de Coromandel

4 april 2017 - Hamilton, Nieuw-Zeeland

De Coromandel is een schiereiland ter hoogte van Auckland. Dit is een geliefde bestemming voor Aucklanders in het weekend. Wij reden erheen vanuit Hamilton.

De heenreis ging via de oostkust en begon met een wandeling in een gorge met 2 hangbruggen. Verder via het plaatsje Waihi. Hier is enorm veel goud gevonden in Martha’s hill vanaf de ontdekking in 1878. Wat nu resteert in een gigantisch gat in de aarde (900x600 en 250 m. diep) waar nu een hek omheen staat zodat toeristen kunnen komen kijken. Men weet niet goed wat ze met dit gat aan moeten vangen en denken erover om het vol water te laten lopen en er een recreatief meer van te maken. Milieuactivisten zijn tegen de winning van goud en zilver omdat er veel cyanide (giftige stof) nodig is voor de goudwinning  en zo hele gebieden vervuild worden. Maar de inwoners van Waihi zien alleen werkgelegenheid en het geld wat de mijnbouw oplevert.

Verder noordwaarts ligt Hotwater-beach, dit is een prachtig strand waar je bij eb op bepaalde plaatsen op het strand een gat kunt graven en zo je eigen hotpool kunt maken (schoppen zijn te huur!) Wij hadden hier een cabin gereserveerd op een top 10 camping. De cabins zien er leuk uit van buiten, maar er staat alleen maar een bed in en een tafel met 2 stoelen. Plassen doe je aan de overkant in het toiletgebouw en dat geeft s’nachts wel eens problemen bij de mannen onder ons (gelukkig zijn er ook nog emmertjes) Die nacht regende het aan een stuk door en moesten we de volgende morgen door de modder baaien naar de douche. We hadden zo’n slecht matras op het bed die nacht dat ik ben wezen klagen, de leidinggevende dame van de receptie vond dat bij een goedkope cabin ( van 70 euro!) ook een slecht matras hoorde en vond het helemaal niet duur voor een nacht. De discussie eindigde dan ook met 10% korting wat niet op woog tegen de pijn in mijn rug.

Gelukkig begon de zon weer te schijnen en konden we beginnen aan de steile wandeling van een uur naar Cathedral Cove. Pittige tocht maar het was het ruimschoots waard. Een magnifiek strand met een rots waar je onderdoor kunt lopen met een prachtig uitzicht (zie film) dit zal ook wel een locatie zijn waar films zijn opgenomen. Wat een droomplek.

De route ging verder naar het plaatsje Coromandel waar nog veel historische gebouwen staan en wij weer in een cabin overnachtten (matras idem dito) We zagen de Captain Cooklookout waar deze kapitein aan land kwam en meteen maar een batterij houtloggers op de eeuwenoude Kauribomen afstuurde om deze om te zagen en mee te nemen. Hebben is hebben zal hij gedacht hebben. Miljoenen jaren hebben deze bomen hier in alle rust kunnen groeien en in een klap verdwenen ze. Een enkeling is er nog over omdat de bevolking tegen kappen was en zo hadden wij het geluk om er nog een paar te zien. Wat een machtige woudreuzen, daar kan ik met ontzag naar kijken, wat voel je je nietig in zo’n woud. Maar helaas de Kauri’s zijn ziek en de mensen die ze komen bewonderen moeten hun schoenen desinfecteren om de ziekte niet verder te verspreiden.

We reden terug langs de westkust met prachtige vergezichten over zee. Bij eb vallen hier grote stukken strand vrij en zie je veel vogels. De tegenstellingen zijn groot in de Coromandel, de bergen zijn allemaal kaal maar in het noorden zijn nog hele mooie regenwouden met veel varens, palmen en enkele Kauri’s.

De 2 weken in Hamilton zijn weer omgevlogen en op de dag voor vertrek gingen we naar de Bridal Falls, een waterval van 55 meter hoog. Nu sta je eens niet onder maar boven aan de waterval. Je kunt naar beneden met een trap van 260 treden door het regenwoud. Marion en Noel waren ondertussen weer teruggekeerd naar hun eigen huis en hadden ons uitgenodigd voor het avondeten. De volgende morgen brachten ze ons naar het busstation van Hamilton waar de bus ons in 2 uur naar Auckland bracht waar Cherie en John al op ons wachten. Ze brachten ons naar hun prachtige huis ten westen van Auckland. Groot huis met zwembad wat een uitzicht heeft op prachtige bossen en een enorme tuin. s’Avonds een barbecue op hun overdekte terras. We hebben ongelofelijk geboft met de aardige NZ en hun prachtige huizen deze reis.

1. Trudy en Hans:
    4 april 2017
    mooie foto,s, jammer dat jullie niet even een kuil hebben gemaakt op hotwaterbeach.
    Wij vonden dit heel bijzonder dat het kokend water dat uit de grond kwam zo heet kon zijn dat je je voeten verbranden in het water.
    Joanna had voor ons wel van thuis uit een schopje meegenomen,
  2. Tony Peters:
    4 april 2017
    Hallo Ad en Anne-Marie,. bedankt voor jullie verhaal en mooie foto´s en film weer van genoten....groeten van Tony en Riet,...
  3. Marende en Jan:
    5 april 2017
    Mooi verhaal om mee te beleven en weer prachtige foto's
    Nog even lekker genieten......einde komt in zicht....
    lieve groetjes van ons
  4. Petra:
    5 april 2017
    Wat een mooie foto´s weer. Nog even genieten daar!
  5. Anne van der Molen:
    11 april 2017
    Wat een fantastisch mooi land en wat hebben jullie weer prachtige foto`s gemaakt. Klasse. Ook het "warme water" is bijzonder interessant.

Groetjes,
    Anne.