Noorwegen, de zuidkust

7 juni 2018 - Flekkefjord, Noorwegen

Het thuiszijn was van korte duur want onze huizenruilers Lidy en Ralph uit Nieuw Zeeland kwamen in ons huis. Een week bleek wel erg kort te zijn om alles klaar te krijgen maar het is toch gelukt. De Enjoy was 3 jaar niet uit de stalling geweest dus was blij eindelijk weer eens een ritje te mogen maken. De APK was goed dus we konden van start.  Via Noord Duitsland (gelukkig op zondag, anders heb je eindeloze files bij Hamburg waar wel 20 km aan de weg wordt gewerkt) bereikten we Denemarken. Dit vlakke groene en zeer rustige land doorkruis je in korte tijd. We bezochten het oude stadje Ribe en de moderne 2e stad van Denemarken na Kopenhagen Aarhus. We hebben deze keer de fietsen meegenomen en dat is ideaal. Parkeren is altijd een probleem en is duur dus ver weg parkeren en met de fiets naar de stad, perfect.

In Denemarken deden we de laatste boodschappen en tankten we af want Noorwegen is schreeuwend duur. Op de parking van de ferryhaven brachten we de laatste nacht door met een prachtige zonsondergang. Om 8 uur de volgende ochtend reden we de Enjoy de Bergensfjordferry op in Hirsthals. Mooi modern schip met diverse restaurants en een uitgebreide taxfree winkel. Het was helder zonnig weer en het was een mooi gezicht om de haven van Langesund binnen te varen. Het eerste gezicht op een Noors stadje met witte houten huisjes en een mooie vuurtoren was zeer uitnodigend.

De zuidkust van Noorwegen is groen en bergachtig met kleine havenstadjes met witte huisjes en kerken, vaak al eeuwenoud. Veel oude houten gebouwen hebben de tijd niet doorstaan want brand heeft in vroeger tijden veel verwoest. De sfeer is heel bijzonder en het is heel leuk om hier rond te fietsen.

Waar je ook bent in Noorwegen water is nooit ver weg. Overal zijn er meren of zeearmen met leuke strandjes waar met dit mooie weer volop wordt gezwommen. Wij parkeerden ook bij zo’n strandje en hadden het uitstekend naar onze zin. Toen we echter de volgende morgen wilden vertrekken bleek de Enjoy niet te willen starten. Startkabels werkten ook niet dus dan maar de alarmcentrale bellen in Nederland. Enkele uren later kwam er een grote truck van een hulpdienst en een aardige Noor kreeg de Enjoy weer aan de praat maar adviseerde toch een nieuwe accu. Blijkbaar met deze hogere temperaturen hebben accu’s het moeilijk. Ad was blij dat er verder niets ernstigs aan de hand was en we konden na het installeren van een nieuwe accu weer verder.

De landschappen zijn buitengewoon mooi; meren, bergen met overal rode houten boothuisjes. Stranden met vissershuisjes, vuurtorens met overal witte bloemetjes in de weides. Meestal kamperen we op camperplaatsen, maar vaak ook bij vuurtorens (mijn favoriete plek) of gisteren bij een kerkje met uitzicht op het kerkhof (lekker rustig) Het is hier tot zeker 22.30 uur licht dan dan is het nog niet echt donker.

Het prijsniveau in Noorwegen valt tegen. Dat het duur zou zijn wisten we maar boodschappen zijn 3x zo duur als thuis en de kwaliteit van groente en fruit is niet geweldig. Diesel is veel duurder en ook de campings vragen dik 40 euro en dan moet je nog douchen met een muntje. Ook zijn er veel tolwegen en wordt er tol gevraagd voor tunnels en bruggen. Het Noorse systeem heft tol tot de weg of tunnel is afbetaald en wordt dan vrijgegeven. Restaurants zijn schreeuwend duur en voor 2 frisdrankjes op een terrasje betaal je 15 euro. Dit is zeker het duurste land wat wij ooit bezocht hebben maar ja het kost wat maar dan heb je ook wat.

1. Nico en Maya:
    8 juni 2018
    Het verslag roept veel herinneringen op aan mijn reizen naar Noorwegen, het landschap, de rijke natuur, de rust, de ruimte en overal water in al zijn vormen en ja het prijsniveau. Dat verschil was al groot toen ik het land in 1980 voor het eerst bezocht.
    Maar, de natuur vergoedt zoveel.
  2. Joke Cor:
    Joke en Cor
    8 juni 2018
    Bedankt voor de mooie fotos en leuk verslag.
    We wensen jullie nog veel reisplezier.
  3. Tony Peters:
    8 juni 2018
    Hallo Ad en Anne-Marie...wederom een leuk verhaal om te lezen en ook weer prachtige foto's...wat 'n mooi natuur...we hebben er weer van genoten...hier alles goed.. we zijn net weer terug uit zeeland....groetjes van Tony en Riet,...
  4. Marende en Jan:
    9 juni 2018
    Blij te lezen dat de Enjoy weer in orde is en jullie van dienst kan en zal zijn....altijd vervelend als iets niet werkt naar behoren.
    Weer fijn om bij gelezen te hebben en het verhaal weer prachtig ondersteund door de hele mooie foto's. Nog heel veel plezier en blijven genieten. In Someren alles goed hoor met mooie temperaturen.
    lieve groetjes van ons
  5. Anne van der Molen:
    21 juni 2018
    Dag Ad en Anne-Marie,

Ben blij te mogen vernemen dat de enjoy weer perfect funtioneert. Ben toch wel geschrokken van de hoge prijzen. Ook van de vele tolwegen. De uitdaging om er toch naar toe te gaan is dan des te groter. En wederom mijn complimenten voor de beeldschone foto`s.

Groetjes,
    Anne.