2022 Onderweg naar Bella Italia

10 september 2022 - Trento, Italië

Na alle prachtige natuur van Zuid Amerika willen wij deze nazomervakantie weereens wat cultuur doen. Lang geleden dat we in Italië waren, dus dat wordt het doel van deze reis.

Op zondag vertrokken we met onze Burstner camper richting Duitsland om vrachtverkeer te vermijden. Ook een reden is dat er op zondag niet aan de baustellen wordt gewerkt wat een hoop files scheelt.

We overnachtten enkele keren in Duitsland o.a. in het stadje Rothenburg aan de Tauber. Hier zijn we al vaker geweest maar dit supertoeristische stadje in Anton Pieckstijl is altijd leuk om doorheen te slenteren en een hapje te eten op de markt.

Net zoals Nederland heeft Duitsland erg veel last van droogte. Alle weilanden zijn geel en de bomen laten hun blaadjes vallen. Het lijkt wel herfst, maar hoe verder we zuidwaarts rijden hoe groener de natuur wordt. In Oostenrijk zien de weides er groen uit en valt er regelmatig een bui regen. De Zugspitze was nauwelijks te zien, lag compleet in de wolken.

We reden zonder files over de Fernpass en reden vervolgens door diverse tunnels en haarspeldbochten Italië binnen tot we de Timmelsjoch hochalpenstrasse bereikten. Hier betaal je tol maar deze pas is dan ook schitterend aangelegd met een motormuseum en een restaurant met terras speciaal voor motorrijders die het hier wel naar hun zin hebben met de vele bochten.

Ons eerste doel in Italië was Sud Tirol, de Dolomieten. Hier heeft lang geleden met enorme krachten het binnenste van de aarde uit de zeebodem kalkrotsen omhoog geduwd. Dit is een bijzonder mooi landschap. Groene weides met koeien, grote houten huizen en hotels met bloembakken vol met zomergoed in de mooiste kleuren en een achtergrond van witte rotsen.

Highlights van dit gebied zijn Lago di Braies of de Prager Wildsee (sud Tirol is 2 talig Duits en Italiaans) een bijzonder mooi meer, turkoois blauw en Tres Cime of Drei Zinnen. Dit betekent 3 voudige pieken. De wandeling om het meer was bijzonder mooi. We waren er al s’morgens om 7 uur maar ze zijn hier niet dol op campers en alle parkings moet je online reserveren. Dus dat werkte niet helemaal voor ons. Dan maar wildparkeren bij een groepje campers en met de shuttlebus naar het meer. Het had de laatste dagen veel geregend en het was overal modderig en glibberig. s’ Avonds vonden we een parking voor de overnachting en op de foto kun je wel zien hoe dat er uit zag.

De volgende morgen stond er al vroeg een lange file naar de Tres Cime. Het was zo druk dat een politieagent begon met het wegsturen van auto’s. Ongelofelijk wat is het overal druk. Ook motorrijders (voornamelijk Duitsers in de midlifecrisis scheuren met een noodgang de bergen op en af met alle gevaarlijke haarspeldbochten. Ze flitsen opzij en voor je ineens met groepjes en kijken nergens naar.

Na nog een paar bijzonder mooie tochten door de berglandschappen besloten we de Dolomieten te gaan verlaten. Je krijgt genoeg van haarspeldbochten en tunnels en er was slecht weer op komst. We rijden richting Trento, prachtig stad met een compact centrum waar we vanuit de camperplaats naar toe fietsten.

Niet ver hier vandaan ligt het Gardameer. Hier zijn we nog nooit geweest en aangezien hier vele Nederlanders elk jaar weer naar toe gaan willen wij wel eens zien wat hier zo bijzonder is.

Volgende keer meer.

1. Jan van der Velden:
    10 september 2022
    Hoi ja het lijkt een prachtige omgeving geniet ervan fijnedagen
  2. Marieke Verzijlbergh:
    10 september 2022
    Prachtig die Dolomieten! Leuk ook dat Duitse dorpje, inderdaad bekende plaatjes. Nu weet ik eindelijk hoe het dorp heet! Veel plezier!
  3. Petra:
    10 september 2022
    Mooie foto´s weer. Fijne vakantie in Italië!
  4. Tony Peters:
    10 september 2022
    Hallo Ad en Anne-Marie,.. zo te zien gaat dit 'n hele mooie reis worden...en ik moet zeggen het zijn weer prachtige foto's...hier alles goed we zijn nu volop aan het inpakken 1 november moeten we uit ons huis...groetjes van Tony en Riet,..
  5. Renee:
    11 september 2022
    Vanuit een zonnig en warm Rhodos wens ik jullie veel plezier en een mooie reis toe!
  6. Marende en Jan:
    11 september 2022
    Mooi verhaal en weer prachtige foto's... heerlijk genieten van jullie verblijf in Italië...
  7. Els Klein:
    Mooi om te zien!
    Wij nu in Blankenberge en morgen naar Londen! Groetjes M&E
  8. Ruut en Trees:
    Hoi Anne-Marie en Ad.
    Leuk dat we weer kunnen meereizen. Geniet ervan. Groetjes Trees en Ruut
  9. Wendy:
    17 september 2022
    Nu komen jullie op, voor ons, bekend terrein 😉. Geniet ervan. Ben benieuwd of Gardameer druk is.
  10. Cor:
    17 september 2022
    Rothenburg zijn we deze zomer ook weer geweest. Leuk om doorheen te wandelen. Wij staan dan op een cp stroomafwaarts.
    Wij zijn wel bij het Top mountain motorcycle museum geweest. Echt de moeite waard. (Als je geïnteresseerd bent in motoren natuurlijk,) leuk om bekende dingen te lezen.
  11. Cherie Fletcher:
    18 september 2022
    Hi Anne-Marie and Ad
    Lovely to read your blog. We are about to spend a few weeks in Italy ourselves so it is great to read about your experiences. We are travelling by train and bus and hoping to visit some more out of the way places. We also intend visiting Sicily which will be a first for us.
    Greetings from Cherie and John