Argentinië daar zijn we weer!

8 maart 2023 - Buenos Aires, Argentinië

Om de tijd tot het begin van de cruise vol te maken waren er verschillende mogelijkheden, maar vrijwel alles hebben we al een keer gedaan of is erg ver weg. Ad had niet zoveel zin om ver te rijden dus besloten we om eerst de kust van Uruguay te bezoeken. Aan het land zelf vinden we niet zoveel aan met zijn uitgestrekte weides met koeien met hier en daar een plukje bos maar de kust is prachtig. In 2019 hebben we een weekje doorgebracht in Punta de Este het belangrijkste toeristencentrum (toen was het voorjaar) maar nu is het volop zomer en is het erg druk aan de kust.

We bezochten verschillende musea o.a. het museum Taller de Pueblo, een nagebouwd wit dorp door de kunstenaar Carlos Paez Vilaro en het openluchtmuseum van Pablo Achugarry wat in een groot park ligt met vele kunstwerken tussen de lagunes.

De oceaan is prachtig en we kamperen met een aantal Uruguayanen op het strand. Hier wordt ons geen haarbreed in de weg gelegd, maar als we aan de lagune staan in een mooi palmenpark en net om 23.00 u willen gaan slapen staat er een bewaker buiten met een zaklamp te schijnen en verteld in rap Spaans dat er niet overnacht mag worden in het park. Tja vind dan maar eens een ander plekje in het donker….

Nog een nachtje op Chakra Hollandese en dan vertrekken we uit Uruguay. Ongeveer 700 km is het tot de grens waar het bomvol staat met vrachtwagens in de hitte. Na controle van alle papieren en de verzekering mogen we doorrijden en rijden we over de tolbrug naar Argentinië.

Het is nog steeds carnaval. In Montevideo was het moeilijk om te bezoeken met de Enjoy maar in Argentinië in de plaats met de moeilijke naam Gualeguaychu is nog een carnavalsparade. We zijn een hele middag kwijt met het halen van geld bij de Western Union bank die natuurlijk net voor onze neus sluit en een nieuwe telefoonkaart kopen bij Claro.

Na lang zoeken vinden de bolleteria (kaartverkoop) voor de carnavalsoptocht. Ad sluit achteraan de rij en komt terug met 2 kaarten voor zitplaatsen. We zoeken een camping want met deze hitte wil je echt niet zomaar ergens staan en rusten uit tot de avond valt. We gaan weer met de Enjoy de stad in want er rijden geen taxi’s. Gelukkig is er een bewaakte parking en kunnen we rustig naar de enorme tribunes lopen die speciaal voor carnaval hier zijn geplaatst. In januari en februari zijn er elk weekend 2 optochten en vandaag de laatste.

Keurig op tijd zitten we op onze plaatsen maar helaas om 22.00u komen er nog steeds mensen binnen en eindelijk na 1,5 uur wachten komt de eerste reclamewagen binnen. Als de tribunes uiteindelijk zijn volgestroomd met gezinnen met zelfs kleine kinderen en baby’s en de eerste groepen showdancers in hun in felle kleuren met veren versierde kostuums binnen dansen worden de Argentijnen helemaal wild en gaan compleet uit hun dak bij het zichzelf alsmaar herhalende nummer. Vlaggen, ballonnen, hoofdkransen met lampjes, alles wordt uit de kast gehaald. Enkele grote wagens met daarop een band en diverse dansers rijden binnen. Maar helaas voor onze oren zijn het wel erg veel decibellen die uit de enorme boxen komen. Als we naar de uitgang lopen moet de Argentijn die de poort open doet lachen als we vragen hoe laat het is afgelopen. Reken maar op 2.30u……

Na dit laatste carnavalsoptreden is ook de schoolvakantie afgelopen die al vanaf december duurt en moeten de kinderen weer naar school. Wij gaan een camping zoeken waar we wat langer kunnen blijven want in dit gebied boven Buenos Aires is weinig te beleven en het blijft maar heet. Wij hadden helemaal niet op deze temperaturen gerekend maar we krijgen de ene hittegolf na de andere. De natuur zie ter beroerd uit en veel bomen zijn dood of laten hun bladeren vallen om te kunnen overleven.

We vinden een soort camping, meer een plek aan het water voor vissers en dagjesmensen aan de Rio de Plata in Zarate de havenstad van Buenos Aires. We krijgen stroom, er zijn bomen en een “douche” daar zullen we het maar niet meer over hebben…. Enorme containerschepen varen door de Rio met soms ongelofelijke vrachten zoals een heel schip vol met houten boomstammen. Het moet wel haast een heel regenwoud zijn wat hier wordt vervoerd.

Midden in de nacht worden we wakker en heb ik het benauwd. Blijkt dat er achter ons een veld wordt aangestoken en alle rook onze kant opkomt….Vreselijk overal rook. Ik raak daarvan in paniek want ik ben astmatisch. De volgende morgen begrijpen we van een visser dat dat hier normaal is dat boeren hun land in brand steken om het vruchtbaar te maken……ongelofelijk. Het zit ons niet mee, hitte met temperaturen tot 38 graden, rook elke avond en muggen die zo klein zijn dat ze schijnbaar door de horren heenkomen en gemeen steken.

We gaan een paar dagen naar Andean Roads, een camperstalling met een camping en zijn heel blij dat alles gepakt is en de Enjoy schoon is en de Ubertaxi ons ophaalt en in 45 minuten naar het appartementje brengt in Buenos Aires wat we geregeld hebben via huizenruil. Heerlijk een schoon flatje met airco en zonder muggen, klein maar fijn met een hele aardige eigenaar die ons van alles uitlegt en komt met goede ideeën om wat sfeer te proeven van de tango en cultuur.

We gaan naar een percussieavond in een cultureel centrum, leuk tussen de jonge Argentijnen. We doen niet veel deze week want de meeste dingen hebben we hier al gezien. In 2019 waren we hier 2 weken. Met 33 gr. en een klamme hete metro is het in de stad geen pretje.

Vrijdagmiddag checken we in op het Cruiseschip de Oosterdam van de Holland America lijn en zal het na een paar dagen snel afkoelen als we naar het zuiden gaan met de eerste bestemming de Falkland eilanden. Hopelijk gaat het allemaal goed want we hoorden al dat hier veel stormen voorkomen….We hebben een binnenhut midscheeps dus daar zal het niet aan liggen.

1. Marende en Jan:
    8 maart 2023
    Hoi Anne-Marie en Ad, wat een verhaal weer en prachtige foto's.
    Lekker blijven genieten en de cruise staat voor de deur....

lieve groetjes vanuit het koude Someren ( SNEEUW ....BRRRRR )
  2. Tony Peters:
    8 maart 2023
    Hallo Ad en Anne-Marie...Hartelijk dank weer voor dit mooie verhaal met ups en downs...maar aan de mooie foto's te zien is er weer genoeg te beleven en te genieten...hier alles prima op de camping in Someren...nog 4 weken en dan vertrekken we tot de oplevering van ons appartement naar Zeeland...hopelijk dan wat beter weer want nu is het weer winter hier! groetjes van Tony en Riet camping de Somerense Vennen in Lierop...
  3. Loes:
    8 maart 2023
    Hoi Ad & Anne-Marie, mooi verhaaltje met dito foto's. Tja dat geluid met carnaval. Oordoppen zijn tegenwoordig een must. Hier roert maart zijn staart en hebben we weer sneeuw. Geniet maar van die tropische temperaturen. Veel plezier op de cruise en tot horens. Groetjes, Loes
  4. Renee:
    8 maart 2023
    Wat een leuk reisverslag met dito foto's was dit weer. Heerlijk om te lezen en zo mee te kunnen leven. Geniet van de vast prachtige cruise. Liefs uit wit Weert.
  5. Frederico:
    9 maart 2023
    Goede middag.

Leuk verhaal. Prima. Maar een vraagje als dat mag. Jullie gaan een fijne cruise maken. Nu las ik dat, als je langer als 6 nachten aan boord verblijft, je dan een antigeen-test moet doen, 48 uur voor vertrek. Is dat nog zo ? En dan de 2e vraag, als het mag. Waar laten jullie die test dan afnemen in Buenos Aires ? De reden is nl dat wij zelf de 31e vanuit Buenos Aires vertrekken met een andere cruise lijn en wij moeten zo een test laten doen. Vandaar de vraag, als het mag. Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen en wensen jullie een fantastische cruise. Dank alvast voor het antwoord. Fred/Christa
  6. Anne-Marie:
    9 maart 2023
    Hallo Frederico,
    Ik las zojuist je vraag. Wij kregen vorige week te horen van de cruisemaatschappij dat testen niet meer nodig is om de cruise te maken. Wij hebben ook alles afgezocht naar een testlocatie in BA maar die zijn allemaal gesloten. Ik zou even navraag doen bij jullie cruisemaatschappij, waarschijnlijk is een test niet meer nodig.
    Succes en fijne cruise!
    Groet Anne-Marie