Aankomst in Santiago en terug naar Maitencillo

30 november 2021 - Maitencillo, Chili

Het was een lange reis, 15 uur op een smal stoeltje zitten valt niet mee. Het lijkt wel of de stoeltjes iedere keer kleiner worden. Gelukkig zat ik naast een smalle Chinese man met zijn zoon. Ad zat aan de andere kant van het gangpad. Het is alleen geen pretje om tijdens een maaltijd naast een Chinees te zitten….dan smaakt je eten niet meer.

We vlogen deze keer met een directe vlucht naar Santiago met de KLM. De vlucht zat propvol, 99% Chilenen die naar huis wilden. De Nederlandse bemanning was bijzonder vriendelijk en attent.

We waren blij dat we er waren en het volle vliegtuig mochten verlaten.

Eenmaal op de airport stond er een rij van wel een kilometer wachtenden voor de check van de inreispapieren. Het was goed georganiseerd. Er was een rij van wel 100 tafeltjes opgesteld met daarachter studenten die ons papierwerk moesten controleren. Alles was goed op een formulier na dat was 10 minuten verlopen……Gelukkig hielp de student ons en had alle gegevens binnen de kortste keren weer in orde.

Toen naar de PCR-test, Ad had een bloedneus gehad in het vliegtuig, dus hij had maar een neusgat ter beschikking. De senorita die mij ging testen deed 2 neusgaten waar ze eindeloos in bleef ronddraaien en de keel. Ik vond die juffrouw in Eindhoven een stuk handiger.

Toen de bagage ophalen, was gelukkig niets mis mee. De bagage werd door 3 honden besnuffeld en een oudere man sommeerde ons naar de uitgang. Bagage hoefde niet door de scan…wegwezen voor hij zich bedenkt, is weer een heel gesjouw.

Taxi in en rijden naar het hotel in Santiago ongeveer 25 km verder.

Al met al hebben we het hele gebeuren afgewerkt in 2 uur.

Prima kamer in het hotel. De rest van de dag uitgerust en s’avonds een hapje gegeten in het restaurant. Niemand zei dat we op de kamer moesten blijven.

De volgende morgen kwam Juan Pablo ons ophalen en 1,5 u later stonden we oog in oog met onze vriend de Enjoy. Was behoorlijk vuil, oranje stof want hij had op een tennisbaan overwinterd. Ad ging met Juan een nieuwe accu halen en de auto startte meteen zoals we gewend zijn. Naar de pomp om te tanken en de banden op te pompen en op naar Maitencillo waar overal nieuwe wegen aangelegd werden. Even een zoekplaatje naar het huis van Rodrigo in Maitencillo. De wegen zijn hier niet verhard, en het stoft behoorlijk. Aardig vakantiehuis zonder radio/tv/wifi, kunnen we even afkicken….maar het belangrijkste is dat we de Enjoy weer helemaal reisklaar kunnen maken en dat lukt aardig.

We wonen nu voor een weekje aan de andere kant van het langgerekte Maitencillo. Niet ver van zee en hier is een Paraglidingcentrum. Prijzen vallen best mee. Aangezien ik dit al jaren wil doen hebben we meteen geboekt voor afgelopen maandag. Wind was er genoeg, alleen bleef de zon helaas achter de wolken. Het was een ervaring. Fleece aan en een jack erover want daarboven de oceaan is het maar fris. Handschoenen was ook geen overbodige luxe geweest. Ik zat voorop, de instructeur achter mij. We liepen samen enkele stappen voorwaarts over het platform en de wind pakte meteen de parachute en dan ben je weg. Heerlijk je vliegt zelfs boven de groepen pelikanen en ziet de wereld zoals een vogel. 20 fantastische minuten. Dit avontuur kunnen we weer van de bucketlist afstrepen, aanrader!

1. Marende en Jan:
    30 november 2021
    Weer de start met een mooi verhaal en blij dat de Enjoy jullie weer overal gaat brengen. En. Paragliding....schitterende ervaring lijkt mij. Het genieten kan weer beginnen voor jullie...
  2. Petra:
    30 november 2021
    Fijn dat jullie zonder al teveel gedoe goed aangekomen zijn. Mooie tijd daar!
  3. Renee:
    30 november 2021
    Welkom terug in Zuid Amerika. En meteen al een speciale ervaring! Stoer hoor! Geniet van alle het moois wat op jullie pas gaat komen. Liefs, Renée
  4. Ruut en Trees:
    Dat jullie nu net die 'beperkte' lock-down in NL moesten missen 😉
    Geniet van veel vrijheid en avontuur in Chili en maak maar een mooie afscheidsreis in en met jullie Enjoy!
    Ruut & Trees
  5. Tony Peters:
    30 november 2021
    Hallo Ad en Anne-Marie...weer 'n mooi begin van jullie vakantie verhalen en dan al starten met Paragliding...dat lijkt me 'n super ervaring en jullie enjoy weer meteen startklaar is ook wel heel bijzonder na zo'n lange tijd stil te hebben gestaan...hier zijn de maatregelen weer wat aangescherpt maar daar komen we ook wel weer doorheen...wij wensen jullie veel vakantie plezier en kijken weer uit naar jullie volgende verslag...groeten van Tony en Riet...
  6. Klaas en Sippie:
    1 december 2021
    Hoi luitjes, fijn dat de enjoy het nog steeds doet. Have fun, maar dat lukt vast.
  7. Jan Notten:
    1 december 2021
    Beste Annemarie en Ad, veel plezier met de voortzetting van jullie reis. In ieder een "vliegende" start!
  8. Jan van der Velden:
    2 december 2021
    Hoi ja zo doe je wel veel reis ervaring op ,fijne dagen en prettige vakantie ,hier alles oké groetjes
  9. Dottie Starr:
    6 december 2021
    Hello from Florida. It was nice hearing from you. We travel the world thru your eyes. So glad you had an easy entry into Chile. Happy Holidays and safe travels. Dottie & Rick.
  10. Marieke Verzijlbergh:
    9 december 2021
    Wow paragliding, wat stoer zeg! We komen volgende week jullie kant op. Wie weet kruisen onze wegen opnieuw, zou leuk zijn! Fijne reis en we houden contact!
  11. Adelien:
    14 december 2021
    Ik ken jullie niet maar kwam deze blog toevallig tegen. Leuk om te lezen! Wij vliegen 9 janauri naar Chili voor een rondreis van 4 weken en daarna nog 4 weken in Argentinië.
    Één vraag: hoe hadden jullie een medische verzekering met Covid-19 aangetoond? En werd deze gecontroleerd?
  12. Anne-Marie:
    14 december 2021
    Verzekeringsbewijs kun je krijgen bij je ziektekostenverzekering.
    Alle papieren worden streng gecontroleerd. Zie mijn vorige verhaal.