Andalusie en de Pueblo Blanco's

25 november 2014 - Murcia, Spanje

Dat was wel weer even wennen na de rustige Extremadura waar je praktisch de enige toerist bent. Andalusië is toch een van de meest toeristische provincies van Spanje. We startten met Sevilla waar we kampeerden in de jachthaven van Gelves waar we met de bus naar de stad konden.

Parkeren in steden in Spanje kun je wel vergeten. We hebben nog nooit een land gezien waar de steden zo vol met auto’s staan als in Spanje. Ze staan overal, half op de stoep, met alarmlichten aan voor een bank als ze even gaan pinnen. Midden op straat als ze een bekende tegenkomen, ongelofelijk.

Sevilla was erg veranderd na ons bezoek van een jaartje of 8 geleden (met de tent en heel veel regen) Het centrum was autovrij geworden. Heerlijk, je kunt overal wandelen zonder uit te kijken voor auto’s. Er zijn fietspaden aangelegd en je kunt fietsen huren op verschillende plaatsen in de stad. Verder is er een metrolijn aangelegd en een trambaan. Perfect geregeld. Hier is echt over nagedacht en het werkt uitstekend.

We hebben 4 dagen makkelijk gevuld met al het moois wat Sevilla te bieden heeft. Na het Alcazar was het museum “Belles Artes” nieuw voor ons en het moderne kunstwerk waar je overheen kunt lopen “de parasol” is er ook nog niet zolang.

Wat ik zelf het mooiste vind aan Sevilla is het Plaza Espana, gebouwd voor de wereldtentoonstelling in 1929, hier blijf je fotograferen. Ook de botanische tuin Maria Luiz en de Plaza de Americas met z’n kostuummuseum en archeologisch museum zijn erg mooi.

Een minder bekend stadje maar ook de moeite waard en niet ver van Sevilla is Carmona. Weer hoog gebouwd op een berg zodat het goed te verdedigen is. Weer heel wat kerken, kloosters en zelfs 2 burchten. Prachtige parador in een gedeelte van de burcht, waar je een uitzicht had over de enorme kale vlakte rondom Carmona.

Wat ook heel apart was en wij nog nooit eerder gezien hadden was de Romeinse necropolis net buiten het stadje. Hier waren archeologen al vanaf eind 1800 bezig met het uitgraven van een Romeinse begraafplaats. Hier liggen ruim 900 familiegraven in de vorm van bolumbaria (diep in de rotsen uitgehakte ruimtes waar de urnen na de crematies werden neergezet.)

Hierna werd het tijd voor het achterland van de cultuursteden: “de Sierra de Grazalema”. Prachtig berglandschap met smalle wegen met haarspeldbochten met pueblo blanco’s (witte dorpen) geplakt tegen de berghellingen. Na elke bocht weer een ander mooi vergezicht.

We sliepen in de Enjoy op het dorpsplein van het bergdorpje Grazalema op 900 meter. Oef da’s frisjes, de pyama’s maar weer aangetrokken en de extra slaapzak over het zomerdekbed.

Maar s’morgens schijnt de zon weer op het panoramadak van de Enjoy en wordt het weer lekker warm. Nog een ijskoude nacht (2 graden) in Ronda, ligt aan de rand van een diepe kloof uitgesneden door een rivier die de steile wanden uit elkaar drukt. Hier is in de 18e eeuw de fotogenieke Puente Nuevo (nieuwe brug) gebouwd. In de Moorse tijd toen deze brug er nog niet was, was dit een geweldige strategische plek om de vijand buiten te houden, maar het is toch gelukt door de Reconquista om Ronda te veroveren en ook Ronda werd van islamitisch katholiek.

Na de laatste afdaling kwamen we uit in Marbella aan de Costa del sol met z’n prachtige villa’s waar de rijken der aarde zich vermaken op de golfbanen. Hier stijgt het kwik weer tot 22 graden dus een stuk aangenamere temperatuur. Deze Costa is veel te druk voor ons dus we namen een stuk snelweg tot voorbij Malaga waar het rustiger is. Nerja met het “Balcon van Europa” en Almunecar zijn mooie plaatsen aan de kust van de Costa Tropical.

Het plaatsje Salobrena heeft geen problemen met de campers die overal kamperen (Nerja en Almunecar hebben overal borden met verboden voor campers) Salobrena heeft een groot veld waar druk gekampeerd wordt. Toen wij er stonden waren er zeker 30 andere campers uit alle delen van Europa waar het nu een stuk kouder is. Alleen heel jammer dat veel camperaars zich nog steeds niet weten te gedragen. Er zijn duidelijke regels op camperplaatsen. Er mag alleen geparkeerd en overnacht worden. Dus geen was buiten, geen stoelen, ligbedden en fietsen.

Sommige mensen begrijpen dat niet en zo besluiten veel gemeentes om de camperplaatsen te sluiten want dat is niet wat ze willen. Heel jammer voor de overige camperaars die zich wel aan de regels houden (de meeste)

1. Jan van der Velden:
    25 november 2014
    Hoi Ad en Anne-Marie Ome Piet woont in Almunecar samen met zijn vrouw Louise, daar zijn we al een paar keer geweest.
    Groetjes Jan en Joke
  2. Renee & Clemens:
    25 november 2014
    Heel hartelijk dank voor de felicitaties!! Geniet nog heerlijk verder....
  3. Robert en Maria:
    26 november 2014
    Wat een mooie route weer !
    Ik wist niet dat er een strijd gaande is tussen camper eigenaren ? Als je natuurlijk veel spullen buiten zet krijg je meer ruimte binnen en kun je daar weer meer leuke dingen doen.
    Ik zou als ik een camper had ,, tientallen meters opvouwbaar herras hekwerk meenemen en de plek goed afbakenen zodat het uitzicht niet wordt bedorven door de mensen die van alles durven buitenzetten.
    Het boek Camper Wars in Spain zien we binnenkort van jou Annemarie wel verschijnen , het Spaanse temperament kan nu tot bloei komen en tot bijzondere taferelen leiden op de Spaanse camper parkeerplaatsen.

Lieve groeten

Robert en Maria
  4. Harrie en Riky:
    27 november 2014
    Hoi Ad en Anne-Marie,
    Het is weer een hele trip geweest door Spanje, soms warm soms koud, maar dat hebben wij ook, alleen overdag iets minder weer, maar goed verschil moet er zijn. Nog bedankt voor je telefoontje van dinsdag. Het was fijn om weer iets van jullie te horen.
    groetjes
  5. Ruut en Trees:
    30 november 2014
    Het is potdorie toch ook overal hetzelfde. Er zijn altijd wel mensen die regels overschrijden met gevolg dat de goeden het moeten bezuren. En nu op naar de cruise? We zijn benieuwd.
    Tot schrijfs maar weer.