Inti Raymi en de heilige vallei

2 juli 2024 - Ollantaytambo, Peru

Wat hebben we in een korte tijd weer veel meegemaakt. Juni is de maand met de meeste festiviteiten in Peru en daar hebben we van genoten.

Cusco is een van de weinige steden waar een “camping” is. Eigenlijk kun je het geen camping noemen want het is meer een opslagplaats voor campers voor mensen die naar huis gaan, maar het was een fijne plek op loopafstand van Cusco centrum. We waren er al een paar dagen voor het festival dus we hadden een fijne plek. De camping lag hoog op een berg boven Cusco en het was een half uur lopen bergafwaarts en vele trappetjes naar de Plaza de Armas waar het meeste van het Inti Raymifestival plaats vond.

In de week voor het festival waren er elke middag eindeloze optochten van verkleedde groepen uit de omgeving van Cusco. Ze moeten van heinde en verre zijn gekomen want er kwam geen eind aan. In de week voor de 24e juni passeerde er een koufront en was het overdag maar 8 graden. Veel groepen waren maar karig gekleed, die moeten het erg koud hebben gehad. Het was een fantastische week met al die optochten, vuurwerk, muziek enz. Cusco heeft uitstekende restaurants en we gingen nu eens niet koken maar genieten van de culinaire keuken van Peru.

Het was moeilijk uit te vinden wat nu de beste plek was om het Inti Raymifeest op 24 juni te bekijken. Het speelde zich op verschillende plekken in de stad af. Uiteraard op de Plaza maar ook op de grote archeologische opgraving Saqsaywaman waar we de dag van te voren al waren geweest. Er stonden grote tribunes opgesteld en kaarten van 300 dollar per stuk waren geen uitzondering en allemaal uitverkocht. Op de berg aan de zijkant kon je gratis zitten maar dan moest je wel s’morgens om 6 uur er al zijn want er komen duizenden mensen.

We kozen voor de Plaza en dat was een goed idee. Toen we aankwamen was het al behoorlijk druk maar wij zijn wat langer dan de gemiddelde Peruaan en kunnen makkelijk over hen heen kijken. We vonden een prima plek en konden het festival goed zien. Boven de Plaza zijn veel restaurants met een balkon en die plaatsen zijn altijd gereserveerd. Ik trok de stoute schoenen aan en ging naar boven om te vragen of er nog een plekje vrij was. Als we lunchten in het restaurant mochten we het laatste en mooiste stuk vanaf het balkon bekijken. Fantastisch want uren staan valt toch ook niet mee en zo genoten we van alle honderden figuranten die dansten over het plein in hun Inca uitdossing. Het was geweldig om dit feest mee te maken!

In de omgeving van Cusco is veel te zien. De Inca’s hebben hier rond hun heilige stad veel gebouwd in de nog geen honderd jaar dat het Incarijk heeft bestaan en daarna is uitgeroeid door de Spanjaarden. We kochten een boleto (ticket voor 16 archeologische vindplaatsen en musea.) Op een paar musea na die gesloten waren hebben we ze allemaal bezocht. Ze waren prachtig. Vaak hooggelegen op 3700m dus dat was weer puffen, ook al zijn we al zolang op hoogte het went nooit. De meeste sites bestaan uit terrassen die de Inca’s aangelegd hebben voor landbouw. Omdat ze tegen de berg omhoog lopen is er een klein verschil in temperatuur wat net voldoende is voor het telen van verschillende gewassen.

De bouwkunst van de Inca’s is onovertroffen. Zo prachtig als de muren zijn gemaakt van grote rotsblokken die tot in de perfectie op maat zijn gemaakt. Op de millimeter passen ze op elkaar en na 500 jaar en vele aardbevingen later staan ze er nog en dan nog wel zonder cement er tussen. Behalve de muren die de Spanjaarden hebben gesloopt zoals in Chinchero waar op de fundamenten van een belangrijke Incatempel nu al weer 500 jaar een katholieke fraai beschilderde kerk staat.

We waren op zondag in het dorp Chinchero waar een bijzondere niet zo toeristische markt zou zijn. Op zaterdag hadden we de kerk en de opgraving al bekeken. Op zondagmorgen toen de zon nog maar net op was hoorden we al muziek. Dus snel aangekleed en naar boven naar de kerk. Hier stond een grote groep mannen en vrouwen in klederdracht bij een versierd kruis wat de kerk werd ingedragen. De kerk puilde uit en wij zochten een hoekje uit om de mis mee te kunnen maken. Prachtig al die Peruanen in hun klederdracht. De dames met hun haar ingevlochten met er aan vast gemaakt pompoenen van wol. Dames rechts en heren links in de kerk. Na de mis gingen ze in optocht naar beneden naar het grote veld en werd en nog gebeden. Later gingen ze naar de kapel en werd er druk gefotografeerd. Op een gegeven moment werden er kratten met grote flessen bier aangevoerd en werden de mensen steeds vrolijker. Er werd gezongen en gedanst en het werd een gezellige boel. Het duurde tot het donker werd en koud en ze met zijn allen met de bus weer huiswaarts keerden. Alweer zo’n mooie dag. Peru is een echt kijkland er is zoveel te zien alleen jammer dat je tijdens het rijden je ogen geen moment van de weg kunt halen want dat rij je tegen zo’n vreselijke drempel.

We staan nu achter een restaurant in een weitje met een Spaans stel. Het noemt zich weer camping met een ijskoude douche brrr. Hier kan de Enjoy mooi een paar dagen veilig blijven staan want wij gaan a.s. woensdag met de trein en bus naar Machu Picchu. Spannend!

1. Renee:
    2 juli 2024
    Wat een mooi kleurrijk spectacle.
    Prachtige foto's.
    Ben benieuwd naar het verhaal van Macho Picho.
  2. Ruut en Trees:
    2 juli 2024
    Wat een mooie kleuren en wat een bijzondere cultuur. Met veel plezier jullie verhaal gelezen. Veel plezier in Macho Picho. Met de bus en trein is voor Ad lijkt me ook wel fijn. Even niet zelf chaufferen. Geniet verder. Liefs Trees en Ruut
  3. Sjors en Monique:
    Geweldige foto's!!!! Machu Picchu
    is echt genieten!!!
  4. Loes:
    2 juli 2024
    Veel herkenningspunten. Mooie foto's. Veel plezier in Machu Picchu.
  5. Tony:
    2 juli 2024
    Hallo Ad en Anne-Marie...Echt weer 'n prachtig verhaal met bijzonder mooie foto's vol kleuren...en de foto's vullen het verhaal geweldig aan...Heel fijn dat wij hiervan ook mogen meegenieten! groeten en 'n fijne reis verder van Tony en Riet,.....
  6. Petra:
    2 juli 2024
    Hoi Ad en Anne Marie, wat een belevenissen allemaal weer en wat een prachtige kleurrijke foto´s. Jullie zien nog eens wat met al die mooie reizen die jullie maken.
    Lieve groetje van Petra.
  7. Marende en Jan:
    3 juli 2024
    Hoi Anne-Marie en Ad, weer een heel mooi geschreven verhaal en we kunnen jullie belevenissen zo mee beleven. En dat fotowerk....prachtig en zo kleurrijk...
    Blijven genieten...

Jouw reactie