart 2020
    Hi! It was nice reading your update and knowing that both are well. I love how you maintain your calmness under adverse circumstances. It's great to have all the open country in this time of social distancing. Rick and I have been "locked in" for a week and it will continue. Just hoping and praying for an end to the tremendous stress and uneasiness in the world. We may stay in Florida for an extended time this year, depending on the outcome of all this. As always, I enjoy all your beautiful photos. Take care and stay safe. Dottie and Rick Starr
  3. Tony Peters:
    21 maart 2020
    Halo Ad en Anne-Marie...wat spannend allemaal...ook in Chili nemen ze de gepaste maatregelen tegen het vreselijke virus en dat is goed natuurlijk...hopelijk brengt het jullie reis niet in gevaar...hier is het momenteel alleen nog binnen blijven en geen contact met niemand...dus alleen naar buiten voor boodschappen vlgs voorschrift RIVM hopelijk komt er snel 'n ei de aan...groetjes van ons...
  4. Katherine & Henry Dunbar:
    22 maart 2020
    I Just had Henry listen to your travel notes. He says you are good travelers. Actually you are amazing adventures. All the parks and beaches are closed here too. If we could get you to the US you could camp in our driveway. We have good toilets showers, electricity and grand sunsets. I'm afraid our boarders are closed too. Stay safe and enjoy your new journey. You take the "roads less traveled". Sounds like a new adventure every day. God Bless.
  5. Robert en Maria:
    22 maart 2020
    Goed dat jullie safe zijn daar en afstand houdt van de drukte en veel in de natuur. We krijgen in Nederland zeker een lockdown want veel mensen houden zich niet aan de afstanden van elkaar. In Belgie zijn alle binnenwegen afgesloten met zeecontainers zodat er geen Nederlanders naar Belgie gaan. De Belgen vinden dat Nederland te onzorgvuldig is. Daar zijn alle bouwmarkten, tuincentra, winkels gesloten en mag men alleen naar de supermarkt of apotheek. Het wordt de komende weken spannend, Boekel is de gemeente met grootste aantal besmettingen per aantal inwoners in Noord-Brabant. Read to Grow sorteer en opslag is gesloten in Boekel voor inname, sorteren en uitleveringen tot zeker 6 april, mogelijk langer.
    Hou jullie gezond ! Zorg dat je bij een beek of rivier verblijft zodat je daar nog je kunt wassen en ook je kleren als alle douches en campings dicht zijn. Het wordt voor jullie echt kamperen !
  6. Jan Notten:
    22 maart 2020
    Beste Annemarie en Ad, goed om te horen dat het goed gaat met jullie en dat er nog de nodige bewegingsvrijheid is! Er valt buiten de stedelijke gebieden nog meer dan genoeg te genieten. Ga door met het maken van mooie foto's!
    Groetjes en goede reis!
  7. Petra van den Heuvel:
    22 maart 2020
    Bedankt Ad en Anne Marie voor jullie verslagen. Gelukkig dat het goed met jullie gaat. Ik ben alweer 3 weken terug uit Gambia en kwam meteen thuis in de coronacrisis. Morgen gaat het laatste vliegtuig mensen ophalen daar en dan gaat het luchtruim dicht. Geniet ervan nog daar!
  8. Marende en Jan:
    23 maart 2020
    Zoals al aangegeven is het hier vreselijk onwerkelijk allemaal. Wij hopen dat het bij jullie rustig blijft , al is dat mogelijk hopen tegen beter weten in. Het is een wereldwijd probleem waar geen enkel land aan gaat ontkomen. Houdt jullie gezondheid goed in de gaten en geniet zo veel als mogelijk..... tot later en lieve groetjes van ons
  9. Ruut en Trees:
    25 maart 2020
    Hoi Anne-Marie en Ad. Jullie hebben geluk gehad met de enjoy. Nu weer verder zonder problemen hopelijk. Er is al veel geschreven over corona . Het is inderdaad onwerkelijk was er nu allemaal gebeurt. Maar het is niet anders en we houden ons aan de regels. Wandelen ( Trees deels op krukken of zittend in de rolstoel ) doen we elke dag een heel stuk in een open terrein en mochten we mensen tegenkomen dan houden we afstand. Het zonnetje schijnt maar we hebben toch de winterjas aan. De wind kan guur zijn. We hopen dat ook jullie deze nare periode goed doorkomen. Veel liefs Trees en Ruut