die Krugerwildtuin

8 april 2018 - Kruger National Park, Zuid-Afrika

Het Krugerpark gesticht door Paul Kruger in 1898 is misschien wel het mooiste en zeker het grootste nationale park van ZA. Hier bevinden zich nog praktisch alle dieren die in ZA geleefd hebben nu beschermd in dit enorme natuurreservaat. Beschermd tussen aanhalingstekens want ook al zijn er nog zoveel hekken om het park en is er nog zoveel security er zijn erg veel stropers in dit gebied die het gemunt hebben op de hoorns van de neushoorn en de olifantstanden. Het is een wonder dat we nog neushoorns zien als je de aantallen van de dieren hoort die om hun hoorn worden afgemaakt. Vaak blijft er dan een kleintje moederloos achter wat dan ook sterft als het niet op tijd wordt gevonden.

Kruger heeft een wegennet van asfalt, maar daarnaast kun je ook nog loops rijden op dirtroads zoals ze hier zeggen, dus zand en stenen. In het park zijn 2 grote satelietkampen met rondavels, restaurants en winkels en een camping en een aantal kleinere kampen. Vaak liggen deze kampen aan een rivier met een restaurant met een terras met uitzicht over het water waar altijd wat te zien is. Olifanten, nijlpaarden, giraffen, krokodillen en natuurlijk altijd vogels.

Als je het Krugerpark binnenkomt door een van de gates moet je je melden bij de receptie. Wij hebben een Wildkaart gekocht die toegang geeft tot bijna alle nat. parken van ZA. Deze kaart is behoorlijk duur 265 euro voor 2 personen, maar als je weet dat een dagje Kruger aan entree bijna 50 euro kost kun je wel uitrekenen dat je hem er snel uit hebt, zeker als je lang gaat. De kaart is 1 jaar geldig. Zuid Afrikanen zelf betalen maar iets van een derde van de prijs die international visitors betalen, maar verschil moet er zijn.

Als je wilt kamperen op Kruger moet je zeker een half jaar van te voren via de website van de SANparks reserveren anders is alles vol. Wij hadden 5 nachten gereserveerd 3 op Lower Sabie, en 2 op Letaba. Je kampeert altijd op zand daar moet ik altijd aan wennen. Alles wordt dan vies en als je geen dichte schoenen draagt heb je steeds zand in je schoenen. Er zijn wel aardig wat nadelen aan kamperen in het park; ten eerste sinds de zwarte ZAers de zaak hebben overgenomen is het onderhoud (en niet alleen in Kruger) bar slecht. Toiletbrillen liggen naast de pot, kranen kapot, deuren sluiten niet enz. als je ziet hoeveel geld de miljoenen bezoekers hier jaarlijks binnenbrengen begrijp je niet waar al dat geld naartoe gaat want aan onderhoud wordt niets besteed. 2e probleem is als je wild wilt zien moet je vroeg op, dat betekent dat de meeste (blanke) ZAers om 4.30 opstaan en zoveel lawaai maken dat je ook niet meer kunt slapen. Wij vinden in het park rijden in het donker niet leuk want dan kun je toch niet fotograferen. Verder hebben de Zaers een voor ons vervelende gewoonte: braaien. Op elke kampeerplek in ZA staat een braai. Een enorme ijzeren barbecue die rond 17 uur s’middags wordt aangestoken met hout of houtskool. Dit zijn tientallen barbecues tegelijk en als het dan ook nog bijna 40 gr. is ga je dus rennen. We hebben verschillende avonden bij de rivier in het restaurant gegeten omdat het op de camping niet was uit te houden. Zaers houden van vlees, heel veel vlees. Geen salades of stokbrood erbij, nee vlees. Dat al dat roodvlees kankerverwekkend is hebben ze niet begrepen. Ze zijn allemaal grof gebouwd en dik met enorme bierbuiken. Verder rijden ze allemaal in zware dieselauto’s die ze al een tijd voor vertrek laten ronken wat ook weer overlast geeft.

Maar Kruger is prachtig. Vooral nu na de regentijd is alles groen. We zien de grote bomen langs de rivieren die vol water staan in blad en ook een Baobabboom hadden wij nog nooit in blad gezien. Wat een kleuren, de knalblauwe wolkeloze lucht, de knalgroene bomen, het water en dan natuurlijk de dieren. We hebben zelfs leeuwen en wilde honden gezien en die zijn moeilijk te spotten. Alleen de luipaarden die meestal in een boom liggen zien we nooit. Jammer want dit zijn zo’n prachtige dieren.

In Lower Sabie maakten we een nightdrive. Het is hier rond 18 uur donker en om 20 uur ga je dan met een open wagen met zo’n 20 personen en een ranger de zware poort uit. Heel apart want dan zie je de dieren die s’nachts leven. We zagen honderden kleine uiltjes vliegen door de lucht, een leeuw midden op de weg diep in slaap en overal impala’s. ook enkele kleinere katten liggen in de bomen. Je moet dan zelf met een zaklamp schijnen om dieren te vinden. Op de auto zitten ook grote lampen. Als je wat ziet stopt de ranger en geeft uitleg.

We hebben heel wat mooie ritten gemaakt en aan de foto’s kun je wel zien dat we heel wat dieren en veel vogels hebben gezien. Een van de hoogtepunten was een enorme roofvogel die op een prooi zit (impala) van een luipaard. Prachtig plaatje. Soms valt het niet mee om de dieren te fotograferen want ze zitten vaak ver weg (voor mijn nieuwe camera geen probleem) maar ze zitten nooit stil en vaak in de schaduw en dat maakt het er niet makkelijker op.

Je kunt Kruger ook bezoeken vanuit campings aan de rand van het park. We zitten nu op een prachtige camping tussen subtropische planten met veel vogels met schoon goed sanitair, water uit de kraan wat je kunt drinken en op prachtig gras, dus alles blijft schoon. We zitten maar 10 km van de Krugerpoort dus van hieruit kunnen we ook mooie tochten maken.

1. Tony Peters:
    8 april 2018
    Hallo Ad en Anne-Marie,...weer 'n heel mooi en indrukwekkend verhaal en wederom prachtige foto's.... de nieuwe Panasonic met zoom werkt prima zo te zien...wij zijn ook weer terug van 'n dikke week Zeeland en het weer begint hier nu behoorlijk aangenaam te worden gelukkig...nog heel veel mooie en spannende dagen in het Park..groeten van Tony en Riet,...
  2. Marende en Jan:
    9 april 2018
    Hoi Anne-Marie en Ad, wat een belevenissen weer voor jullie.......Dan valt het hier nog mee dus met bbq en open haard lucht .....hahaha....
    Ook is het verhaal weer ondersteund door de mooie foto's.....
    Lezen het met veel plezier.,
    Lieve groetjes van ons,
    Goede morgen Anne-Marie
    Van harte Gefeliciteerd
  5. Nico en Maya:
    Dag Anne Marie en Ad,

Wederom een levendig verslag. Er blijkt ook uit dat niet alles koek en ei is, maar het verslag maakt overduidelijk dat de natuur overweldigend is en veel gedoe compenseert.

Nico, mede namens Maya