Argentinie: Buenos Aires

24 oktober 2019 - Buenos Aires, Argentinië

Na een lange vlucht van Dusseldorf via Madrid naar Buenos Aires met de nieuwe dreamliner van Air Europa arriveerden we op 10 oktober op de luchthaven van de hoofdstad van Argentinie.

De douane kon het werk duidelijk niet aan. Er stonden honderden passagiers te wachten op hun visum en het was zo warm en benauwd dat verschillende mensen flauwvielen. Niemand die op het idee komt om eens wat frisse lucht binnen te laten.

Buenos Aires is een gigantische metropool met meer dan 3 miljoen inwoners en 1500 inwoners per km2, veel hoogbouw (Amsterdam 500 per km2) We waren een uur onderweg met een taxi naar het appartement van Eduardo door een eindeloze stroom bussen en auto’s. Leuk appartement in een mooie buurt.

Het duurt een tijd voor je gewend bent aan de geluiden van de stad. We zitten vlakbij een luchthaven voor binnenlands vliegverkeer en een schietclub, verder is er overal veel verkeer, dus toch effe wennen.

De dag van aankomst was het heerlijk weer en konden we lunchen met een menu del dia op een terras, maar de volgende dag was het bar en boos. Het regende zo keihard dat alles blank kwam te staan. Niet zo maar een bui, maar een van s’morgens vroeg tot s’avonds laat. Maar goed dat we 14 dagen hadden om deze wereldstad te ontdekken want we hebben helaas 4 dagen binnen gezeten.

Eindelijk werd het droger en konden we erop uit. Recoleta op zondag. Eerst het beroemde kerkhof met veel monumentale graven van beroemde personen. Veel generaals die het hier vroeger gemaakt hebben. Het meest bezochte graf is het familiegraf van de familie Duarte. Hier ligt Evita Peron-Duarte begraven, overigens een vrij eenvoudig familiegraf. We liepen verder naar San Martin een mooie wijk met veel reusachtige koloniale gebouwen, veel banken en dure hotels. Dit is de wijk waar onze koningin Maxima opgroeide.

Verschillende dagen gingen we met de metro op pad, wat goed werkt en zeer goedkoop is (koop een Subtekaart op het metrostation en zet daar wat geld op en je kunt een hele tijd voorruit) we wandelden door wijken met veel parken en overal standbeelden van beroemde personen. Koffiedrinken is hier een feest. Prachtige restaurants met obers in zwart-wit met glimmend gepoetste schoenen serveren je koffie en thee met een glaasje water en altijd een schaaltje koekjes tegen zeer redelijke prijzen. We proberen hier altijd met de creditcard te betalen want het probleem hier is dat je maar heel weinig per keer kunt pinnen, maar wel 11% aan kosten betaald. Contant geld wisselen is goedkoper dan pinnen, maar ja dat raakt ook een keer op. Argentinie is al jaren in een crisis en de peso is behoorlijk gedevalueerd. Prettig voor ons want anders was het een duur land  geweest om te bezoeken.

Plaza de Mayo met het rozegekleurde Rosario is het presidentieel paleis, waar Evita in de vijftiger jaren met haar man de menigte toesprak. Op dit plein is veel gebeurd en staat ook een kolom met de datum van onafhankelijkheid van Spanje: 9 juli1816.

Op een gegeven moment krijg je genoeg van al die klassieke gebouwen en werd het tijd voor wat vrolijkers. Inmiddels is de zon gaan schijnen en ziet de wereld er kleuriger uit met de frisse nieuwe blaadjes aan de bomen want het is tenslotte lente in Buenos Aires. Jammer we zijn te vroeg voor de bloeiende jacaranda’s.

Puerte Madero is de oude haven die al snel te klein werd en nu een van de duurste wijken is van de stad. Graansilo’s zijn beschilderd, wandel- en fietspaden aangelegd

een mooie brug gebouwd, enkele mooie driemasters op het water en heeel veeel horeca die allemaal hamburgers verkopen. Het lijkt wel of de wereld alleen maar hamburgers eet.

Wat ook een leuke kleurige wijk is is Boca waar vroeger de immigranten uit Genua Italie kwamen wonen in huizen gebouwd van golfplaat. Nu helemaal hip en geschilderd in felle kleuren. Zeer toeristisch maar erg gezellig, overal wordt de tango gedanst. San Telmo ook een oude wijk met nog veel mooie huizen uit vroeger tijden. Daar spraken wij af met Klaas en Sippie, een Gronings stel overlanders die al 2 jaar met hun auto op reis zijn in Zuid Amerika. Was heel gezellig om samen de antiekmarkt op zondag te bekijken en een terrasje te doen. Veel van onze vragen zijn nu beantwoord door ervaren reizigers in Zuid Amerika.

Gisteren de botanische tuin bekeken. Er groeien hier machtig mooie bomen, veel tropische bomen. BA is een groene stad met veel parken.

Gisteravond bezochten we een balletvoorstelling van Assepoester in het prachtige theater Colon. De voorstelling was al maanden uitverkocht maar we scoorden nog 2 staanplaatsen. Eerst 6x2 trappen omhoog lopen en dan mag je over een hek leunen om de voorstelling te bekijken. Bloedheet natuurlijk daarboven. Het ballet was niet zo bijzonder, maar in de pauze gingen we binnendoor naar de bijzonder mooie hal waar je niet mag komen met staankaarten en wandelden zo het hele theater door. Niemand die er wat van zei. Hierna een pilsje in de mooie Bar de Colon met foto’s van veel beroemde personen en dan weer huiswaarts door het verlichtte BA met de bus.

Buenos Aires is een mooie groene stad ondanks het grote aantal inwoners en het vele verkeer. Veel te beleven en te zien, maar we zijn nu weer toe aan een wat rustigere omgeving. Morgen gaan we met een ferryboot over de Rio de la Plata naar Uruguay. Weer een nieuw land. We logeren 3 nachten in het Unescostadje Colonia de Sacramento.

1. Klaas en Sippie:
    24 oktober 2019
    Mooi verhaal. En wij vonden het ook erg leuk om jullie te ontmoeten,
    Hasta la proxima
    Klaas y Sippie
  2. Katita:
    24 oktober 2019
    Sounds like you saw a lot in BA. We had an apt for a month in Palermo Viejo and then great area next to it Palermo soho...great markets and restaurants if you get back there!! We loved Uruguay but probably because a friend has A ranch there and we visited for a week...about an hour outside puenta del Este. Keep enjoying!
  3. Renee:
    24 oktober 2019
    Wat een belevenissen en ervaringen weer! Prachtige foto's en een leuk verhaal. Dank je wel .......en geniet nog heerlijk verder! Liefs, Renee
  4. Tony Peters:
    24 oktober 2019
    Hallo Ad en Anne-Marie...wederom 'n mooi verhaal duidelijk en leuk om jullie ervaringen weer te mogen volgen...dus kijken we weer uit naar jullie volgende verhaal...heel veel vakantie genot...groeten van Tony en Riet,...
  5. Marende en Jan:
    24 oktober 2019
    De verhalen zijn begonnen en er zullen er ongetwijfeld nog vele gaan volgen. Wij lezen ze met veel plezier en kunnen zo jullie wereldreis mee beleven.... Hier in Someren alles rustig.... wij gaan langzaam de winter in en gaan het weekend de tijd weer verzetten. Lekker genieten jullie.....
  6. Ruut en Trees:
    25 oktober 2019
    Jullie nieuwe fototoestel is al aardig "ingewijd". Het resultaat mag er zeker zijn.
    Graag reizen we weer digitaal met jullie mee. Van bovenstaand verhaal wederom genoten.
    Geniet ze verder.
  7. Ben Annette de Wet:
    27 oktober 2019
    Goed om weer kontak te maak ! Ons reis lekker saam met julle wat n voorreg , klink alles baie mooi en goed beskryf Dankie
  8. Saskia van Berge:
    29 oktober 2019
    Leuk om te volgen en prachtige foto's!