"de Ring of Kerry"

28 juli 2017 - Kenmare, Ierland

De afgelopen weken hebben we heel wat prachtige plekken in Ierland ontdekt. We hebben bijna alle schiereilanden bezocht en het is moeilijk te zeggen welke we het mooiste vinden. De uitzichten zijn overal geweldig mooi. Van de week kwamen we uit Limerick en van daaruit reden we naar Tralee richting Dingle. Maar eerst moet je over een hoge pas met diverse waarschuwingsborden in allerlei talen dat je er alleen met een normale personenauto kunt komen. Beneden was het weer nog prima maar hoe verder we naar boven reden hoe natter en mistiger het werd. Zoals de Lonely Planet al vermeldt; als het mist zie je niets. We hadden er nog om zitten lachen, maar inderdaad helemaal waar. Boven aangekomen op het smalste punt stond een auto met een bestuurster die niet achteruit wilde en wij konden ook geen kant op. Ad moest 100 meter achteruit manoeuvreren en vond dat ik maar uit moest stappen (in de stromende regen) om te kijken. Was onmogelijk want a. ik kon de deur niet open krijgen want we stonden 10 cm van de bergwand en b. als ik uitstapte stond ik pardoes onder een enorme straal water die van de berg afliep. Gelukkig kwam er een aardige Ier even orde op zaken stellen en konden we weer verder. Heel jammer maar van de mooie route bij Dingle hebben we niets gezien.

Dingle is een schattig stadje met weer veel wolwinkels (ja ik heb weer een wollen vest gekocht) en pubs en een eindeloze stroom toeristen. Op dit schiereiland zijn nog veel overblijfselen uit de ijzertijd van de Kelten die hier toen leefden. Ook stonecirkels zie je hier nog regelmatig.

De afstanden zijn hier lang, je verkijkt je er iedere keer weer op. De smalle weggetjes met aan weerszijden bermbegroeiing van fuchsia's en diverse gele en oranje bloemen zijn bijzonder mooi maar je schiet niet echt op. Ook moet je elke 100 meter stoppen voor een tegenligger. Je moet hier ook geluk met het weer hebben.

Gisteren reden we het laatste stuk van de “Ring van Kerry” met het schitterende Valencia eiland. Dit was het mooiste stukje Ierland tot nu toe. Een witte vuurtoren in de wilde branding met windkracht 10. Ruige kliffen met een weids uitzicht over de oceaan en in de verte de Skelligseilanden. Deze eilanden (Unesco) zijn beschermd en hier leven de puffins en Jan van Genten. Helaas de boten bleven vandaag in de haven want met deze windkracht wordt hier niet gevaren.

Morgen nog een mooie rit, met hopelijk helder weer en dan wordt het weer tijd om te gaan pakken. We hebben het hier super naar onze zin gehad en volgens onze buurman Gordon hebben we erg geboft met het weer. Hij brengt ons maandag morgen heel vroeg weg naar de bus die ons weer naar Cork airport brengt, dan vliegen we weer naar Amsterdam en zijn we maandagavond weer thuis.

Voor de mensen die ook weleens naar Ierland willen zou ik aanraden om niet in het hoogseizoen te gaan. Zoals we gemerkt hebben is het dan filerijden, wachten in de pub voor een maaltijd enz. September is een mooie maand en ik zou gaan wanneer de rododendrons bloeien, lijkt me schitterend. Ook kamperen met een tent lijkt mij geen goed plan. Er zijn diverse campings maar alleen met caravans en campers. Overal zijn bed en breakfasts voor 60 euro per nacht voor 2 pers. liggen op mooie plekken met vaak uitzicht op zee.

1. Marende en Jan:
    29 juli 2017
    Weer leuk om jullie reis mee te mogen beleven. Mooi verhaal....en mooie foto's
    zien jullie dinsdag wel weer in Someren en vast een behouden thuisreis...

lieve groetjes van ons
  2. Renee & Clemens:
    Fijne terugreis en tot gauw, Renee & Clemens
  3. Ruut en Trees:
    30 juli 2017
    Door het lezen van jullie mooie verhalen lijkt het ons ook wel wat om eens naar Ierland te gaan.
    Goede reis naar huis en tot ziens op 7 augustus.
    Groetjes Ruut en Trees
  4. Anne van der Molen:
    Goedenavond Ad en Anne-Marie,

Wederom een leuk reisverhaal en niet in de laatste plaats: een stel fantastische foto`s. Krijg de indruk dat het in Ierland vrij rustig is maar ook het schitterende landschap valt op.

Tot lezens maar weer.

Groetjes,
    Anne.
  5. Tony Peters:
    30 juli 2017
    Hallo Ad en Anne-Marie,.. bedankt weer voor de mooie Ierland Vakantie verhalen,heel leuk om jullie ervaringen mee te beleven,.. mooie foto's weer als herinnering zo te zien 'n prachtig vakantie land...goeie terugreis naar Amsterdam en welkom thuis...groeten vanuit Zeeland van Tony en Riet,..