Circle B, Dali en Tiffany

16 januari 2016 - Lakeland, Florida, Verenigde Staten

De meeste mensen denken bij Florida alleen aan zon, strand en Disney. Wij denken bij Florida inderdaad aan prachtige witte poederstranden, zon maar vooral aan de natuurparken.

Deze reis gaan we niet naar het zuiden (dus niet naar de Key’s, is geen hotel te krijgen onder de 150 dollar) maar we gaan vooral naar de kleinere onbekende parken zoals “Circle B nature reserve”. Toen we hier in 2011 kwamen op aanraden van Dottie was dit park nog vrij onbekend, maar nu staat het parkeerterrein elke dag vol. We zijn er deze laatste weken al 6 keer geweest en elke keer is het weer een belevenis en kom ik weer thuis met plaatjes van schitterende vogels en alligators. Dit gebied is ooit opgekocht door iemand die er niks mee gedaan heeft en daar zit nou juist de kracht, de natuur heeft hier vrij spel gekregen en aangezien het aan een meer ligt heeft dit een enorme aantrekkingskracht op vogels. Je ziet dan ook vele vogelaars met een statief op hun nek en een megacamera in de aanslag. Je moet er alleen niet van opkijken als er een enorme alligator dwars over het pad ligt, want dan ben jij het die een omweg moet maken want hij is hier de baas.

Vorige week zijn we een aantal dagen naar Cape Coral geweest. Deze stad ligt aan de westkust en voor deze kust liggen een aantal eilandjes. Een daarvan is Sanibel. Via een enorme lange tolbrug bereik je het eiland en in het weekend en hoogseizoen sta je hier lang in de file. Wij hadden een doorde weekse dag uitgezocht en konden zo doorrijden. Sanibel is een eiland met prachtige huizen, maar ook van witte stranden en een pier waar vissers mooie gestreepte vissen vangen. Op de punt van het eiland staat een vuurtoren tussen de felgroene palmen. Hier stond een groepje mensen naar zee te kijken en jawel hoor……2 dolfijnen kwamen heel dicht bij de kust, de zwemmers konden ze bijna aanraken. Aan de andere kant van het eiland ligt het “Ding Darlingpark” waar je met de auto of fiets door het park kunt toeren en prachtige vogels ziet onder andere de Spoonbill (roze lepelaar) wat een prachtvogel.

Wij zijn lid van ATC (Affordable Travelclub) Dit zijn mensen die het leuk vinden om tegen een onkostenvergoeding clubleden onderdak te bieden en ontbijt. (je moet zelf ook mensen in je eigen huis ontvangen!) Zo kom je bij heel aardige mensen terecht in mooie huizen en krijg je leuke tips voor plaatselijke eethuisjes. Paul en Sue zijn watersporters en hebben diverse boten en ook 2 waterfietsen die wij mochten gebruiken en s’morgens mochten we een duik in hun zwembad nemen. Zij werken nog dus wij hadden het rijk alleen.

In de kerstvakantie waren we op weg naar Orlando maar zijn omgekeerd omdat er een lange file stond. Nu zijn de kinderen weer naar school en rijdt het wel door, alleen is het hier overal erg druk, een achtbaansweg is soms nog niet breed genoeg om het verkeer te laten doorstromen. We gingen naar Winter Park even buiten Orlando. Dit is een oud plaatsje waar vroeger de rijken kwamen overwinteren. Nu is hier het “Morse museum of American art” gevestigd. Hier is het werk te zien van Louis Tiffany (1848-1933) die heel bekend is geworden met de Tiffanylampen van gekleurd glas in lood. Zijn huis op Long Island bij New York wat helemaal ingericht was in deze stijl is afgebrand in de vijftigerjaren en de interieurs die nog enigszins heel waren zijn gerestaureerd en hier in het museum tentoongesteld. Erg mooi museum, bijzonder de moeite waard. Ook de straten om het museum heen, heerlijke restaurants, mooi park en dure winkels.

Gisteren naar St. Petersburg aan de westkust. Over de pier lopen ging niet meer want die hebben ze afgebroken en zal wel herbouwd worden. Is een chique plaats aan het water maar is vooral beroemd om het ”Dalimuseum”. Enkele jaren geleden is dit museum hier gebouwd en is hurricanebestendig. Heel interessante collectie van Dali alleen hebben de meeste van zijn werken uitleg nodig want er zit meer achter dan je denkt. Wat het weer betreft hebben we een paar koele weken achter de rug met frisse nachten en een hoop regen, maar dat is januari, de koudste maand van het jaar.

1. Tony Peters:
    16 januari 2016
    Hallo Ad en Anne-Marie,bedankt weer voor jullie mooi verhaal erg interessant weer,wij komen net binnen van ´n 3 daagse vakantie in het Figi Hotel in Zeist met zijn prachtige natuur en omgeving,ik zag als eerste toen ik m´n PC opstartte jullie bericht dus maar meteen even reageren anders komt het er misschien niet meer van!
    Met ons en onze familie is alles goed, het weer is hier in het zuiden nog steeds erg goed de temperaturen zijn nog steeds boven 0,alleen in de noordelijke Provincies is sneeuw en ijzel geweest met temperaturen onder 0, Onze dagen in Zeist en omgeving waren uitstekend met wat zon en zo´n 6 a 7 graden! De winter lijkt er nu ook hier in het zuiden aan te komen dus afwachten maar!
    Geniet nog heerlijk verder van jullie mooie reis en wij kijken weer uit naar jullie volgende bericht! Groeten van Tony en Riet,..
  2. Petra:
    16 januari 2016
    Groetjes van Petra! Over twee weken kan ik samen met Sebastiaan en Alexander ook weer vertrekken richting het zuiden.
  3. Jan en Marende:
    18 januari 2016
    weer leuk om jullie reis mee te beleven aan de hand van jullie verhalen. Mooi en leerzaam tegelijkertijd.... Hier is de winter begonnen met vorst en wat lichte sneeuwval...gelukkig eigenlijk niets dus laat die rotzooi maar wegblijven. Marende heeft, sinds hele lange tijd, een stevige bronchitus aanval en is al een paar dagen op bed gebleven. Begint nu langzamerhand ietsjes te verbeteren.. Hopelijk weer snel beter....Lekker genieten jullie en tot mails......
  4. Jan van der Velden:
    18 januari 2016
    Hoi Ad en Anne-Marie Het klinkt allemaal weer fantastisch wat jullie allemaal zien en meemaken, geniet er van.
    Groetjes Jan en Joke
  5. Ruut en Trees:
    19 januari 2016
    Hoi Ad en Anne-Marie,
    Ruut heeft Anne-Marie aan de telefoon gehad maar ook ik wens jullie nog een héél avontuurlijke reis. Geniet ze.
    Groetjes,Trees
  6. Ruut en Trees:
    19 januari 2016
    Hoi Anne-Marie en Ad,
    Ik heb net de foto 's bekeken van dieren uit Florida. Prachtige foto''s en wat een goede fotografe. Chapeau.
    Groetjes,
    Trees