Cruise Oosterdam week 3

2 april 2023 - Manta, Ecuador

Na een stop in de haven van San Antonio de Chili ging de temperatuur met sprongen omhoog. We bezoeken nog een haven in noord Chili namelijk La Serena. Mooie stad met nog veel koloniale huizen en een mooie Plaza de Armas (centraal plein). Ook een bijzonder archeologisch museum was interessant. Leuk om weer eens tussen de Chilenen in de bus te zitten. Prijzen in Chili lijken ook behoorlijk te zijn gestegen.

De klok gaat hier een uur terug en de zeedagen op het schip zijn heerlijk. Er worden lezingen gegeven over Peru en sterrenkunde en de maan, Ad vindt dit heel boeiend.

Het is heerlijk om in de dekstoelen te zitten lezen met alleen maar de oceaan om je heen. Af en toe vliegen er vogels met het schip mee als we niet te ver van de kust varen. Ook weer veel pelikanen en fregatvogels die we in Maitencillo tijdens de corona ook veel zagen.

Het weer is fantastisch, de zee is vlak en je voelt amper het verschil tussen varen en stilliggen in de haven. En dan zijn we ineens in Peru in een klein dorpje waar de Ballesta eilanden liggen. Hier kon je naartoe met een boot maar er ging zo’n grote stoet Amerikanen recht op de boten af dat mijn zin overging. Ook waren de boten niet overdekt zodat je bijna levend verbrandt in de hete zon. Dit plaatsje heet General San Martin (bevrijder van Peru en Chili van de Spanjaarden) en de eilanden heten ook wel Poor mens Galapagos islands.

En dan meren we aan in Lima de hoofdstad van Peru. Hier blijft het schip 2 dagen liggen in de haven en worden we met een shuttlebus naar Miraflores gebracht. Dit is een mooie vrij nieuwe wijk in Lima met veel hoge appartementengebouwen. Deze wijk is gebouwd op een hoge klif vanwaar je een prachtig uitzicht hebt over de oceaan. Mooi aangelegde wandel en fietspaden met veel bomen maken het een heerlijke plek voor de bewoners van deze hete stad om te ontspannen en te sporten.

Het is schoon overal, dat zijn we niet gewend. Veel straatvegers en nergens vuilniszakken of straathonden. Ook de toiletten in de restaurants zijn brandschoon. Zo zie je maar dat het meestal heel anders is in werkelijkheid dan wat je leest in de reisgids of hoort van mensen. Hier en daar zijn nog wat demonstraties in de stad, maar er zijn meer politieagenten op de been dan demonstranten dus het loopt zo'n vaart niet meer.

Lima is groot, er wonen meer dan 10 miljoen mensen. 2/3 van de inwoners van Peru woont in de hoofdstad. We reden met een taxi in 45 minuten naar het oude koloniale centrum gebouwd rond 1500 door de Spanjaarden. Prachtig, een kathedraal met een museum voor religieuze kunst, met daarnaast het aartsbisschoppelijk paleis. In het midden van het plein een mooie fontein. Alles zeer goed onderhouden. Ook veel gerestaureerd of herbouwd na de aardbevingen.

De 2e dag maakten we een 8 km lange wandeling langs de kust en naar de Indiase markt. Weer veel gebreide vesten en souvenirs worden hier te koop aangeboden.

Vanuit Lima vliegen mensen naar Macchu Pichu wat weer open is. Dure tour, maar dan heb je ook wat. Ze rijden met een luxe trein richting Macchu Pichu en logeren in een prachtig verbouwd klooster in Cusco. Onze reisgenoot de Australiër Peter liet ons zijn foto’s zien. Ook kun je naar de Galapagos Eilanden vliegen van hieruit in 4 uur. Misschien doen we dat nog wel eens maar niet met een tourtje van het schip.

Vandaag zijn we in Ecuador (alweer een koelkastmagneet erbij). De stad Manta waar een enthousiaste jongeman ons het archeologisch museum liet zien. Het is zondag dus de plaatselijke bevolking zit op het strand en zwemt in zee. Overal visrestaurants. Onze chef Willem vertelde dat hij voor vanavond 4 soorten vis heeft ingekocht….ben benieuwd.

Morgen gaan we over de evenaar en zijn we weer op het noordelijk halfrond en staat de zon recht boven ons. We varen richting Panama en het Panamakanaal spannend…

1. Marende en Jan:
    3 april 2023
    Hoi Anne-Marie en Ad, weer fijn om jullie belevenissen te volgen en ondersteunt door mooie foto's. Lekker genieten....
  2. Tony Peters:
    3 april 2023
    Hartelijk dank voor jullie verhaal...geniet van jullie mooie reis en wij kijken uit naar jullie volgende verhaal als wij verhuist zijn en in Zeeland verblijven...geniet van jullie mooie reis! Groetjes van Tony en Riet,...
  3. Petra van den Heuvel:
    3 april 2023
    Hoi Ad en Anne Marie, leuk om te lezen en de foto´s te zien.
    Fijne reis nog verder!
  4. Loes:
    3 april 2023
    De poor man's Galapagos eilanden zijn wel leuk hoor om naar toe te gaan. Veel Guano (vogelpoep) wat van de rotsen geschraapt wordt. Dit is zeer vruchtbaar en wordt vervolgens over het land uitgestrooid. Maar met busladingen vol..... hmm zou mij ook niet zo kunnen bekoren. Miraflores is inderdaad een mooie wijk in Lima. Wonen veel diplomaten. Zo te zien een mooie nieuwe camera weten te scoren of dit keer met de smartphone. Het is niet veel veranderd zo te zien in Lima sinds 2004... Geniet er nog van. Groetjes en tot het volgende verhaaltje met foto's.
  5. Marieke Verzijlbergh:
    3 april 2023
    Fijn te lezen dat jullie het zo leuk hebben. Klinkt goed allemaal! Veel plezier nog!
  6. Anja:
    4 april 2023
    Wat interessant jullie verhalen te lezen. De cultuur de prachtige lezingen over de sterrenkunde, zo indrukwekkend allemaal. We genieten mee. Fijne tijd
  7. Ruut en Trees:
    6 april 2023
    Bedankt weer voor jullie verhaal. Geniet verder . Voldoende zonnebrand op voorraad!! Op naar jullie nieuwe verhaal. Groetjes Trees en Ruut