De Adriatische kust en de Abruzzen

2 oktober 2022 - Bari, Italië

We kampeerden onder de parasoldennen op een camping aan zee. Rustige zee met een vlak strand waar we weer eens konden nordic walken. De volgende dag bezochten we de Abdij van Pomposa gebouwd in de 11e eeuw en weer prachtig gerestaureerd.Vooral de fresco’s en de mozaïekvloer is erg mooi. Leuke anekdote, een van de Benedictijnermonikken die hier ooit woonde heeft het muzieknotenschrift bedacht.

We duiken het binnenland weer in en bezoeken San Leo een klein bijzonder mooi dorpje op een rotspunt hoog in de bergen. We dronken heerlijke dikke warme chocolademelk op een zonnig terras.

Dit is de regio le Marche die vorige week in het nieuws kwam door het hoge water wat zover was gestegen dat het hele dorpen had verwoest en enkele slachtoffers had gemaakt. Heel toevallig reden we door dit gebied en zagen wat het water hier had aangericht. Er werd hard gewerkt om alle honderden bomen weg te sleuren en alles weer enigszins moddervrij te maken.

Urbino, Gubbio, Perugia allemaal mooie namen voor prachtige steden met mooie middeleeuwse centra. Jammer dat het weer niet echt meewerkte. De korte broeken kunnen even in de kast blijven en de paraplus omhoog want het regende wel erg veel en heel hard.

Gelukkig hebben deze steden, die allemaal hoog liggen roltrappen en in Perugia een mini-metro die de passagiers aan een lier omhoog trekt.

Assissi, de bedevaartplaats van Fransiscus van Assissi trok heel wat bezoekers. Vanaf de camping gingen we met een shuttlebusje naar boven. We bezochten de kathedraal met een onderkerk en bovenkerk. Onder in de crypte ligt Fransiscus begraven.

s’ Avonds regende het keihard. Geen weer om te koken dus aten we een pizza in het restaurant van de camping. De laatste zonnestralen schenen op de stad Assissi en zorgden voor een mooi sfeervol plaatje.

We rijden door de mooie groene provincie de Abruzzen. Prachtige authentiek begroeide bergen met beeldige dorpjes tegen de hellingen.

We stopten bij het klooster van Civitella de Tronto (weer zo’n mooie naam) en liepen omhoog naar het stadje. Dit is een van de lijst mooiste dorpjes van Italië, maar veel van de eeuwenoude huizen werden gestut door zware ijzeren balken. Ook de rozet in de kerk en nog veel meer was verwoest. Een zuster uit het klooster vertelde dat hier al heel wat aardbevingen waren geweest en het niet echt op schoot met de restauraties. Ze maakte zich er niet zo druk over en zei dat ze er mee hadden leren leven. We hadden een fijne rustige nacht op de parking van het klooster.

De volgende dag zagen we nog veel meer aardbevingsschade. Complete huizen waren doormidden en overal puinhopen. Wat een trieste aanblik. De mensen wonen tijdelijk in noodwoningen.

De wegen in Italië zijn buitengewoon slecht. We hebben al heel wat gereisd maar zulke slechte wegen hebben we nog nooit meegemaakt. In Argentinië weet je dat de wegen in de steden een ramp zijn maar hier is het overal bar en boos en dat voor een EU land. Zelfs de tolwegen waar overal aan gewerkt wordt zijn zeer vermoeiend. Ad is s’ avonds doodmoe van het eindeloos ontwijken van de vele gaten en diepe putdeksels. De gaten worden dichtgegooid maar dat helpt ook niet.

Wat doen ze hier toch met dat EU geld? Als je ziet hoe goed de wegen zijn in Spanje….ongelofelijk. De Italianen zijn heel aardig, alleen op de weg veranderen ze in ongeleide projectielen die in elk gaatje schieten met hun kleine autootjes. Als het niet snel genoeg gaat toeteren ze en borden met snelheden of verboden in te halen interesseert ze al helemaal niet. Ze scheuren zo hard als ze willen.

Tja het zijn drukke mensen. Niet alleen op de weg maar overal. We wennen er wel aan. Het weer is weer een stuk beter. Droog en 24 graden. We gaan richting Bari en op naar Puglia naar de trulli’s.

1. Marende en Jan:
    3 oktober 2022
    hoi Anne-Marie en Ad, wat een leuk verhaal weer en zeker weer prachtige foto's. Lekker blijven genieten ...
    Wij gaan hier in het Zuid-Limburgse ook een heerlijke week tegemoet....
  2. Ruut en Trees:
    3 oktober 2022
    Na regen komt zonneschijn. Komt goed met jullie. Bedankt voor de update. Geniet verder van elke dag
    Groetjes Ruut en Trees
  3. Tony Peters:
    4 oktober 2022
    Hoi Ad en Anne-Marie...Prachtig verhaal weer met wederom geweldige foto's...geniet lekker verder.... wij zijn volop aan het inpakken...groeten van Tony en Riet,...
  4. Anja:
    10 oktober 2022
    De muzikanten zijn de monnik eeuwig dankbaar. Prachtige foto's. Geniet van elkaar. Groetjes van ons.