Hanzesteden van de Oostzeekust

7 september 2021 - Amsterdam, Nederland

In plaats van terugrijden over Berlijn via de autobaan reden we via de Oostzeekust in Duitsland.

De eerste Hanzestad die we bezochten was Stralsund. Het regende pijpenstelen en het zag er niet naar uit dat het beter zou worden. We maakten een rondje door de mooie stad met veel Zweedse architectuur.

Een flink stuk verder rij je over een grote brug die het eiland Rugen verbindt met het vaste land van Duitsland. We zijn hier al eens eerder geweest (2005) dus het was leuk om nog eens terug te komen. Het was weer erg druk zoals hier de hele kust van de Oostzee. Het is duidelijk nog hoogseizoen. Rugen is qua natuur erg mooi en heeft veel kleine dorpjes met bijzondere bouwwerken b.v. Putbus met het grote plein met allemaal witte huizen.

Sellin is heel bekend door de pier met het Kurhaus (nu een restaurant) Heel toeristisch maar heel apart met de hoge golven op zee en de rieten badstoelen.

Overal zitten konditoreien waar je enorme punten gebak kunt eten. Het waaide keihard maar was toch leuk om hier weereens door de winkelstraat te lopen.

We overnachten op een grote parkeerplaats bij de haven waar je al van ver de gerookte vis kon ruiken.

De volgende Hanzestad was Wismar met een vrij compact centrum vonden wij dit een mooie stad. Vooral de St. Nicolaaskerk met zijn hoge gewelven in de rode gotisch baksteenbouw is indrukwekkend. Fietsen viel weer niet mee. Fietsers, voetgangers, skateboarders en elektrische steppen moeten het trottoir weer delen en dat werkt niet goed.

Ook een heel bijzondere stad is Schwerin, hoofdstad van de deelstaat Mecklenburg Vorpommern. Hier ligt op een eiland in een van de zeven meren het romantische schloss Schwerin. Het kasteel werd in de 14e eeuw gebouwd voor de groothertogen van Schwerin. Heel mooi, vooral de tuin achter het slot met de orangerie was heel bijzonder.

Lubeck, de grootste Hanzestad viel een beetje tegen. De mooie middeleeuwse gebouwen werden hier overschaduwd door de nieuwbouw en was het zoeken naar de bezienswaardigheden. In deze streek zijn de coronamaatregelen behoorlijk streng. Je moet constant je gegevens delen met restaurants en campings en uiteraard overal mondkapjes.

Ondertussen zijn we al weer een paar dagen thuis en kijken we terug op een bijzondere reis. De nieuwe camper bevalt goed. We kijken er naar uit om weer naar Chili te mogen. Eind september wordt er weer beslist in Chili of de luchthaven open gaat en toeristen weer welkom zijn.

1. Loes:
    7 september 2021
    Mooi verhaaltje weer en mooie foto's. Tot snel.
  2. Tony Peters:
    7 september 2021
    Hallo... Ad en Anne-Marie...dankjewel voor jullie mooie verhalen...blijft interessant...nu weer thuis in Someren met heel mooi weer dus maar weer genieten en uitkijke naar de volgende reis naar Chili....groeten van ons Tony en Riet,...
  3. Marende en Jan:
    7 september 2021
    Weer een mooi verhaal met ook weer hele mooie foto's. Als uitzondering zijn wij nu eens weg als jullie thuiskomen. Wij komen weer vrijdag,zaterdag of zondag weer thuis. Wij boffe5met dit weer. Fijn dat jullie weer gezond en wel thuis zijn met weer een prachtige ervaring in jullie bagage, tot snel
  4. Lidy Riedstra:
    7 september 2021
    Thanks for sharing your trip and photos. Armchair travelling is all we have at the moment, and it was good to have a look at places we’ll never get to. I also enjoyed reading the Dutch, I can read Dutch much better than I can speak it.
  5. Cor:
    8 september 2021
    Mooie foto's. Fijn dat jullie weer thuis zijn.
    Nu maar hopen dat je weer snel naar Zuid-Amerika kan. Is er al iets over bekend?
  6. Renee:
    8 september 2021
    Welkom Thuis!!! Ps kun je mij even appen Annemarie?
  7. Henk en Ellen Kroon:
    26 oktober 2021
    Hoi Ad en Anne-Marie,
    We hebben begrepen dat jullie terug gaan naar Chili waar jullie camper nog staat.
    Gaan jullie dan verder met de reis door Zuid-Amerika ?
    Zo als jullie hebben gezien op Polarsteps reizen we nu in noord-Amerika om een deel van onze Panamerikana route te vervolgen.
    We zijn benieuwd hoe de situatie nu is in Zuid-Amerika.
    We volgen jullie, fijne reis.
    Groetjes,
    Henk en Ellen