Noord - en midden Portugal

1 juli 2015 - Nazaré, Portugal

Vanuit de Algarve (die ons helemaal niet tegenviel) nemen we de tolweg naar het noorden. Bij de grens laat je je creditcard registreren en dan kun je zonder te stoppen de tolpoortjes passeren want je kenteken is geregistreerd en je hebt toestemming gegeven om je creditcard te belasten.We hebben al verschillende keren geprobeerd om de tolwegen te mijden, maar de wegen zijn nog steeds erg slecht en de 3 baanswegen zijn erg gevaarlijk, want Portugezen rijden je met hoge snelheid voorbij als je je keurig aan de voorgeschreven snelhoud houdt.

We rijden met een grote boog om de drukke regio Lissabon heen (zijn we al vaker geweest) en bezoeken het middeleeuwse stadje Obidos. Hier is weinig veranderd in de laatste paar honderd jaar en dat weten de Aziaten blijkbaar ook want er worden busladingen Japanners(?) (zien  jullie het verschil tussen een Japanner, Chinees of Koreaan?) gedropt voor een bliksembezoek.

Weer on-line verwachtte een hittegolf dus werd het tijd om pas op de plaats te maken in Nazaré, een mooie badplaats aan de oceaan. Hier is een mooie camping onder dennenbomen met een heerlijk zwembad. We beschermden de Enjoy tegen de grote dennenappels die hier uit de hoge dennen vallen en flinke schade kunnen veroorzaken. Portugezen op de camping hadden hun caravans en tenten ingepakt in grote plastic garagetenten om de zaak heel te houden. Hier was het prima toeven toen de temperaturen de 33 gr. passeerden.

Nazaré zelf is erg druk met badgasten die bruinbakken op de brede schone stranden en eten in de vele visrestaurantjes. Wij bestelden een visspies in zo'n simpel tentje op zondagmiddag en dat was niet zo'n goed idee. De weekenden zijn sowieso altijd erg druk in Spanje en Portugal maar hier in Nazaré konden ze de drukte moeilijk de baas en moesten we meer dan een uur wachten tot de spies van de barbecue kwam, obers helemaal in de stress.

Vanuit Nazaré kun je met een lift naar boven. Boven op de ruige kliffen ligt het stadje Sitio. Hier heb je een prachtig uitzicht over Nazaré en de oceaan. Er staat hier een kleine kapel waar Vasco da Gama bad bij Maria voor een veilige overtocht op zijn reizen naar de nieuwe wereld.

We bleven een volle week op de dennencamping en maakten van hieruit 2 excursies. Alcobaca met zijn prachtige enorme klooster. Schitterend in zijn eenvoud.  Batalha (inderdaad hier zit het woord battle in dus er wordt weer gevochten) De Portugezen wonnen de oorlog van de Spanjaarden met behulp van de Britten in 1385. De Portugezen waren gered en voor Portugal braken twee gouden eeuwen aan. Een  jaar later werd begonnen met de bouw van het Santa Maria de Vitoriaklooster. 6 koningen bouwden aan het klooster, maar het is nimmer voltooid. Dit is helemaal niet storend en in tegenstelling tot het klooster in Alcobaca is dit veel meer barok, dus veel drukker.

Coimbra de mooie universiteitstad boven op een berg en dat hebben we geweten. Prachtige pleinen en winkelstraten in de benedenstad, maar als je het historisch centrum wilt bekijken moet je omhoog, de steile smalle steegjes door, daar staat de vestingskerk heel apart. Nog verder omhoog voor de universiteit met de schitterende bibliotheek. Ik kon geen pap meer zeggen, klimmen is niet mijn specialiteit en ook niet Ad's hobby.

Vila Nova, een schattig vissersplaatsje met houten gestreepte vissershuisjes en allerlei kleuren. We kampeerden op een parking aan de duinen waar je op de boardwalk prachtige wandelingen kunt maken. Douchen buiten bij de strandbar en ook internet bij een kopje koffie. Jammer dat de uitbater van de strandbar de volgende avond een karaokefeest hield met kampvuur (wij waren niet uitgenodigd)

Met de bus kon je van hieruit naar Aveiro, heel aparte stad met kanalen waar lange boten toeristen rondvaren en waar nog veel prachtige gevels zijn. Maar ook hier weer veel vervallen panden. Er moet in Portugal nog zoveel gebeuren aan restauratie en wegwerkzaamheden, ze lopen nog ver achter bij bv Spanje.

Highlight was natuurlijk de mooie stad Porto. Sinds wij er de vorige keer waren zou er veel veranderd zijn maar wij zagen weinig verschil. (er is o.a een metro aangelegd) In 2 dagen deden we de stadswandelingen door de div. wijken en bekeken we Porto vanaf de brug, wat een geweldig uitzicht. Het was prachtig weer en weer weekend dus erg druk op en rond de Douro. Rondvaartboten voeren af en aan en het was heerlijk om op een terras te zitten met uitzicht op de mooie brug van Eifel. In heel Portugal wordt je dood gegooid met souvenirwinkels met linnengoed, schortjes en allerlei prullaria. Ook hier langs de Douro staan tientallen kraampjes die zowat allemaal hetzelfde verkopen.

We hebben nog een maand voor we thuis willen zijn (eind juli vertrekken onze laatste huizenruilers uit Florida) en we willen nog een vrij onbekend stuk van Spanje doen nl. Galicie. Dus nog één stadje, het mooie Viana do Castelo met z'n vele huizen in Manuelstijl en dan steken we de grens over naar Spanje voor de laatste etappe van deze lange reis voordat we huiswaarts gaan.
Het weer is momenteel niet om over naar huis te schrijven. De invloed van de oceaan is erg groot hier. Dat betekent dat het nu maar net 20 gr. is. Deze streek staat bekend om de ochtendmist, die vaak de hele dag blijft hangen, vaak zie je de zon de hele dag niet. Blijkbaar zijn de mensen dit weer gewend want ze lagen van de week s'morgens al in bikini op het strand in de mist toen wij nog een fleecevest aanhadden......
Sterkte met jullie zomerse temperaturen!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Loes:
    1 juli 2015
    Het is weer een mooi verhaaltje. Niet teveel klagen over het weer want hier is een hittegolf. De Kennedy mars wordt ingekort naar 50 KM ipv de gebruikelijke 80. Zaterdag kan het hier om en nabij de 40° worden. Ook niet grappig voor de werkende mens zonder airco of raam wat open kan. Lees ondergetekende. Enjoy en tot horens. Groetjes, Loes
  2. Ruut en Trees:
    2 juli 2015
    Het heeft een tijdje geduurd voor we weer iets konden lezen over jullie avontuur maar gelukkig gisteren kwam er weer eentje binnen. Zoals Loes al zei; hier hittegolf. Zal wel een andere warmte zijn dan bij jullie. We houden ons maar efkes rustig. Komt goed. Geniet nog van de laatste maand en houd ons op de hoogte.
  3. Jan en Marende:
    3 juli 2015
    weer een mooie verhaal...geniet lekker van de laatste etappe van jullie reis.
  4. Cees:
    5 juli 2015
    Dank jullie voor de reactie pp onze website, ik zal jullie verhalen lezen als we weer thuis zijn. Op een iPhone is het omslachtig. Goede reis Cees
    Viceversa.reislogger.nl