Van Chiapas naar de Riviera Maya

17 april 2016 - Playa del Carmen, Mexico

Het was weer een lange kronkelende weg door de bergdorpjes met de kleurrijke maar altijd wat argwanend kijkende mensen van de vele stammen. Een lach of een groet kan er hier met moeite af. De vrouwen zijn hier meesters in handwerken. Je ziet dames zitten aan de kant van de weg met een borduurring of een aantal draden aan hun ceintuur waarmee ze ingewikkelde patronen vlechten, erg knap.

We komen nu in het mooiste gebied van Mexico qua natuur nl. Palenque. Dit is een groot beschermd regenwoud waar je dan ook entree voor moet betalen. Wij hadden een leuk sfeervol hotel net buiten het park waar je heerlijk onder de palapa in de wind kon zitten vogels kijken. Het is hier erg warm.

We gingen de volgende morgen al vroeg naar de beroemde Mayatempels in Palenque. Een zeer indrukwekkende verzameling tempels met grafkamers en hoge trappen, prachtig gerestaureerd. De ligging hier in het regenwoud op een heuvel met uitzicht op de omliggende vlakten is magnifiek.

Naast het tempelcomplex ligt een ecopark waar ze een supermooi park voor de opvang van dieren hebben gemaakt in hun natuurlijke omgeving met zo weinig mogelijk barrières. Al 70 jaar is hier geen papegaai meer waargenomen en nu hebben ze hier in dit park er een aantal uitgezet. Ze zijn vrij en kunnen gaan en staan waar ze willen, maar ze worden nog wel gevoerd. Geweldig mooi als je ze ziet vliegen met hun kleurrijke veren. Ook de toekan, wat een prachtvogel met zijn grote snavel is hier te zien. Jammer dat er nog steeds mensen zijn die zonodig een papegaai in een kooitje moeten zetten in de huiskamer en je ze zo uit hun natuurlijke omgeving haalt. Als je de natuur zo zelf gezien hebt zou je het niet in je hoofd halen.

Nu begon de lange weg terug naar Yucatan. Elke dag 250 saaie kilometers over 2 baanswegen en een overnachting in een saai hotelletje in een rommelig Mexicaans stadje waar dus echt niks te halen is. Ik had het gevoel dat ik van het ene hotelbed in het andere rolde want ik ben al 4 weken ziek en het is nog steeds niet over.

We hadden 2 nachten gepland voor de archeologische site van Calakmul, maar dat bleek zo’n expeditie dat we dat idee maar lieten varen. Er zijn hier genoeg kleine opgravingen waar je helemaal alleen rond kunt lopen en dat is heel apart.

De laatste dag bezochten we een lagune met prachtig blauw water en een cenote. Yucatan heeft een limestone ondergrond, een grof wit gesteente wat van koraal is overgebleven toen dit vroeger zee was. Onder de limestone zitten overal onderaardse rivieren die de cenotes voeden (enorme vaak 100 m diepe ronde meertjes die gevoed worden door een bron) De Mayas maakten vroeger dankbaar gebruik van de cenotes als watervoorziening. Er zijn er veel van en de meeste worden nu geëxploiteerd door de commercie als zwembad.

Eindelijk het eindpunt is bereikt Playa del Carmen. We hadden liever in Tulum verbleven maar de hotels zijn daar onbetaalbaar. Er is geen kamer of cabana te krijgen onder de 220 dollar per nacht. We hadden een erg mooi en super rustig gelegen hotel aan een golfbaan in een tropische tuin. Mooie kamer met een groot balkon. Elke morgen een heerlijk ontbijt bij het zwembad. Hier zou je wel beter worden zou je denken, maar helaas.

We vonden met veel moeite een mooi hotel aan zee waar ook gasten van buiten mogen komen eten en hier hebben we heel wat uurtjes doorgebracht. Wat een schitterende turquoise kleur heeft de zee hier. Door de riffen zie je allerlei soorten blauw en groen. Heerlijk spierwit zacht zand maakt het plaatje compleet.

Verder heeft de riviera Maya ons weinig te bieden. Je kunt geen mooie autotochtjes maken want je ziet de zee nergens. Alles is volgebouwd met hotels.

Wat wel een erg mooie dag was het bezoek aan de archeologische Maya vindplaats in Tulum. Hier staat de Mayastad fier overeind op een grote klif waar je een adembenemend uitzicht hebt op de zee. Die Mayas waren erg goed in mooie plekken zoeken voor het bouwen van hun steden.

Aan alles komt een eind en morgen rijden we de laatste 60 km naar Cancun waar we de auto inleveren en met de vlucht van Air Berlin naar Düsseldorf vliegen. Heerlijk Jan onze buurman komt ons in Eindhoven ophalen. Ik ben erg blij dat we naar huis gaan, kan ik eindelijk eens naar mijn eigen huisarts. Het weer is niet best in Nederland zagen we op het nieuws. Hopelijk zitten er al wel blaadjes aan de bomen. Wat zullen we al dat tropische groen missen en de mooie vogels van Mexico.

Leuk dat jullie weer met ons mee hebben gereisd en bedankt voor jullie reacties. Tot ziens in Nederland!

1. Marende en Jan:
    17 april 2016
    Dank voor jullie mooie verhalen tijdens deze reis. Een hele behouden terugreis toegewenst en zie jullie in Eindhoven.

Marende en Jan
  2. Loes:
    17 april 2016
    Allereerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag Anne-Marie en Beterschap. Palenque is inderdaad prachtig. Toen wij er (alweer een aantal jaren geleden waren) was dat dierenpark er ook al met veel papegaaien. Tot gauw ziens in het Somerense.
  3. Renee & Clemens:
    17 april 2016
    Welkom thuis!! Ik heb nog een felicitatieberichtje per sms verzonden....maar mocht deze niet zijn aangekomen.....alsnog van harte proficiat met je verjaardag! Horen graag van jullie en hopen dat je snel opknapt! En.....tot ziens!
  4. Tony Peters:
    17 april 2016
    Hallo Ad en Anne-Marie, bedankt weer voor jullie mooie jammer genoeg laatste verhaal voorlopig! erg spijtig dat je de laatste paar weken van jullie mooie reis niet helemaal lekker was! Ook van ons hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag en Welkom thuis in Someren!
    Wij wensen jullie ´n hele goeie terugreis en wellicht houden we contact!
    Heel veel groeten van Tony en Riet,..
  5. Ruut en Trees:
    20 april 2016
    Een late reactie van ons maar door drukte zijn we er niet aan toegekomen. Bedankt voor de prachtige verhalen. Hopelijk weet de huisarts wat Anne-Marie mankeert en knapt ze weer snel op. Tot snel ziens . Veel groetjes Ruut en Trees
  6. Anne van der Molen:
    12 juni 2016
    Dank voor de beelden beschreven reisverhalen en natuurlijk dank voor de mooie foto`s.
    Hoop nog meer reisverhalen te mogen ontvangen.

Met vriendelijke groet,
    Anne van der Molen.