Onderweg naar de Baltische landen

27 juli 2021 - Malbork, Polen

Toch wel spannend deze reis met alle steeds veranderende coronaregels. Maar we reden gewoon Duitsland binnen en niemand die ons iets vroeg. Het valt wel op dat Duitsers heel punctueel zijn in het dragen van mondkapjes. Als je ook maar even je neus boven je kapje uitsteekt is er meteen wel iemand die daar een opmerking over maakt. Typisch Duits. Op iedere hoek van de straat kun je je laten testen, overal staan tentjes als testlocatie (gratis).

Wat de wegen betreft is er in Duitsland niet veel veranderd met een aantal jaren geleden. Nog steeds staan er overal grote baustellen op de autobaan waar aan de weg wordt gewerkt met de nodige staus (files) Hier lijkt nooit een einde aan te komen. Het rare is dat je er nooit mensen ziet werken…

We reden door de Harz, een mooie streek met veel 16e eeuwse stadjes met vakwerkhuizen en prachtige pleinen met raadhuizen. Overal terrassen. Je moet je eerst inschrijven als je ergens op een terras wilt gaan zitten, zelfs je adres in Nederland willen ze weten. Onze eerste avond aten we heerlijk op een terras in Soest. Mondkapjes vond de ober onzin dus dat was even heel relaxed. Prachtige camperplaats met douche en wasmachine, die zie je niet veel.

De Harz had nog veel meer van die schattige stadjes voor ons in petto, zoals Hannover Munde, Quedlinburg en Goslar. Hier worden s’winters die leuke kerstmarkten gehouden. Mensen staan in de rij voor een plek op een terras voor een restaurant. Je kunt wel zien dat iedereen blij is dat ze eindelijk weer op stap mogen.

Heel bijzonder was ook Potsdam de keizerstad en hoofdstad van Brandenburg die dicht bij Berlijn ligt. Vanaf de camperplaats fietsten we zo het enorme grote park Sanssouci in met het keizerlijk zomerpaleis, Chinese tempel, Neue palais en de oranjerie. Het kasteel van binnen viel tegen, maar 6 zalen waren geopend voor het publiek. Het Hollandisches viertel, een mooi gerestaureerde wijk waar vroeger Nederlanders woonden in huizen met typische Nederlandse gevels was heel gezellig. Nu allemaal kleine speciaalzaken en leuke restaurantjes. Berlijn slaan we over. Je moet alles reserveren en de campings staan propvol, is veel makkelijker te doen vanuit een hotel in de stad.

We rijden door het voormalige oosten van Duitsland. Het is dan al wel 30 jaar geleden dat de muur viel maar je herkent nog steeds veel uit de communistische tijd. Ook de kinderkopjes hebben nog lang niet allemaal plaats gemaakt voor asfalt.

We steken de grens over naar Polen, ook geen probleem. Wat is dit land veranderd ongelofelijk. Vroeger reden we met de auto en caravan naar Krakau over de vreselijke kinderkopjes. Je was bang dat de caravan in stukken uit elkaar zou vallen. Nu rij je over een prachtige tolweg naar Poznan (de voormalige hoofdstad van Polen). Mooie stad met veel gebouwen uit de Pruisische tijd en weer een mooi markplein. Jammer dat Pools zo’n moeilijke taal is. Je verstaat er geen woord van en de menukaart bestuderen valt ook niet mee. Weinig mensen spreken Engels en al helemaal geen Duits.

Er is hier heel hard gewerkt in de 30 jaar dat Polen weer op eigen benen staat. Alles ziet er heel modern uit. Supermarkt Lidl heeft hier enorme vestigingen met een aanbod waar je jaloers op kunt worden. Benzine en diesel zijn een stuk goedkoper en de horeca zeker ook.

Na Poznan reden we naar Torun, de afstanden zijn behoorlijk groot. Torun was geweldig en dat vinden de Polen ook want op zaterdagavond was het gigantisch druk. Polen zijn echte smulpapen. Iedereen eet op de terrassen en het bier en ijs is niet aan te slepen.

Dit is de geboortestad van Copernicus (die uitvond dat de aarde om de zon draait)

Nu zitten we op een heerlijk rustige groene camping in Malbork. Hier staat het grootste kasteel van Europa. We gaan het niet bezoeken. Het is in allerlei oorlogen al zo vaak verwoest. Een audioguide gaat je in 4 uur de geschiedenis vertellen met alle drama er om heen. We fietsen er wel langs. Vandaag een heerlijke rustdag want het is hier 30 graden.

Morgen gaan we verder naar havenstad Gdansk, de stad van Lech Walesa ex- president en- ex vakbondsleider.

1. Marende en Jan:
    27 juli 2021
    De belevenissen bij jullie zijn weer begonnen en fijn dat het zo goed bevalt. Ook weer ondersteuning door mooie foto's... wij beleven jullie reis mee. Wij rijden morgen weervterug naar Someren. Hebben het meer dan prima gehad... lieve groetjes van ons
  2. Petra:
    27 juli 2021
    Mooie foto´s weer en fijn voor jullie dat de reis tot nu toe geen problemen opgeleverd heeft. Mooie tijd nog samen!
  3. Dottie Starr:
    27 juli 2021
    The pictures are beautiful! Nice that you are on another adventure. We have wanted to visit Poland; maybe some day. Enjoy your trip and safe travels! (We are at our home in Michigan now.)
  4. Lidy Riedstra:
    28 juli 2021
    It’s great to have some vicarious travelling, as I don’t think we’ll be able to travel anytime soon. Lovely photos as always.
  5. Loes:
    28 juli 2021
    Het zijn weer mooie foto's en dito verhaaltje. Veel plezier in Gdansk. Tot horens.
  6. Wendy:
    28 juli 2021
    Weer leuk om te lezen met prachtige foto’s. Niet zo ver van huis en toch heel anders. Nog een fijne tijd.
  7. Tony Peters:
    28 juli 2021
    Hallo Ad en Anne-Marie...mooi verhaal met veel herkenbare foto's op plaatsen waar wij ook zijn geweest met 'n gids toen wij in Berlijn waren...ook de foto's gemaakt in Polen zijn erg mooi en kleurrijk...wij verblijven nu 6 weken in Zeeland tot 1 september.. maar ben nu toevallig 'n dagje in Helmond voor wat afspraken...dus het kan zijn dat ik niet altijd reageer op jullie mooie brieven...goeie reis en veel plezier in Gdansk...tot schrijfs..groeten van Tony en Riet,..
  8. Els Klein:
    29 juli 2021
    Mooie foto’s herkenbare plaatsen!
    Polen is nieuw voor ons en als ik het zo lees de moeite waard!
    We wensen jullie alle goeds tot schrijfs!, groeten M & E
  9. Cherie Fletcher:
    31 juli 2021
    Hi Ad and Anne-Marie
    It is great that you are free to travel again. We have not left NZ and may not for a year or so yet. We have been enjoying our local tourist places, Queenstown and Wanaka while they are not crowded with other tourists.
    We visited Poland on our way south from Baltic States after completing the transiberian railway, starting from Beijing.. that was all just before covid hit so now we have nice memories.
    Love your pictures. Enjoy your travels!
    Regards
    Cherie and John