Algarve

17 juni 2015 - Nazaré, Portugal

Als je de grens passeert van Spanje naar Portugal zijn er een aantal dingen die je opvallen. Zo zijn de wegen in Portugal slecht met uitzondering van de tolwegen. Portugal is veel minder dichtbevolkt dan Spanje en in de dorpen zie je veel leegstand. Panden die op instorten staan en blijkbaar geen eigenaar hebben.....De Spaanse huizen hebben vrijwel altijd ragas (tralies) voor de ramen, hier in Portugal niet en ook geen muren om het huis zodat je nergens kunt binnenkijken. Wat erg prettig is in Portugal is dat de mensen vaak Engels spreken, waardoor je veel makkelijker contacten kunt leggen. Het prijsniveau in Portugal is prettig. Uit eten gaan en terrasjes zijn niet duur en wat wij heel fijn vinden is dat je hier op heel christelijke tijden kunt eten en niet hoeft te wachten tot 22.00 uur. Benzine wordt duurder hoe verder we naar het noorden rijden. De Acsicampings hebben nog de voorseizoenstarieven, maar eind juni beginnen de hoogseizoensprijzen.

Een jaar of 10 geleden hebben we een fly-drive gemaakt door Portugal, waarbij we van de Algarve maar een glimp zagen dus nu hebben we tijd om hier eens beter rond te kijken. We stonden een aantal dagen vlakbij het mooie stadje Tavira op een camping op loopafstand van het centrum en dat is gezellig. De hete middagen brachten we door onder een boom op de camping en na een frisse douche trek je iets leuks uit de kast en ga je eten in een van de leuke straatjes of pleintjes van Tavira. Wat ons opviel hier was dat er een wel erg groot aanbod van Chinese bazaars en Indiase restaurants is. Je ziet hier erg weinig Portugese middenstanders en restaurateurs.

Tijdens de enorme aardbeving van 1755 is de hele Algarve vernietigd zodat er geen enkel gebouw of kerk meer is van voor die tijd. Helaas zijn er ook weinig authentieke plaatsjes meer over van na die tijd. Het toerisme is daar mede verantwoordelijk voor want op veel plaatsen in de Algarve staan grote witte hotel- en appartementencomplexen. Plaatsen als Albufeira en Carvoeria zijn supertoeristisch en je moet heel goed zoeken om nog sporen te vinden van deze vroegere vissersplaatsjes.
Verder lijkt het wel of Engeland de Algarve heeft geannexeerd. Bars en restaurants serveren Engelse ontbijten en heel veel toeristen en mensen met een 2e huis zijn Engelsen. ( inclusief de tatoos en ordi kleding)

Maar de kusten zijn schitterend. Prachtige strandjes en kleine baaien liggen verscholen tussen de rotsen. In het late middaglicht veranderen ze in goudgeel, erg mooi. Bij Carvoeiro loopt een trail, een pad langs de kust over de rotsen met prachtige uitzichten op de vuurtoren. We overnachtten bij de vuurtoren. Wat een mooi gezicht als de grote lamp van de vuurtoren ronddraait en alles verlicht.
Zo te zien heeft de crisis hier in Portugal ook een grote invloed. Ook hier weer veel achterstallig onderhoud aan huizen en wegen en veel winkels en restaurants die leeg staan of gesloten zijn. Maar hopen dat de economie gauw gaat aantrekken.....

1. Ruut en Trees:
    18 juni 2015
    Wederom bedankt voor jullie verhaal.
    Jullie kampeerden bij de vuurtoren. Ik stel me dan voor: Ad ziet Anne-Marie wel, Ad ziet Anne-Marie niet, Anne-Marie ziet Ad wel, Anne-Marie ziet Ad niet etc.etc. Lijkent me knipperige kampeernachtjes maar wel romantisch.
    Op naar het nieuwe verhaal.
    Groetjes
    Trees en Ruut
  2. Ruut en Trees:
    18 juni 2015
    Sorry voor het foutje: Lijkent moet zijn: Lijken me knipperige kampeernachtjes etc.
  3. Anne van der Molen:
    Hallo Anne-Marie en Ad,

Ben vorig jaar voor het eerst in de Algarve geweest en heb me verbaasd over de armoedige uitstraling van dit deel van Portugal. Zoals jullie het beschrijven is correct weergegeven. Zelfs de provinciale wegen zijn kapot gereden. De tolweg bleek inderdaad in perfecte staat maar er was geen verkeer te bekennen. Wellicht te duur voor de Portugezen. Spanje heeft met Europees geld het wegennet opgeknapt. Vraag me af waarom de Portugezen hier niet van geprofiteerd hebben.
  4. Tony Peters:
    20 juni 2015
    Hallo Ad en Anne-Marie,Wat ´n mooi en duidelijk verhaal weer en wat maken jullie toch prachtige foto´s wij genieten er iedere keer weer van! met ons en familie is alles uitstekend,wij kijken weer uit naar jullie volgende verhaal! Groeten en geniet van jullie geweldige reis! Tony en Riet,..