De natse decembermaand ooit

1 januari 2018 - Ashwellthorpe, Verenigd Koninkrijk

Kerst en oud en nieuw gaat in Engeland waarschijnlijk in de boeken als de natste ooit. Het heeft hier zowat iedere dag keihard geregend. Wegen en weilanden staan blank en je moet steeds uitwijken voor grote plassen. Engeland is niet klaar voor klimaatverandering. De wegen zijn slecht en erg smal en langs de wegen zijn overal een soort dijkjes begroeid met groen en heggen en ook hier kan het water niet weg.

Op kerstmorgen zijn we naar de mis geweest in Wymondham, hier staat een bijzonder mooi kloostercomplex. De kerk is nog geheel intact inclusief een prachtig houten plafond met engelen. Van de abdij is niet veel meer over omdat Hendrik VIII in 1534 het katholieke geloof inruilde voor het Anglicaanse en gebood om alle abdijen af te breken zo zonde…..In Norfolk is de prachtige kloostergang bij de kathedraal nog intact.

Tussen de buien door hebben we toch al veel gezien van Norfolk. De kust is prachtig, overal kleine dorpjes met oude kerkjes en elk plaatsje heeft een mooi houtgesneden plaatsnaambord. De kust bestaat voornamelijk als marshland, een soort moerassig land waar enorm veel vogels te zien zijn die overwinteren.

Eigenlijk ongelofelijk dat alles hier nog net zo is als in de middeleeuwen, de dorpskernen zijn nog helemaal zoals ze toen ook waren. Vandaag hebben we een tocht gemaakt door de “Broads” dit is een waterrijk gebied wat te vergelijken is met onze Peel. Hier werd ook turf gestoken en nu staat alles onder water. Werkelijk alles is overstroomd. Voortuinen hebben spontaan een vijver gekregen waar eendjes zwemmen en de bootjes kunnen zowat het kerkplein opvaren. De grond is verzadigd en het wordt tijd dat het ophoudt met regenen. Koud is het niet rond 12 gr. Ik heb een paar rubber laarsjes gekocht want je loopt hier steeds in de bagger, het is spiegelglad overal.

Er staan nog een paar steden op het programma nl. Cambridge, de universiteitsstad waar momenteel weinig studenten zullen zijn want het is nog kerstvakantie. Verder Kings Lyn en de kliffen komen ook nog aan de beurt.

Oudjaar was hier heel erg rustig. Een enkel knalletje, maar Engelsen spenderen hun geld liever niet aan vuurwerk en gelijk hebben ze.

Als we terugkijken op 2017 hebben we een prachtig jaar gehad. Wat reizen betreft was Nieuw Zeeland natuurlijk een topper. Minpunt uiteraard mijn gebroken arm die nog steeds niet de oude is. Verder Hongarije en Spanje in de huizen van Constant en Delia en niet te vergeten Ierland met de Ring of Kerry.

Het jaar 2018 wordt voor ons een kroonjaar voor ons beiden. Ad wordt 70 en ik wordt 60 en dan zijn we ook nog 31 jaar getrouwd. Op reisgebied staan er weer mooie trips op het programma. Eind januari vliegen we naar Kaapstad, Zuid Afrika waar we 2 weken een huis geruild hebben. Dan vliegen we naar Johannesburg en zijn we 3 dagen te gast in Pretoria. Hierna gaan we eens kijken of onze kampeerspullen nog op zolder staan bij Jill en Jacques en gaan we kamperen op de mooie campings van Zuid Afrika en de wildparken tot we weer thuiskomen op 28 april.

Eind mei komen onze ruilers waar wij vorig jaar waren in Nieuw Zeeland in ons huis en gaan wij met de Enjoy naar Noorwegen en Zweden. Dus plannen genoeg. Als we gezond blijven hebben we nog ideeën genoeg.

We hopen dat jullie een gezellige oudejaarsavond hebben gehad. De allerbeste wensen van ons in 2018. 5 januari varen we weer van Harwich naar Hoek van Holland en zijn we weer zo thuis

1. Petra:
    1 januari 2018
    Ad en Anne Marie, leuk om jullie verslag weer te lezen! Ik wens jullie gezondheid, geluk en veel reisplezier in 2018!
  2. Katita:
    2 januari 2018
    Happy new year to you both. We have enjoyed travelling through Vietnam and Cambodia and now Singapore over New Years. But like you the rain was quite constant in Nov south of London where we housesat and all this month. So we look forward to our housesits in Australia in Perth and north of Brisbane for Jan and Feb where it’s sunny and warm..have a wonderful time in South Africa. Cheers Katita and Geoff
  3. Marende en Jan:
    2 januari 2018
    Ook voor jullie uiteraard alle beste wensen met bovenal een goede gezondheid voor het komende jaar. Hopelijk gaan jullie weer veel mooie dingen zien en beleven tijdens jullie verblijven around the world, waar wij dan ook weer deelgenoot van worden door jullie geschreven verhalen en foto's. Wensen jullie voor over enkele dagen een behouden thuiskomst en zien jullie weer in Someren. lieve groetjes van ons, Marende en Jan
  4. Tony Peters:
    2 januari 2018
    Hallo Ad en Anne-Marie..Bedankt weer voor het verslag van jullie Engelandreis met waarschijnlijk net als wij hier veel regenachtige dagen..Wij zijn net weer terug uit zeeland waar we met oud en nieuw verbleven maar mede door de regen waar geen einde aan kwam zijn we eerder dan de bedoeling weer richting Helmond gegaan..Wij wensen jullie ook 'n geweldig en gezond 2018 en kijken weer uit naar jullie belevenissen in Afrika.
    Heel veel groeten van Tony en Riet,...