Anna Maria eiland en Sarasota

29 januari 2016 - Sarasota, Florida, Verenigde Staten

Ons laatste uitstapje alweer vanuit Lakeland met Rick’s BMW. We reden s’ morgens op tijd weg, de afstanden zijn behoorlijk groot en het is erg druk overal. Dit is het drukste seizoen in Florida. Alle snowbirds (overwinteraars uit zowel Europa als Canada en de koude streken van de VS) zorgen voor volle wegen en aangezien Florida praktisch geen openbaar vervoer kent moet je je wel per auto verplaatsen.

Aangezien we deze streek in 2011 intensief hebben bezocht is het toch leuk om weer naar het strand te gaan. Anna Maria eiland is mijn favoriet (ja hoe kan dat ook anders, dat zijn mijn doopnamen) Dit is een rustige plaats met mooie huizen en een lange houten pier die ver de zee inloopt en waar vooraan wordt gevist met netten en achteraan met hengels (zo lopen de vissers elkaar niet in de weg) Het is heerlijk om hier op een bankje in de zon te zitten en te kijken naar o.a. een trotse kleine jongen die een enorme vis vangt met zijn hengel en zijn vader hem voorzichtig losmaakt van de haak en terugzet in het water. Pelikanen zijn er als de kippen bij als ze denken dat er een vis is gevangen, alleen snappen ze niet dat de vis aan een haak zit als ie wordt opgehaald en het komt meermaals voor dat de pelikaan in de haak bijt en weer moet worden bevrijd.

Langs deze kust loopt een smal schiereiland met een lange weg naar Sarasota. Prachtige weg om te rijden langs de mooie huizen en de golfbanen met overal uitzicht op zee en verzorgd groen en palmen. Nergens in Florida zijn zulke prachtige perken met planten en keurig gemaaid gras te vinden als hier. We zien weer spoonbills de mooie roze vogels en ook hier weer witte ibissen.

In Sarasota logeerden we bij een leuk echtpaar die in een prachtig huis woonden in een van de duurste wijken van Sarasota (zo kom je nog eens ergens) Hun huis (gelijkvloers) had een open structuur en een mooi zwembad. Tussen de huizen in een grote vijver en overal gras zodat je ongestoord een boek kunt lezen. Die nacht was het noodweer en deden we geen oog dicht. Onweer, keiharde regen hielden ons tot vroeg in de morgen wakker. Het bleek een orkaan te zijn en er was behoorlijk wat schade aangericht zagen we de volgende morgen. Palmbomen omgewaaid en overal lagen takken, het was een behoorlijke puinhoop. We gingen met Richard en Linda naar Siesta Key het prachtige strand met het superzachte zand waar we de vorige keer zo fijn Nordic wandelden met onze stokken. Jammer het romantische van dit strand wat op nr. 1 staat op de lijst van de mooiste stranden van de VS had een lelijk betonnen toiletgebouw gekregen en ook een megaparkeerterrein. Het waaide keihard en het was nog een hele toer om tegen de wind in terug te lopen.

Later bezochten we nog het Ringlingmuseum wat een prachtige collectie kunst heeft en nu een tentoonstelling had over de Samoerai. Ringling was een circusdirecteur en verzamelde zijn hele leven kunst. Op een van de mooiste plekken in Sarasota bouwde hij een grote villa in Spaanse stijl aan het water met een enorm terras ervoor. Alleen een wandeling in het enorme park wat bij de villa hoort is al een genot. Toegangsprijzen zijn behoorlijk maar op maandag vrij. Was erg druk vandaag want het was Martin Luther Kingdag wat in de VS een officiële feestdag is.

Terug in Lakeland brachten we de laatste dag door met poetsen, wassen en de auto schoonmaken want die avond kwamen rond 21 uur Rick en Dottie thuis die al s’ nachts om vier uur waren vertrokken uit hun ander huis in West-Virginia compleet met hond en papegaai. Nog een gezellige dag met z’n vieren en de volgende dag brachten Rick en Dottie ons naar Orlando international airport voor een vlucht naar Mexico city van ongeveer 3,5 uur. Wat een enorm relaxte reis was dit in Florida, We hebben maar 1 dag van de 2 maanden een auto hoeven huren, voor de rest zijn we steeds opgehaald en weggebracht.

1. Ruut & Trees:
    1 februari 2016
    Hi Ad en Anne-Marie,

Weer een leuk verhaal en dito foto's. Had wel een foto verwacht van Anne-Marie bij een of ander bordje met Anne Maria erop. Kom ik een tekst tegen op één van de foto's waar ikzelf bij na moet denken... ik weet waar de pistache-, de macadamia-, de cashew- en de walnoten zijn, maar verder kom ik niet...

Groetjes Ruut (&Trees)
  2. Anne van der Molen:
    5 februari 2016
    Hallo Ad en Anne-Marie,

Heb van snowbirds gehoord. Zijn meestal Noordamerikanen en/of Canadese pensionado`s die de winter ontvluchten. Soms gaan ze naar Las Vegas en omgeving. Vaak staan ze op zogeheten trailerparken. Heb wel vaker gehoord dat de wegen in Florida bomvol zijn. Nog dank voor jullie leuke verhalen en ook dank voor het feit dat jullie gelijkgestemden mee laten genieten.

Groetjes,
    Anne van der Molen.