Baydream

13 oktober 2013 - Brentwood Bay, Canada

Baydream is de naam van het huis van Anne en Earl waar wij nu verblijven.

Deze naam doet het huis en tuin grenzend aan de inlet eer aan.

Anne’s vader heeft deze grond begin 20e eeuw gekocht en hij heeft het goed gezien.

In die tijd stonden er nog weinig huizen hier en kostte grond geen drol.

Toen kocht je een gigantisch perceel en bouwde je daarop je huis.

Anne erfde het huis en aangezien dit houten huizen zijn, zijn ze na al die jaren wel aan vernieuwing toe. Een architect tekende een nieuwe voorkant aan het huis en van binnen werd alles vernieuwd.

Als je ziet wat de huizen hier kosten; voor een paar miljoen ben je eigenaar van een waterfronthome. Dit huis is niet echt luxe, maar de ligging is zo uniek. Vanuit elk raam zie je de inlet en het uitzicht veranderd elke keer weer. Er is een vakantiewoning bij het huis en een fitnesskamer. Beneden aan het water is het boathouse waar de 2 kayaks liggen.

We zijn al verschillende keren met de kayaks erop uit geweest alleen zijn we er achter gekomen dat we niet moeten gaan als het waait want dan drijf je snel af en kun je moeilijk terugkomen. Na deze inspanning is het heerlijk om in de hot tub te gaan liggen om je spieren te ontspannen (jacuzzi).

Vanuit Brentwood Bay rijd je in een half uurtje naar Victoria. Toen wij op het eiland aankwamen was het gras geel door de lange hete zomer maar nu is het prachtig groen, door al de regen die er de laatste tijd is gevallen.

Victoria is een prachtige stad, als ik ergens zou willen wonen zou het hier wel eens kunnen zijn. (moeilijk kiezen trouwens tussen Zuid Afrika en Victoria)

Victoria heeft diverse stranden waar je fijn kunt wandelen. In het centrum staan nog veel oude panden die nu gerestaureerd zijn. Deze huizen zijn van steen dus die overleven de tijd wel. Het statige Empress hotel domineert de haven, alleen de eenjarige planten en de hanging baskets hebben nu plaats gemaakt voor de winterviolen.

De cruises naar Alaska varen niet meer dus er zijn weinig toeristen in de stad. Veel souvenirwinkels hebben opruiming.

Victoria heeft diverse prachtige oude wijken met schitterende oude bomen en huizen met enorme mooie tuinen.

Tuinmannen en ook tuinvrouwen (Dorothé!) werken hier heel wat uren om de enorme gazons te maaien en al het afgevallen blad op te ruimen.

Het is ook een heel relaxte stad. Mensen groeten elkaar en houden hun stad schoon. Iedereen die zijn hond uitlaat loopt met een zakje om het zaakje op te ruimen en er ligt nergens afval op straat. Ook op parkeerterreinen ligt nooit glas van inbraken in auto’s. Je voelt je hier net zo veilig als in Nederland. (misschien nog wel veiliger)

Het weer is wisselvallig. De laatste week niet veel zon gehad, maar dat gaat veranderen. Volgende week wordt het weer elke dag zonnig, maar de temperatuur komt niet meer boven de 12 gr. Volgende keer toch maar wat meer warme kleren meenemen.

De fotoserie Canada is weer aangevuld!

(trouwens 24 oktober komen we weer thuis!)

1. Trudy en Hans:
    15 oktober 2013
    Hallo Ad en Anne-Marie zoals al jullie reizen lees en zien wij op de foto's dat jullie weer genoten hebben.
    Wij wensen jullie nog een paar mooie dagen en goede terugreis.
    Op 3 november bij een lekker kopje koffie horen wij jullie verhalen over deze reis wel weer, groetjes Trudy en Hans.
  2. Jan en Marende:
    17 oktober 2013
    Hoi Anne-Marie en Ad, weer een mooi reisverhaal en werkelijk prachtige natuurfoto's. Nog één weekje te gaan, dus genieten zolang het kan. De temperaturen zijn hier beter want wij gaan weer richting de 17/19 o de komende dagen. Uiteraard wel het typisch Nederlandse wisselende weer met regen, wind, zon etc. Wij spreken elkaar snel. Lieve groetjes van ons.
  3. Harrie en Riky:
    18 oktober 2013
    Hoi Ad en Anne-Marie,
    Wat gaat de tijd toch snel. De 3 maanden zijn al weer bijna om.
    Toch ook wel fijn dat je weer een tijdje thuis kunt zijn. Mooie winters in Nederland. Geniet nog een paar dagen, dan wens ik jullie een veilige terugreis. Op 03 november is het bij jullie koffie drinken, dus kun je meteen aan de slag. Tot zondag 03 november. Groetjes Harrie en Riky