Storm in Cape Francis en branden op de Gardenroute

7 november 2018 - Knysna, Zuid-Afrika

Cape Francis is een van de eerste “witte” stadjes die we bezoeken na Port Elisabeth. Wit omdat dit hele stadje bestaat uit een bijzondere architectuur. De huizen zijn wit met mooie rieten daken. Ook de winkels zijn zo en het golfrestaurant dus dit creëert een eenheid en wit omdat je hier alleen blanke inwoners ziet met zwarte werkers die in de townships wonen. We genoten van het guesthouse met de aardige Zuid Afrikaanse eigenaren die alles doen om het je naar de zin te maken. We bleven een aantal nachten en iedere dag wandelden we naar de vuurtoren die steeds in een ander licht stond en elke keer weer prachtig was met die keiharde wind.

Op de laatste avond in Cape Francis vroeg de ober in het restaurant wat onze verdere plannen waren. Wij vertelden dat we naar Tsitsikamma Nat. Park wilden, de Garden route. Hij zei dat hij het afgelopen weekend daar geweest was en dat de hoofdweg, de N2 afgesloten was vanwege de bosbranden……De hele Gardenroute van Sedgefield tot Tsitsikamma stond in brand wel 22 brandhaarden. Blijkbaar is het ontstaan door onweer en de harde wind wakkerde het vuur alleen maar aan. Er waren al 9 slachtoffers van de branden en veel mensen verloren hun huis.

We besloten geen accommodatie te boeken en maar te zien en inderdaad hoe dichter we Tsitsikamma naderden hoe meer rook en vuur we zagen. Duidelijke informatie was niet voorhanden en we spraken af dat we het park in zouden rijden en kijken of we de wandeling over de suspentionbrug konden maken. Bij de receptie deden ze net of er niks aan de hand was en inderdaad eenmaal aan de oceaan met wind van zee had je geen last van de rook. Tsitsikamma is een van de mooiste parken aan de oceaan met rotsen en ruige golven. Er is een camping (waar we 10 jaar geleden zijn weggewaaid) en er staan houten cottages die je kunt huren. We maakten de pittige wandeling over de trappen naar de 2 hangbruggen. Toen we van de uitzichten hadden genoten en terugliepen naar de auto sprong Ad opeens een meter in de lucht en zag zijn wandelvriend Ruud zitten voor zijn cottage…..ongelofelijk zit je aan de andere kant van de wereld en kom je Ruud en Anneke uit Veghel tegen. We dronken gezellig samen thee maar omdat we nog geen slaapplaats hadden geregeld konden we niet te lang blijven.

Toen we het park uitreden zagen we de metershoge vlammen weer en maakten we ons toch wel zorgen over de mensen die in het park bleven overnachten. Er is maar een weg uit het park en als het vuur overslaat…….Ik denk als zoiets bij ons gebeurd was het park direct ontruimd zou zijn, maar hier doen ze niet zo moeilijk……Ik was toch blij dat we weg waren…

In Plettenberg Bay vonden we een leuk guesthouse met zelfs een zitje buiten en Netflix en een wasmachine die we mochten gebruiken, wat wil een mens nog meer?

De volgende morgen keken we naar de lucht die bruin zag van de rook, ook de zon was oranje van al het stof, het duurde lang voor alle rook weggewaaid was.

Plettenberg is een bijzonder toeristische plaats en we werden dan ook omringd door Duitsers, beetje veel van het goede. s’Avonds in het restaurant had ik het idee dat we in een Duits schnitzelrestaurant zaten. Plettenberg heeft goede restaurants. Look Out met een terras wat over zee uitkijkt en daaronder Equinox wat op zondag een heerlijke sundaylunch serveerde. Die lunch hadden we wel verdiend want s’morgens voor alle Duitsers kwamen liepen we een pittige tocht over de rotsen van het Robberg nat. park. Het was een hele klauterpartij over allerlei rotsblokken en terug over het strand , maar de uitzichten maakten alles goed.

Omdat er weer een koufront werd voorspeld bleef de tent nog maar even ingepakt en logeerden we 3 nachten bij een ATC lid Trevor in Knysna. Prachtige plaats aan een lagune met veel vogels. Ook enorm toeristisch maar het voordeel is wel dat er alles is wat je nodig hebt. Trevor woont op Thesen Island, hier heeft ooit een zaagmolen gestaan die alle prachtige bomen die hier stonden heeft laten verdwijnen. Er is nu een centrum gemaakt van de oude gebouwen met restaurants en winkels. De woonwijk is buitengewoon mooi aangelegd. Lijkt op de bouw in Florida, houten huizen in allerlei soorten en maten (de meeste erg groot) staan aan kanalen en hebben allemaal mooi uitzicht. Alles is weer tot in de puntjes verzorgd door alle zwarte werknemers die hier zorgen voor onderhoud van tuinen en schilderwerk. Trevors vrouw Sandy lag helaas in het ziekenhuis maar hij vond het prima dat wij de mooie kamer aan het water een paar dagen gebruikten.

Het wordt weer warmer vanaf morgen dus gaan we in Wilderness weereens kamperen.

1. Ben Annette de Wet:
    7 november 2018
    Baie dankie vir jou mooi reisverhaal !
    Ons wat hier bly leer alweer by julle waarheen om te gaan in ons eie land .Pas julle mooi op en geniet die lewe
    Ben Annette Ermelo
  2. Marende en Jan:
    8 november 2018
    Hoi Anne-Marie en Ad, weer een bijzonder reisverhaal en inderdaad...voorzichtig daar met al die bosbranden. Bijzonder triest dat er zoveel moois verloren gaat....maar dat is nu eenmaal de natuur. Ook weer mooie foto's gezien....na onze vakantie een beetje terug kunnen kijken naar al het mooie fotowerk. Hopelijk gaat het kamperen weer goed met goede weersomstandigheden. Blijven genieten..... lieve groetjes van ons
  3. Tony Peters:
    8 november 2018
    Hallo Ad en Anne-Marie weer 'n mooi en spannend verhaal van jullie..en wat toevallig dat jullie ook nog bekenden tegen komen...jammer van al die branden in die mooie natuur...de foto's zijn wel weer super..dus genieten we lekker mee...groetjes en 'n fijne reis verder...van Tony en Riet...
  4. Jos:
    8 november 2018
    Bedankt voor jullie felicitaties. En wat een prachtige foto's. Iedere keer weer mooi om te zien.

Hartelijke groet, ook van Monique,

Jos
  5. Loes:
    8 november 2018
    Het is weer een heel verhaal. Vervelend die bosbranden. Het weer is overal van slag. Italië heeft noodweer gehad met veel regen en flinke overstromingen en gisteren was het de warmste 7 november ooit met 18°. Zo zie je maar weer. Veel plezier samen en geniet ervan. Groetjes Loes
  6. Petra:
    8 november 2018
    Weer een heel verhaal en zo maak je nog eens wat mee. Prachtige foto´s ook weer en het filmpje bij de vuurtoren. Mooi die hoge golven met witte schuimkoppen.
    Fijne tijd nog daar in Zuid-Afrika. Genoeg te zien en te doen daar!

Groetjes van Petra
  7. Ruut en Trees:
    11 november 2018
    Hoi Anne-Marie en Ad. Anne-Marie wat maak je toch prachtige foto's. Een genot om naar te kijken. Wij zijn weer thuis van een zeer zonnig Westenschouws weekje. In november een strandwandeling maken in een zomerjasje. Nog even en we lopen in badpak!! Ga verder met genieten en tot lees maar weer.
    Gr. Ruut en Trees
  8. Anne van der Molen:
    25 november 2018
    Goedemiddag Ad en Anne-Marie,

Alweer een leuk verhaal. Verbaas me nog steeds over het weer in S.A.. Het is dus lang niet altijd fijn weer. Zo te zien is er veel ruimte jn de streek waar jullie toen waren. Adembenemend mooie natuur. Nog dank voor de foto's.

Reageer vertraagd omdat ik sinds enkele dagen weer terug ben van een langdurig verblijf in Spanje. Maak me op voor de kerst en heb de boom al weer staan. Heerlijk gewoon. Laat het nu maar winter worden.