Argentinië 1

3 mei 2023 - Belén, Argentinië

We waren weer snel gewend in de Enjoy. De cruisekleding kan weer verruild worden voor korte broeken en t-shirts. We zijn weer onze eigen kapitein dus kunnen zelf de route bepalen. Helaas moeten we ook chef Willem inruilen voor experimenten uit onze kleine keuken en moeten we heel wat fantasie gebruiken om gerechten te verzinnen met de ingrediënten uit de supermarktjes van Argentinië.

We wisten dat het een lange trip is om naar de Andes te rijden. De eerste zevenhonderd kilometers zijn pampa’s waar weinig aan is. Dan komt de 2e grootste stad van Argentinië: Cordoba. Deze keer bezochten we het Jezuïetencentrum in de binnenstad en uiteraard een aantal camerawinkels. Helaas een camera scoren dat gaat niet lukken. Er is hier bijna geen aanbod. Iedereen fotografeert met zijn telefoon dus dat ga ik dan ook maar doen.

Onderweg vonden we in een klein stadje een Nissan garage die onze meegebrachte remschijven kon monteren en nog wat andere kleine reparaties zodat we weer veilig verder konden.

Mijn 65e verjaardag vierden we in Alta Gracia waar een mooi Jezuïetenklooster met een kerk staat. Het ligt aan een meer dus is een trekpleister voor toeristen. Nooit geweten dat de Jezuïeten ook slaven voor zich lieten werken, dat lazen we hier in het klooster. (zelfs 250 !)

De verjaardagslunch was geen culinair hoogstandje maar die hebben we al genoeg gehad op de cruise.

Verder zuidwaarts door de Quebrada del condorito, een oud gebergte nog ouder dan de Andes waar we prachtige condors zagen heel dichtbij. Ze scheerden over je hoofd zodat je goed kon zien wat een enorme spanwijdte ze hebben.

Moeilijk te vinden was het Rocsenmuseum. De inmiddels overleden eigenaar van dit museum had een gigantische hal gebouwd op een plek waar je geen museum zou verwachten in de middle of knowwhere. Hij verzamelde werkelijk alles wat je maar kunt bedenken van oude grammofoons tot tandartsstoelen en van mummies tot aan kalfjes met 2 koppen en van insecten tot bontjassen. Alles keurig tentoongesteld en geregistreerd. We mochten op de parking overnachten dus dat was super.

Het weer is over het algemeen prima met temperaturen tussen de 20 en 25 gr. met af en toe een uitschieter. Zoals een regendag op zondag. We rijden nu een route die we al vaker hebben gereden en dat is wel handig, dan weet je ook de campings te vinden. In het park Ischigualasto is een camping met goed sanitair. Hier mag je ook overnachten als je het park niet bezoekt. (waar we vorig jaar het circuit al hebben gereden) De stroom was uitgevallen, het was koud en er stonden overal plassen water maar de douche was warm!

In het park Talampaya deden we de excursie “Arco Iris”. We reden met een busje met 2 Duitsers en 4 Argentijnen die de grootste lol hadden een uur door een droge rivierbedding. Eindelijk kwamen we aan bij gekleurde bergen en hier achter lag een bijzonder mooie kloof met allerlei soorten en kleuren gesteente. We liepen de hele kloof door met de Spaanstalige gids die van alles vertelde waar we helaas niet veel van begrepen.

De Cuesta de Miranda is ook zo’n mooi gebergte. We komen weer in de buurt van de Andes. We waren in Fiambala waar we vorig jaar een uur in de rij hadden gestaan voor toegang tot de thermen boven in de bergen. We moesten toen omdraaien om in het dorp kaartjes te gaan kopen (16 km terug) dat hebben we toen niet gedaan dus doen we dat nu. Heel bijzondere thermen liggen hoog in de bergen en je moet flink klimmen om er te komen. Prachtig aangelegd met baden van 36 tot 43 graden. Het was niet druk op een door de weekse dag dus heerlijk..

Er werd een heet weekend voorspeld met temperaturen rond de 34 graden. Campings zijn er hier niet veel dus overnachten we net als vorig jaar bij het mooie Adobekerkje uit 1850. Heel romantisch als het om 19.00 u donker wordt en het licht aan gaat. Ook in de buurt van Tinogaste zijn thermen en over een ripioweg van 5 km bereikten we het complex. Niet zo mooi als de vorige maar de zwembaden zijn diep genoeg om in te kunnen zwemmen wat meestal niet het geval is.

We mochten achter het sanitairgebouw staan en kregen stroom, dus wat wil je nog meer.. Uiteraard waren hier ook weer heel wat gezinnen die kwamen barbecuen wat de favoriete bezigheid lijkt te zijn van de Argentijnen Daar kwamen ze weer aangesjouwd met koelboxen vol met vlees en flessen Fanta waar ze hier dol op zijn.

Heerlijk eens 2 dagen rust en wat we nooit doen eens lekker 2 middagen lezen in de schaduw onder een boom en genieten van het mooie uitzicht. Helaas na de hitte konden we de korte broeken weer opruimen want het kwik zakt naar 15 gr. en dat is best fris. De zon laat zich een paar dagen niet zien. We komen de tijd wel door tot de zon weer gaat schijnen want je hebt hier erg veel tijd nodig om geld te halen bij de Western Unionbank en boodschappen duurt ook eindeloos. Alles gaat hier contant en je moet heel wat kleine winkeltjes af voor je alle boodschappen bij elkaar hebt gesprokkeld.

1. Marieke Verzijlbergh:
    3 mei 2023
    Wat leuk dat jullie ook in het Rocsen museum zijn geweest!
  2. Marende en Jan:
    3 mei 2023
    weer een mooi in informatief verhaal en mooie foto's ( al is het met de telefoon ) we zijn weer helemaal bij... lekker blijven genieten jullie...
    Hier begint het gelukkig ook langzaam zomer te worden....
  3. Els Klein:
    3 mei 2023
    Opnieuw een beeldend verhaal!
    Hier is het voorjaar met alle bloeiende bollen ten top!
  4. Tony Peters:
    3 mei 2023
    Hallo Ad en Anne-marie...wat ´n mooi verhaal en wat maken jullie veel leuke dingen mee...en wat de foto's betreft die zijn nog steeds prachtig...je hebt inderdaad tegenwoordig eigenlijk geen dure camera meer nodig om mooie foto's te maken...ik gebruik mijn dure Nikon eigenlijk alleen nog maar met m´n telelens van 600 mm. Inzoomen met je telefoon is niet zo´n succes maar verder kun je prachtige plaatjes schieten met je telefoon...en is super makkelijk en altijd bij de hand....wij kijken weer uitvaart jullie vlgd verhaal...zondag gaan we even op en neer naar Helmond voorde verjaardag van Anne-marie...ze wordt inmiddels 89 jaar...ongelooflijk...fijne reis verder....
  5. Ruut en Trees:
    5 mei 2023
    Hi Ad en Anne-Marie,
    Eerst over het water en nu over het land naar zuid Argentinië. Fraaie landschappen en fijn dat jullie nu weer helemaal in eigen tempo de reis kunnen vervolgen!
    Wij vertrekken maandag naar Callantsoog om alles waar we de vorige keer niet aan toegekomen zijn (of wat dicht was vanwege corona) te gaan bekijken/ ervaren.
    Een goed vervolg van jullie reis met de vertrouwde Enjoy!
  6. Andy and Hazel Smith:
    9 mei 2023
    Hi Ad and Anne-Marie

Sounds like you're having a wonderful trip. You made me laugh when comparing the luxury food on the ship to the homemade meals in your camper van!!
    Hope you had a happy birthday despite the disappointing lunch!
    Enjoy the sunshine. In the last 2 hours we have had heavy rain, hail stones, thunder and lightning!!
    Sending much love to you both.

Andy and Hazel xx