2017 Aankomst in Nieuw Zeeland

26 januari 2017 - Dunedin, Nieuw-Zeeland

Het is een hele reis naar de andere kant van onze planeet, 2 dagen treinen, vliegen en wachten, maar het is ons meegevallen. Vliegen met een Airbus 380 met (iets) ruimere stoelen dan normaal en wat extra ruimte in de buurt van de toiletten waar je af en toe wat oefeningen kunt doen om je bloedsomloop te stimuleren omdat je altijd in dezelfde houding zit. Na de 3e vlucht kwamen we aan op Dunedin airport. (Amsterdam-Dubai, Dubai-Auckland en Auckland-Dunedin) Wat is het heerlijk als je wordt opgehaald als je in een vreemd land arriveert. Ralph en Lidy herkenden ons meteen en toen onze bagage op de band arriveerde reed Ralph ons naar hun prachtige huis in St. Leonard 5 km van Dunedin.

Hun huis is 30 jaar geleden gebouwd op een berghelling met uitzicht op de inlet. Het huis is helemaal van hout en eromheen hebben ze een schitterende tuin aangelegd met borders en een mooi terras. Verder heeft Ralph hier nog allerlei projecten onderhanden van een hostatuin tot een vijver enz.

Dit is een heel aparte plek. Je zit hier ver van je buren verwijderd en om hier te komen moet je eerst een heel eind over hun eigen weg rijden vol varens en planten om het huis te bereiken.

We hadden alleen niet veel geluk met het weer. Toen we aankwamen regende het en dat is nog dagen zo gebleven. Ook enorme rukwinden die zomaar uit het niets opduiken en je midden in de nacht ineens recht in bed zit omdat je het gevoel hebt dat het hele huis wordt opgetild. Maar nu is de rust weergekeerd. De temperatuur is rond de 18 gr. en met af en toe een buitje is het goed te doen. Het plan om eerst een week naar het goudzoekershuisje te gaan werd gewijzigd. Omdat in de bergen nog slechter weer werd voorspeld leek het Ralph en Lidy een beter plan als wij in Dunedin bleven en na 2 weken wisselen.

We hebben ondertussen al heel wat van de omgeving gezien, het is hier schitterend. Dunedin is een mooie stad met veel gebouwen van rond 1900 die allemaal gerestaureerd zijn zoals het treinstation gebouwd van vulkanisch gesteente en limestone en van binnen nog helemaal origineel is. Dunedin is gebouwd rond 1850 door Schotse emigranten. In het museum is goed te zien in wat voor omstandigheden de Schotten hier in 3 maanden naartoe voeren om hier in een wildvreemd land aan te komen waar niks was en ze helemaal van voorafaan moesten beginnen. Respect voor deze mensen die zich blijkbaar erg thuisvoelden in deze omgeving met zijn grillig klimaat en veel regen wat veel lijkt op hun thuisland.

De natuur is schitterend, er zijn prachtige stranden waar je uren kunt wandelen en hoge duinen die steeds veranderen van vorm door de wind. We hebben van de week een tocht gemaakt naar “the Catlins” een natuurgebied met een vuurtoren op Nugget point waar robben en zeeleeuwen op de rotsen liggen te slapen en de Mc Leanfalls een waterval waar na al die regen enorm veel water omlaag kwam. Om hier te komen loop je eerst door een regenwoud met enorme varens op stam. Hier krijg je een prehistorisch gevoel bij, zo mooi moet het hier vroeger zijn geweest. Jammer dat zoveel bergen kaal zijn. Waarschijnlijk hebben de vroegere bewoners hier alles gekapt om hun huizen te bouwen en in deze weilanden lopen nu duizenden schapen en grote kuddes koeien wat met al die mest niet best is voor het milieu. Verder zijn hier in Nieuw Zeeland niet veel zoogdieren. De meeste zijn ongewenst en vroeger per schip hier mee naar toe gekomen zoals de possum. Dit diertje bedreigd de vogels omdat ze alle eieren opeten. Maar van zijn wol wordt samen met de wol van het merinoschaap prachtige (zeer prijzige) vesten gemaakt die heel zacht aanvoelen.

1. Marende en Jan:
    26 januari 2017
    Hoi Anne-Marie en Ad, we vinden het weer super om mee te kunnen lezen met jullie reis. Mooie foto's weer zodat wij je verhaal goed in beeld hebben. Blijven genieten....lieve groetjes,

Marende en Jan
  2. Maria en Robert:
    26 januari 2017
    Allemaal heel herkenbaar voor mij, warme groet, Maria
  3. Renee & Clemens:
    26 januari 2017
    Fijn dat jullie goed en veilig zijn aangekomen! Geniet heerlijk verder!
  4. Petra:
    26 januari 2017
    Fijn dat jullie goed zijn aangekomen na zo´n lange reis. Wat een mooie bomen daar! Geniet ervan!
  5. Ruut en Trees:
    26 januari 2017
    Inderdaad een lange reis en wat regen maar dan heb jullie nu ook wat. "Wat" is eigenlijk verkeerd want jullie hebben héél veel. Prachtige natuur, een prachtig huis en nog een avontuurlijke vakantie voor jullie. Genoten van de foto's en het mooie verhaal. Geniet er saampjes lekker van. Wij reizen weer in gedachten met jullie mee. Veel liefs Ruut en Trees
  6. Jeanne van den Bosch:
    Mooie boom! The Christmas tree
  7. Trudy en Hans:
    Hallo Ad en Annemarie ,
    Dunedin is een mooie stad, je kunt daar ook de steilste straat ( Baldwin street ) van de wereld gaan bekijken.
    Ook op het schiereiland, de plaats Otago Peninsula is de moeite waard.
    Daar kan je de albatrossen (broedplaatsen) van dichtbij bekijken.
    Er is daar een soort zorgboerderij voor Yellow pinguïn.
    En bij zonsondergang komen de blauwe dwerg pinguïns uit de zee om aan land te gaan slapen.
    Nog een fijn verblijf en wij hopen voor jullie dat het weer er ook beter eruit gaat zien.
    Groetjes Trudy en Hans
  8. Nellie Lemmens:
    Hallo Ad en Anne-Marie,
    Fijn dat jullie goed aangekomen zijn. Het is erg mooi daar, zo te zien op de foto's. Geniet nog van de tijd die je daar bent.
    Groetjes, Nellie
  9. Jos Govers:
    Hallo Ad en Annemarie,
    Wat een schitterende omgeving daar en wat een prachtige foto"s, ga lekker door met genieten en we zien de volgende berichten wel weer verschijnen, Groet uit een heerlijk Parijs.
  10. Tony Peters:
    27 januari 2017
    Hallo Ad en Anne-Marie, deze keer ´n wat late reactie maar we waren even in Zeeland, niettemin weer ´n mooi verhaal geïllustreerd met wederom prachtige foto´s zeker van de varens die heb ik zo nog nooit gezien! `n fantastische reis verder en kijken weer uit naar jullie vlgd verhaal! hier met iedereen alles goed!
  11. Jos:
    30 januari 2017
    Prachtige foto's. Krijg zin om mijn koffer te pakken. Groet van ons allen!