De 2 gezichten van Sicilië

19 november 2022 - Trapani, Italië

Sicilië is duidelijk een eiland met 2 gezichten. Je houdt ervan of niet. Het is chaotisch en druk. De wegen zijn erg wisselend of splinternieuw met tunnels en viaducten of bar slecht met zoals we gewend zijn kuilen en gaten. Het verkeer is nog een graad erger dan het vasteland. Iedereen heeft lak aan verkeersregels en als je je aan de snelheid wilt houden krijg je gevaarlijke situaties van toeterende vrachtwagens achter je. Ze kruipen in elk gaatje wat ze zien en je hebt zeker 2 paar ogen nodig om alles in de gaten te houden want ze houden absoluut geen rekening met toeristen. De Sicilianen zijn verder wel aardig en behulpzaam maar spreken vrijwel alleen Italiaans. Zelfs de jeugd komt niet verder dan yes en no, wat wel jammer is want een leuk gesprekje zit er zo niet in.

De historische steden zijn in de loop der eeuwen niet veel veranderd. Ze zijn heel sfeervol met veel barok, maar je zult maar in zo’n piepklein vochtig appartementje wonen waar het s’zomers bloedheet wordt met een balkonnetje wat groot genoeg is om je was op te hangen. In de oude stadjes staan heel wat huizen te koop. Je ziet alleen oudere mensen. Trekt de jongere generatie naar het vasteland?

Sicilië is al duizenden jaren overheerst door Grieken, Romeinen, Byzantijnen, Arabieren en Normandiërs die allemaal hun stempel hebben gedrukt op het eiland door middel van vele bouwwerken.

Er zijn nog verschillende archeologische vindplaatsen met opgravingen van tempels en theaters van de Grieken en Romeinen. Taormina heeft nog een Grieks theater wat een prachtig uitzicht heeft over zee en waar s’zomers nog voorstellingen worden gehouden. Wel heel toeristisch dat mooie stadje Taormina wat hoog op de rotsen ligt. Meer authentiek is Segesta in het westen waar nog een complete tempel staat en een stad ligt die gedeeltelijk is opgegraven. Agrigento bewaren we tot het laatst en is morgen aan de beurt.

Ad is 40 jaar geleden in Sicilië geweest en wilde graag nog eens terug gaan. Hij wilde heel graag weer de vulkaan de Etna zien. Toentertijd kon je helemaal naar boven en mocht je in de krater kijken. Nu is dit misschien wel het meest commerciële plekje van Sicilië en ga je met de kabelbaan omhoog om daarna over te stappen in een bus met rupswielen die je nog wat hoger brengt. Verder mag je niet meer komen want hier is al eens een ongeluk gebeurd met een groep toeristen. We hebben natuurlijk al heel wat vulkanen gezien in Zuid Amerika maar de Etna is ook heel interessant. Het is een levende vulkaan wat heel duidelijk te zien is aan de lange sliert zwaveldamp die hij uitblaast. Je ruikt de zwavellucht overal.

Tegen de flanken van de Etna zijn prachtige bossen die nu in herfstkleuren zijn. Families gaan hier op zondag picknicken en je wilt niet weten wat ze achterlaten. Wegwerpservies, flessen, wat een rotzooi ongelofelijk. Ik had me voorgenomen me niet te gaan ergeren aan afval, maar dat valt niet mee. Overal liggen bergen met afval. Het rare is dat de dorpen en stadjes vaak schoon zijn maar net daar buiten begint het weer. Overal hangen bakjes met 3 soorten afval keurig gescheiden en even verderop ligt weer een berg troep. We weten niet wat het probleem is maar het speelt allang. Bij veel huizen staan vuilcontainers met een slot erop dus het zal wel heel duur zijn om van je rommel af te komen.

We overnachten op een veldje op de flank van de Etna wat heel bijzonder was met de ondergaande zon. We maakten prachtige tochten in het bergachtige binnenland wat heel groen is. Het land is heel vruchtbaar en naast olijfbomen zie je hier citrusbomen, cactusvelden en bijzondere mediterrane bomen. Sicilië is de groente en fruitkraam van Italië wat in de winkels ook goed te zien is. Alles is hier verkrijgbaar en is heerlijk vers. Waar je ook rijdt in het binnenland je ziet de Etna elke keer weer. We kregen zelfs de kans om de vulkaan met de eerste sneeuw te fotograferen.

We logeerden een nacht op het terras van Licia, ook een lid van Agricamper. Zij heeft hier een prachtig oud huis met een olijf- en amandelboomgaard. Er trok net een koufront over en het was heel fris die avond. We werden uitgenodigd bij Licia in haar warme huis met nog een Deens stel om een glas wijn te drinken en heerlijke kaas en olijven te proeven. Zij spreekt goed Engels dus dat was een leuke avond.

Niet ver daar vandaan ligt “Villa del casale” wat zeker een hoogtepunt was. Dit is een Romeinse villa van wel 2000 jaar oud die helemaal bedolven is geweest onder de modder. In de jaren 50 ontdekt door jagers en nu bijna helemaal is uitgegraven. Je weet niet wat je ziet, schitterende mozaïeken gemaakt door Tunesische kunstenaars voor een schatrijke Romein die een villa liet bouwen in die tijd met 40 kamers. Compleet met toiletten en thermen. De mozaïeken zijn vaak nog ongeschonden en beelden bijna allemaal jachttaferelen uit of wilde dieren die de Romeinen in Afrika vingen voor hun gruwelijke spelen. Ook de mozaïeken van meisjes in bikini zijn prachtig. Sportieve dames die een prijs uitgereikt kregen. Het was erg druk toen we er waren want de eerste zondag van de maand zijn alle musea gratis. Leuk idee dan kunnen de minder draagkrachtigen ook eens naar een museum.

Nog een hoogtepunt was MonReale. Hier stond vroeger een paleis met een klooster en een kathedraal. Nu is alleen de kathedraal nog over. Hele toestand om de auto kwijt te raken. Je hoeft maar een straatje verkeerd in te rijden en je hebt een groot probleem. De smalle straatjes hebben vaak huizen met lage balkons en je houdt je hart vast als we daar doorheen rijden. Omdraaien gaat ook niet en als je maar even denkt hoe kom ik hieruit heb je meteen een sliert toeterende Sicilianen achter je aan waar je aardig zenuwachtig van wordt. Na een paar weken niet meer want Ad toetert net zo hard tegen de mensen als ze doen tegen ons.

De kathedraal uit de 12e eeuw is van Byzantijns-Arabisch- Normandische afkomst en is oogverblindend. Letterlijk en figuurlijk schitterend. Als het licht aan gaat zie je een grote kerk met op alle wanden mozaïeken met veel goud en kobaltblauw met afbeeldingen van verhalen uit het Oude testament. Je kunt hier uren kijken maar je krijgt gegarandeerd pijn in je nek.

In Palermo wat vlakbij Monreale ligt is het paleis van de Noormannen. In dit paleis is een kapel uit de 10e eeuw; de Capella Pallatina lijkt erg veel op de kathedraal van Monreale. Ook hier weer in een iets kleinere uitvoering. De kapel is intiemer dan de grote kathedraal en daarom sta je ook dichter bij de mozaïeken in halfedelsteen zodat ze nog meer indruk maken.

Palermo viel mij tegen. Vanuit de camping was het een hele reis met de trein naar de stad maar zoooo vuil. Waarschijnlijk is dit de smerigste stad van Europa. Ongelofelijk. Er is veel moois te zien. Prachtige fonteinen, pleinen, kerken en paleizen maar alles in donkere steen en op een bewolkte dag lijkt het nog vuiler dan anders. Na 2 dagen hadden we er genoeg van en reden we naar de noord west kust. Prachtig kristalhelder water (even niet naar al die plastic flessen kijken) Hier liggen mooie natuurgebieden waar je kunt wandelen langs de kust.

Kamperen is geen probleem hier op Sicilië. Het weer is tot december nog zeer aangenaam met temperaturen van 23 gr. met af en toe een bui (meestal s’nachts). Veel campings zijn het hele jaar open en zijn schoon met prima douches. Er zijn niet veel toeristen meer, voornamelijk Duitsers die we tegenkomen op de stranden. Op de camping in Palermo stonden ook Zweden met een camper die hier maanden blijven overwinteren. We kamperen vaak op mooie plekjes aan het strand. Officieel mag je in Italië niet wildkamperen maar in het naseizoen wordt dit gedoogd.

Nog een paar dagen en dan varen we woensdag van Palermo naar Genua in ongeveer 24 uur met de ferry. We hebben een hut geboekt voor de overnachting. Van Genua rijden we via Frankrijk richting Nederland want we hebben geen winterbanden.

Het zal wel weer wennen worden thuis als we de temperaturen zien bij jullie. In Nederland is het al echt winter. We hebben veel plezier gehad van onze camper. Alles functioneert goed. De LPG tank die we vorig jaar hebben ingebouwd is erg handig. We kunnen gewoon LPG tanken bij een pompstation en hebben dan met een volle tank voor een hele maand gas voor de koelkast, boiler en het kooktoestel. Ook de Maxx-fan is ideaal. Deze ventilator heeft Ad ingebouwd boven het bed en functioneert prima. Het wordt al snel enkele graden koeler als het warm is en werkt ook als afzuigkap tijdens het koken. Douchen gaat ook prima in de badkamer, dus we kunnen verschillende dagen wild kamperen.

Volgend jaar februari gaan we weer terug naar Uruguay naar de Enjoy en gaan we de warmte weer opzoeken en is het plan om Peru en Bolivia te gaan bezoeken. Wij wensen iedereen weer een gezellige decembermaand. Wij laten wel weer van ons horen.

1. Marieke Verzijlbergh:
    19 november 2022
    Leuk! Heerlijk dat jullie er zo lang konden vertoeven. Mooie foto's, prachtig die mozaïeken.
  2. Marende en Jan:
    19 november 2022
    Hoi Anne-Marie en Ad, weer een mooi en lang verhaal met prachtige foto's.. Nog een paar dagen genieten en dan weer naar Someren. Vast een veilige thuisreis en tot snel.
  3. Loes:
    19 november 2022
    Inderdaad zijn die mozaïeken erg goed bewaard gebleven. Sicilië is inderdaad een mooi eiland wat ik er zo van zie. Goede reis terug en we zien en spreken elkaar de 16e. Tot dan.
  4. Tony Peters:
    19 november 2022
    Hoi Ad en Anne-marie...wat ´n geweldig en zeer uitgebreid verhaal...maar zeker de moeite waard om wat op te steken over de cultuur van secilie...en de foto's was weer ´n prachtige aanvulling van het verhaal...mooi en duidelijk...bedankt weer...en wij genieten hier volop in ons knusse huisje op de Somerense Vennen nabij de strabrechtse heide...groetjes van Tony en Riet...
  5. Ruut en Trees:
    20 november 2022
    Hoi Anne-Marie en Ad. Bedank voor het mooie verhaal en de foto's. We zijn weer up-to-date. Wij zijn wat dichter bij huis nl. in Westenschouwen. Uitwaaien, fietsen, wandelen.
    Een goede reis huiswaarts en tot ziens in december in restaurant ?????. Veel liefs Trees en Ruut
  6. Cor:
    20 november 2022
    Tjonge jonge wat een informatie weer. En die mooie foto's. Ik ben benieuwd naar de life verhalen.