Beren, zalmen en spoken...

19 oktober 2013 - Brentwood Bay, Canada

Yep…een hele week zon, dus heerlijk weer voor allerlei activiteiten.

Als je al wat langer in een bepaalde streek "woont" of er al vaker bent geweest is het wel eens leuk om eens wat anders te ondernemen b.v. de kerkhofwandeling in Ross Bay cemetary, het oudste kerkhof van Victoria wat prachtig ligt aan het water.

Het thema voor deze rondleiding was de geschiedenis van de mensen die hier begraven liggen en dan voornamelijk de middenstand die zorgden voor eten en drinken, zoals de slager, bakker en kruideniers. Dit zijn de eerste settlers. Mensen die hier 150 jaar geleden aankwamen uit de hele wereld. Onvoorstelbaar hoeveel nationaliteiten zich aangetrokken voelde door het goud wat hier te vinden zou zijn en de enorme uitgestrekheid van het land.

Allemaal gewone mensen die op zoek waren naar geluk. Veel mensen die begonnen als goudzoeker investeerden hun geld in een bedrijf. Hun kinderen namen de zaak over en zo zijn er nog steeds familiebedrijven die uit die tijd stammen. Niet met iedereen liep het zo goed af getuige de graven van kleine kinderen en mensen die stierven aan de Spaanse griep e.d. Was een boeiende middag.

Aangezien het dit weekend Thanksgiving was en iedereen vrij was was het overal bijzonder druk, vooral in de parken want iedereen wil met dit mooie weer naar buiten. Families vieren dit feest door een gezamelijke maaltijd met een enorme kalkoen.

De salmonrun begint rond deze tijd en aangezien er dit jaar niet veel zalmen terugkeren naar hun geboorterivier (om de 4 jaar, 2014 wordt weer een topjaar verwacht) mogen alleen de First Nations zalmen vangen in de rivier. Canadezen vinden dit privilege onzin want de First Nations hebben al zo lang een voorkeursbehandeling dat heeft nu lang genoeg geduurd vinden ze. We zagen First Nations met een schepnet 2 zalmen vangen. Op de webcam waren nog maar amper zalmen waargenomen maar hij had er binnen de korste keren 2 te pakken. Jammer dat we de komende weken niet kunnen gaan kijken want het is een mooi gezicht de zalmen te zien zwemmen in het heldere water. Als ze hun eitjes hebben gelegd gaan ze dood en dan wordt het een minder leuk gezicht want dan liggen ze langs de kant te rotten. Ook dit heeft in de natuur weer een functie want de bold eagles en de beren zitten al te wachten. De beren eten zich vol en gaan dan aan hun winterslaap beginnen.

Van de week hebben we een dagtocht gemaakt langs de zuidelijke kust van het eiland naar Sooke en Port Renfrew. Prachtige stranden (China Beach) en Botanical beach die je kunt bereiken na een prachtige wandeling door het regenwoud.

Op de terugweg werden we verrast door een moederbeer met een cub die op hun dooie gemak stonden te eten van het gras. We hebben er een hele tijd naar staan kijken (en filmen uiteraard)

Halloween begint er ook weer aan te komen. De pompoenen zijn geoogst en kunnen weer worden uitgesneden. In de 2e handswinkeltjes zijn weer spookkleren te koop en in de pubs is alles al versierd met pompoenen en zg. spinnenwebben. In Victoria kun je deelnemen aan een ghostwandeling o.l.v. een gids die vertelt over allerlei moorden die hier ooit zijn gepleegd en andere griezelverhalen.

Als het mooi weer is komen uiteraard de kayaks weer tevoorschijn en maken we een tochtje op de inlet wat we weer afsluiten met een bad in de hot tub. Tja dat kunnen we thuis niet meer…

De reis begint weer op z’n eindje te lopen. Morgenavond gaan we eten bij Ted en Nancy waar we in 2010 kerst mee vierden en zondagmiddag zijn we uitgenodigd voor een brunch bij Audrey en Derek. Heel leuk om mensen van de vorige keer weer te ontmoeten.

Dinsdag steken we weer over met de ferry en worden we opgehaald door Sandy en Frank die in ons huis hebben gelogeerd in september.

Na een overnachting bij hun in Vancouver brengen ze ons woensdag naar de airport en vliegen we weer huiswaarts en zijn als het goed is weer thuis 24 oktober.

Er zijn weer nieuwe foto's en een nieuwe serie dieren toegevoegd.

1. Renee & Clemens:
    19 oktober 2013
    De laatste daagjes alweer... Wat was dit weer een prachtige ervaring. Leuk om alle verhalen weet gelezen te hebben en geniet er nog van. Tot ziens in november! Renee
  2. Petra:
    Hoi Ad en Annemarie,
    Geniet nog even een paar dagen en dan een goede reis naar huis. Zie jullie binnenkort!

Groetjes van Petra
  3. Ruut en Trees:
    19 oktober 2013
    Jullie "zien geen beren op de weg" maar rustig gras etende beren in het landschap. Een groot verschil gelukkig. En wat de zalm betreft: jullie mogen bij ons zalm komen eten hoor. Niet door beren gevangen maar gekocht bij de visboer.
    Wij wensen jullie een smakelijk dinner en brunch. Geniet ervan en HAVE A GOOD FLIGHT.
  4. Renee & Clemens:
    19 oktober 2013
    Jammer van het telefoontje. Heel jammer. THX.
    Ben nu zonder werk......! Praten in NL wel bij.....
  5. Jan en Marende:
    20 oktober 2013
    heb mijn reactie gezet bij de foto's maar zie die niet meer terug. tot volgende week....goede terugreis toegewenst....lieve groetjes,

Marende en Jan
  6. Gonny Kessels:
    21 oktober 2013
    Hallo Ad en Annemarie.
    Weer een spannend verhaal .Ik denk dat er nu toch een rust periode zal komen . Ik zou er erg moe van worden zo,n lange reis.
    Goede vlucht hartelijke groeten Gonny
  7. Joke Cor: