Uruguay

3 november 2019 - Montevideo, Uruguay

Na 2 weken gebivakkeerd te hebben in de drukke wereldstad Buenos Aires werd het tijd voor wat rust en schone lucht. Eduardo belde een Ubertaxi voor ons die ons naar de haven bracht naar de mooie nieuwe terminal van Bucquebus. Voor vertrek werden de douaneformaliteiten uitgevoerd en had Ad een probleem omdat hij de paspoortnummers had afgeplakt om identiteitsfraude te voorkomen. Hij was vergeten het plakband eraf te halen en de douanier snapte er niks van.

De mooie terminal van Bucquebus stond in contrast met de oude afgeladen volle veerboot waarmee wij de Rio de la Plata overstaken. 1 uur en een kwartier later kwamen we aan in Uruguay waar we een hotel hadden geboekt aan zee. Helaas geen zeezicht. Het uitzicht was in beslag genomen door een roestig bouwwerk wat met graffiti was opgeleukt.

Colonia de Sacramento is een oude Portugese vesting gesticht in 1680. Uruguay is sinds 1828 onafhankelijk na heel wat overheersingen door de Spanjaarden, Portugezen en Brazilianen. Nu wordt het stadje beschermd als Unesco-werelderfgoed. Na zoveel eeuwen is er nog veel bewaard gebleven van de oude huizen. De kerk is er nog (de oudste van Uruguay) en van de stenen van het oude klooster is een vuurtoren gebouwd. Colonia is een sfeervol plaatsje, mede door de prachtige platanen die de straten omzomen. Veel restaurantjes met gezellige terrassen, alleen kun je op z’n vroegst om 20.00 uur eten en dan knorren onze magen alweer een hele tijd. Zuid Amerikanen gaan vaak pas na negenen eten en tot middernacht is heel gebruikelijk.

Het eten bevalt niet echt. Brood is niet te pruimen, alleen wit brood wat binnen de kortste keren oud is. Hoofdgerechten bestaan vooral uit vlees (rund) en slappe frieten. Gelukkig zijn er ook salades voor de broodnodige vitamientjes.

2 dagen later vertrokken we met de bus naar Punta de Este, een grote nieuwe badplaats aan de oceaan 350 km van Colonia verwijderd. Aan de mooie zandstranden staat alleen hoogbouw (maar dan ook hele hoge hoogbouw). Via de huizenruil hadden we hier een eenvoudig appartementje geregeld voor een week. Helaas werkte het weer niet erg mee en was het of zwaarbewolkt of regen. Mc Donald is toen onze beste vriend geworden, niet voor de hamburgers maar voor de uitstekende wifi. Ook het winkelcentrum deed goede zaken met de wachtende Nederlanders. We waren wel behoorlijk geschrokken van de prijzen. Alles is hier wel te koop (met dank aan de vele Duitsers die hier wonen) maar het is hier poepduur.

Na vele strandwandelingen en uitstapjes naar Mc Donald kwam het langverwachte mailtje van Grimaldi dat de Enjoy zou arriveren met het schip op 1 november. Dus acco geboekt via Air B&B en per bus naar Montevideo.

Het bleek een appartementje te zijn aan een drukke straat op de 5e verdieping van een gebouw (zonder lift!) met een dakterras en een wasmachine!  De 2 eigenaren waren zo vriendelijk om onze koffers 5 trappen omhoog te zeulen. De eerste avond waren we al dol van al die herrie op straat van motoren en bussen toen er een gigantisch onweer losbarstte wat de hele nacht duurde. De volgende morgen was het overal een puinhoop op straat. Putten zaten verstopt door het groen van de bomen enz.

Aangezien het weekend was konden we nog niet met de papierwinkel aan de slag dus bezochten we het oude centrum van Montevideo. Dit moet een bijzonder mooie stad zijn geweest. Ja geweest want het merendeel van de gebouwen en huizen zijn in barokstijl en Art Deco maar zijn niet onderhouden. De mooiste zijn opgekocht door banken en die zijn mooi gerestaureerd. Hier is nog veel werk aan de winkel. Jammer dat tussen de mooie gebouwen uiterst lelijke grauwe betonkolossen zijn verrezen en zo het straatbeeld bederven.

Als je de grote winkelstraat de Avenue 18 de Julio afloopt kom je op Plaza Independencia met het standbeeld van Artigas ( bevrijder van Uruguay van de Spaanse overheersing). Hierna begint de voetgangerszone die uitkomt op Plaza Constitution een sfeervol plein met platanen. Hier wordt regelmatig een antiekmarkt gehouden. Aan het plein staat ook de kathedraal de Metropolitana die vooral van binnen erg mooi is.

Van hieruit loop je naar de Puerto Mercado een grote markthal vol met kleine restaurantjes. Overal zijn grote houtskoolbarbecues waar koks staan te zweten om de enorme steaks, worsten en bloedworsten mooi bruin te krijgen. Vlees, vlees en nog eens vlees, aan vegetariërs wordt hier niet gedacht.

Wij bestelden Chivitos, dit is een broodje met vlees, tomaat een gebakken ei , bacon, ham en kaas geserveerd met friet. Lekker en wat het leuke is als we betalen met de creditcard krijgen we meteen de IVA (BTW) terugestort van 18% dus dat maakt het budget weer op orde.

Morgen begint het papiercircus in de haven. Douane, Grimaldi enz. we hebben een hele beschrijving op papier van hoe het in zijn werk gaat dus als het allemaal goed gaat (duimen a.u.b.) dan kunnen wij de Enjoy dinsdagmorgen ophalen en eindelijk vertrekken……Wordt vervolgd!

1. Marende en Jan:
    5 november 2019
    de grote trip gaat nu echt beginnen.... veel reisplezier en veilige kilometers toegewenst....
  2. Tony Peters:
    5 november 2019
    Hallo Ad en Anne-Marie...weer 'n mooi en spannend verhaal met wederom mooie foto's wij verblijven momenteel in Emmen Drente met o.a. 'n bezoek aan Wildlands...jullie veel plezier met de Enjoi...groeten van Tony en Riet,...