De meren van Italië en middeleeuwse steden

21 september 2022 - Comacchio, Italië

Het Gardameer werkt als een magneet op toeristen. Wij zijn al helemaal geen drukte meer gewend dus vielen haast om van verbazing. Riga di Garda viel nog mee, prachtige stad met een wandelboulevard aan het meer en een gezellige binnenstad met kronkelende straatjes. We hadden om 12 u al de laatste camperplaats. We reden eerst om de westkant van het meer en kwamen uit bij een mooie camping bij het plaatsje Lazise. Gelukt een plaatsje voor 2 nachten tussen alleen maar NLers. Het valt niet mee om zomaar een camping op te rijden om een plekje te scoren want iedereen reserveert tegenwoordig via internet. Ook het laagseizoen is nu begonnen en met de Acsikaart krijg je veel korting. De campings zijn erg luxe met mooi sanitair, wasmachines en droogtrommels. Grote zwembaden waar je heerlijk baantjes kunt trekken (badmuts op!!)

Het is een komen en gaan van veel enorme campers en caravans, het lijkt wel of ze steeds groter worden en daar zijn de campings niet op berekend. Dit zijn vrijwel allemaal oudere campings die al lang bestaan en vroeger had je niet zulke enorme wagens.

Hoe mooi het meer ook is de sfeer kon ons niet bekoren. Pretparken, waterparken met glijbanen en vliegshows die enorm veel uitlaatgassen produceren in allerlei kleuren, dit is niet ons ding. We reden nog eens om het meer via de oostkant, hier zou het rustiger zijn maar de weg is zo smal dat we de spiegel raakte van een andere camper die te dicht bij kwam. Ook de vele oude donkere tunnels vonden we eng. We besloten om ons geluk te gaan beproeven bij een ander meer. Het Idromeer is een stuk kleiner. Na een lekker ijsje besloten we naar het Iseomeer te rijden. Ook erg mooi meer gelegen tussen de bergen. Weer een plekje gescoord voor 2 nachten maar ook hier camper in camper uit wat regelmatig resulteerde in een deuk in voor of zijkant. De laatste dag gingen we met de fiets naar het grote eiland in het Iseomeer en fietsten het helemaal rond. De natuur is hier prachtig. Veel mediterrane beplanting zoals parasoldennen, palmen en oleanders.

Genoeg van de meren en de drukte. We gaan op zoek naar oude steden en cultuur. Nou dan kun je hier je hart ophalen. Cremona bijzonder mooie niet te grote stad met een magnifiek plein met de duomo en het battisterium (een aparte doopkapel). Het weer is heerlijk, zo rond de 25 gr. De hitte zijn we gelukkig kwijt. s'Avonds was het plein prachtig verlicht en was het een genot om de aangestraalde gebouwen te bewonderen vanaf een terras. Cremona is beroemd door de vioolbouwer Antonio Stradivari (1644) die hier nog wordt geëerd met een standbeeld en een museum. Ook verschillende etalages staan in het teken van de viool.

Sabbioneta, een klein plaatsje wat ooit is gebouwd door een Italiaan die de ideale stad wilde bouwen. We kochten een ticket voor de 7 bezienswaardigheden die de moeite waard bleken. Het museum met een collectie middeleeuwse kledij die was nagemaakt van oude schilderijen was heel bijzonder. Knap gedaan.

Mantova, hier kwamen we aan op zondag. Het parkeerterrein wat vandaag gratis was stond bomvol auto’s en campers. Bleek dat hier een autorally aan de gang was van oude raceauto’s die door de mooie middeleeuwse stad scheurden. Italianen zijn blijkbaar dol op herrie en stank produceren.

Als laatste bezochten we Ferrara. Je moet je bezoeken wel goed plannen want tussen 13 en 16 uur is alles gesloten. Alleen de restaurants zijn open. Na vieren wordt het weer gezellig druk. Prachtige oude steden met mooie musea. We kamperen op camperparkings voornamelijk tussen de Italianen, de hordes Nederlanders en Duitsers zijn we kwijt.

We rijden over de zeer slechte binnenwegen van de Povlakte. Dit is vroeger moeras geweest wat is drooggelegd. Niet veel aan, alleen het plaatsje Comaccio was leuk. Schattig klein plaatsje wat vroeger aan zee lag en nu door aanslibbing 7 km weg ligt. Hier zijn kanalen gegraven naar zee om de vissers toch toegang tot de zee te geven.

Hele bijzondere brug over de vele kanaaltjes. Overal gezellige visrestaurants en een mooi archeologisch museum. De volgende dag nog even naar de markt en dan op naar de kust.

1. Kristel:
    21 september 2022
    Hey Ad en Anne-Marie, Leuk om jullie ervaringen te lezen. Hoe verder, hoe minder toeristisch wellicht, geniet ervan!
  2. Marende en Jan:
    21 september 2022
    Geniet ook van het toerisme......leuk verhaal weer hoor en vooral weer mooie foto's....blijven genieten
  3. Cor:
    21 september 2022
    Bedankt voor het mooie verhaal. Ik ben haast blij dat we Italië niet hebben gehaald, dit voorjaar
  4. Jan Notten:
    21 september 2022
    Beste vrienden, wederom genoten van jullie belevenissen in ons tweede thuisland Italië!
    In augustus hebben wij hetzelfde rondje gemaakt rond de Po-vlakte: Mantova, Ferrara en Ravenna. Jullie ervaringen kwamen ons dus bekend voor!
    Wordt het geen tijd om de foto van de Enjoy op jullie pagina te vervangen door jullie nieuwe mobiele huis. Wij starten de laatste week van oktober met de olijfoogst en hopen jullie dan bij ons in Castelfranco di Sopra te kunnen verwelkomen!
  5. Anja:
    21 september 2022
    Hoi, ik (Anja) heb zojuist een reactie getypt die ik niet terug zie. Vreemd!
    Wel de reactie de Cor heeft geschreven. Ik begrijp er niets van.
  6. Ruut en Trees:
    23 september 2022
    Hoi Anne-Marie en Ad. Er worden steeds meer campers gemaakt en verkocht en dat levert weer volle camperparkeerplekken op. Dat is minder prettig natuurlijk. De drukke toeristische plekken is niet zo jullie ding dus op naar rustiger gebieden. Geniet ze verder en graag tot het volgende verhaal en foto's. Groetjes Ruut en Trees
  7. Tony Peters:
    24 september 2022
    Hallo Ad en Anne-Marie.. nog gauw even 'n late reactie op jullie verhaal met weer hele mooie foto's...wij waren afgelopen week in Zeeland met heel mooi weer...maar nu is het weer regenachtig en koud...dus zijn we weer in Helmond...vandaag burendag bij ons toekomstige appartement en presentatie van de toekomstige plannen van de stad Helmond...gaan we natuurlijk even naar toe...groeten van ons en 'n hele plezierige reis verder...Tony en Riet,...