Tortuguero en de vulkaan Arenal

2 april 2019 - La Fortuna, Costa Rica

Op de laatste wandeling in Boquete werd ons geduld beloond. We wilden al zolang de Quetzal zien, de beroemde smaragdgroene vogel die je overal op foto’s ziet. We waren bijna op het einde van de Pipelinetrail vlakbij de dikste boom uit het hele woud en ik draai me om en daar zit het mannetje met zijn lange staart rustig op een tak mij aan te kijken. Wauw wat er dan door je heem gaat.. In de boom vlakbij zit een gat en wie komt daaruit ? zijn vrouwtje die daar een nestje heeft. Zij heeft geen lange staart maar wel prachtige kleuren. Dit was een prachtig afscheid van Panama.

Terug weer in Costa Rica na een lange busreis. Even een dagje bijkomen in San Jose. De volgende morgen stond Sven met zijn Amerikaanse busje al om 5.45 u voor de deur van het hotel om ons op te halen voor de lange rit naar Tortuguero aan de Caribische kust. Samen met een Deen en een Duitse reden we in 3 uur over de drukke weg door het regenwoud richting de kust. Onderweg een lekker ontbijt. Aangekomen in Moin werd de bagage overgeladen in de boot, want Torteguero is alleen bereikbaar per boot. William was onze tourleader en was heel handig met het manoeuvreren van de boot zodat iedereen de dieren die we onderweg tegenkwamen goed in beeld kreeg. Brulapen hoog in de boomtoppen, een dolfijn, krokodillen, kaaimannen en vele vogels.

Het Tortuguero National park is 19000 ha groot en bestaat uit diverse wetlands die zich 15 km landinwaarts uitstrekken. Er zijn hoofdkanalen die vrij breed zijn met diverse kreekjes die we de volgende dag uitgebreid bezochten. Het was een prachtige dag op de heenreis en we genoten volop van alle mooie bomen en dieren. 3 uur later meerden we aan bij de Laguna Lodge. Heel bijzonder gelegen, het restaurant lag aan de rivier en de kamers in de botanische tuin met vele vogels. Aan de andere kant wordt de tuin begrensd door de Caribische zee. Fantastisch, op je kamer hoor je het ruisen van de zee en het schreeuwen van de toekans vermengd met het brullen van de apen.

Eind van de middag voeren we naar het schildpaddenconservationcentre, nog steeds worden de schildpadden bedreigd door het stelen van hun eieren op het strand en worden ze gedood om hun schild. In dit centrum worden ze getagd en gevolgd op hun reis door de oceaan. Door hun gedrag te bestuderen kunnen ze beter beschermd worden. Zou toch ongelofelijk zijn als ze uit zouden sterven, ze behoren tot de alleroudste dieren op aarde, al voor er dinosaurussen waren zwommen ze al rond in de oceaan.

Ik heb een schildpad “geadopteerd” en door een bijdrage werken we hopelijk mee aan het beschermen van dit prachtige dier. Iets verderop ligt het kleine plaatsje Tortuguero waar we konden genieten van een prachtige zonsondergang.

s'Avonds na het diner begon het te regenen en de volgende morgen regende het nog steeds. Om 6 uur werden we verwacht op de steiger voor een tocht door de kreken. Tja dan maar Crocks aan en een poncho, er valt hier 500 cm regen per jaar en dat is de reden waarom het hier zo groen is en alles groeit en bloeit. Onderweg zagen we boten met tientallen “verzopen katten” raar gezicht die mensen met een reddingsvest aan en dan een poncho erover. Wij hadden een boot met z’n vieren en William loodste ons weer feilloos door de prachtige kreken. S’Middags nog zo’n tocht en ook toen hielden we het niet droog. Tussen de tochten in zaten op ons terras te kijken naar de toekans in de bomen en de Oropendula’s die hun jongen voeden in de lange nesten en schoot ik weer wat prachtige plaatjes (ondanks het weinige licht).

De volgende morgen om 5 uur keken we naar de zonsopkomst op het strand, het weer zag er beter uit maar nog steeds bewolkt. Er liepen 2 tigerherons op het terras bij het ontbijt en na nog een mooi plaatje van een grote specht laadde William de bagage weer in de boot  en voeren we weer terug naar de haven. Dit keer had hij er flink tempo inzitten met een enkele stop voor de dolfijn en de spidermonkeys, de derde soort apen die we nog niet gezien hadden.

Terug was weer een lange rit over de weg waar gewerkt werd (helaas ook op zaterdag.) Sven leverde ons weer keurig af bij hotel don Carlos. Wij kunnen Francesca tours van harte aanbevelen voor een tourtje van 3 dagen naar Laguna Lodge in het bijzondere nat. park Tortuguero. Alles is inclusief, transfer, bootvervoer, tourtjes, maaltijden en uitleg van de gids.

De volgende morgen haalde Ad weer een huurauto op voor de laatste dagen in Fortuna bij de vulkaan Arenal. Vorige keer hadden we pech want door de mist en regen was er geen vulkaan te zien. Nu was het weer prachtig helder en konden we de vulkaan Arenal aanschouwen. Zo rustig als ze nu lijkt zo gevaarlijk kan ze worden, het is een van de meest actieve vulkanen ter wereld en dat wordt goed in de gaten gehouden. We hadden een leuk appartement voor 2 nachten en waren een dag in het bijzonder mooie Arenal Observatory lodge (als daggast mag je hier overal wandelen en gebruik  maken van alle voorzieningen) Deze lodge heeft een platform bij het restaurant waar de vogels fruit krijgen en waar ze gretig gebruik van maken.

Het regenwoud waar de lodge in ligt is uniek en het uitzicht op de vulkaan van hieruit geweldig. Een wolkenloze hemel dat komt hier zelden voor.

Tja ook aan deze prachtige natuurreis komt een eind. Na ruim 7 weken genieten van de natuur van Costa Rica en Panama gaan we weer huiswaarts. Morgen rijden we naar het vliegveld van San Jose en woensdagavond zijn we weer thuis.

Tot ziens of hoors allemaal!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Tony Peters:
    2 april 2019
    Hallo Ad en Anne-Marie...wat 'n schitterend verhaal weer aangevuld met weer zo'n mooie foto's...maar het einde van 'n geweldige vakantie is weer in zicht... en wij vonden het heel bijzonder om deze vakantie dmv mooie verhalen en foto's mee te mogen maken...dankjewel en wij wensen jullie 'n goeie terugreis en welkom thuis..over het weer hebben we nu niet te klagen het wordt wederom 'n mooi weekend dus geniet er van..Groeten van Tony en Riet,..
  2. Marende en Jan:
    2 april 2019
    Hoi Anne-Marie en Ad, weer een prachtig verhaal met hele mooie foto's. Zal weer afkicken worden eenmaal thuis. In de tuin kijken naar meesjes en duiven....hahahaha.... Goede en veilige thuisreis toegewenst en zie jullie woensdagavond......
  3. Jan van der Velden:
    2 april 2019
    Hallo ik heb nu iets meer tijd om jullie reisverhaal te lezen en foto s te bekijken prachtig jullie zijn vanavond weer thuis heb ik gelezen oke groetjes van Jan
  4. Anne van der Molen:
    Hoi Ad en Anne-Marie,
    Alweer een fijne reis achter de rug. Heb jullie de laatste tijd niet intensief gevolgd omdat ik druk was met van alles en nog wat. Ga de schade binnenkort inhalen.

M
    et een vriendelijke groet,