Zuid Afrika, aankomst in Milnerton Kaapstad

7 februari 2018 - Milnerton, Zuid-Afrika

Genieten…..dat is Zuid Afrika, het is de lange reis meer dan waard. Eerst naar Londen waar we enkele uren wachtten op de volgende vlucht die ons in 11 uur naar Kaapstad bracht. Stoelen leken weer smaller dan de vorige keer maar dat vergeet je allemaal weer gauw als je bij de douane in Kaapstad je stempel in je paspoort krijgt voor 3 maanden Zuid Afrika.

Om niet in discussie te gaan met taxichauffeurs hadden we thuis al een taxi besteld. De chauffeuse stond ons al met een bordje met onze naam erop op te wachten in de aankomsthal. Superhandig, geen discussies over de prijs en meters die het niet doen. Je betaalt vooraf en klaar is Kees.

Het huis van Wessel en zijn vrouw ligt in Century City in Milnerton. Dit is een nieuwe stad ten noorden van Kaapstad waar nog volop gebouwd word. Het ziet er allemaal geweldig uit, hier zijn creatieve architecten aan het werk geweest.

De taxi reed “Watercity Isles” binnen. Bij de portier lagen onze sleutels klaar. Alles is hier beveiligd, je komt hier zomaar niet binnen. Wessel woont in een cul du saq met allemaal verschillende types nieuwe huizen. Zijn huis is gelijkvloers en op 180 m2 is er een ruime huiskamer met open keuken, een bureauhoek, 2 slaapkamers met badkamer en een leuk terras grenzend aan een vogelreservaat. In de vaart die grenst aan het terras zwemmen allerlei watervogels en in de bomen hangen weverhuisjes, de nestjes van de wevervogels. Geweldige plek om te wonen, dicht bij Kaapstad, dicht bij de oceaan en de winelands. Hier mogen wij 2 weken verblijven.

s’Middags naar het Century city winkelcentrum (prachtig Renee) je weet niet wat je ziet het lijkt wel Dubai.

Van een jetlag is hier geen sprake want het is alleen een uur later dan in Nederland dus de volgende dag hadden we al weer volop energie om met de Mercedes op stap te gaan. In 10 minuten ben je bij de oceaan met spierwitte stranden en een mooi uitzicht op de Tafelberg. De zon is erg fel en als je luncht op een bankje met zeezicht vergeet je even dat onze winterhuid nog niet aan de felle Afrikaanse zon gewend is, dus ik ben behoorlijk verbrand.

Blouberg en Melkbosstrand, hier waren we nog nooit geweest. Het waait keihard, deze wind heet de Kaapdokter en hiermee hebben we in 2007 tijdens onze eerste Afrikatrip kennisgemaakt, we waaiden toen van de camping met onze tent en konden meteen in een B&B die nacht want de tent had veel schade.

De jeugd van Kaapstad heeft geen problemen met de wind en komt in grote getale naar de noordelijk gelegen stranden om te kitesurfen. Het zand vliegt alle kanten op en blaast over de weg terwijl de felle kleuren van de kites op het schitterende water een vrolijk spektakel vormen. Een goede zonnebril is hier geen overbodige luxe.

De hele wereld weet natuurlijk al van de waterproblemen in Kaapstad. Hier in Century city merk je er weinig van, er komt volop water uit de kraan, maar we gebruiken een minimale hoeveelheid. Handen wassen:nat maken, inzepen met de kraan dicht en snel afspoelen. Speeddouches met de timer erbij. We zitten op dik 1 minuut pp dus da’s knap. Haren wassen 1x per week. Afwassen met de hand 1x per dag. Emmer onder de douche tot het water warm wordt en dat water is voor het toilet wat we niet bij elk plasje doorspoelen.

In de stad zie je overal teksten over het waterverbruik zoals bij de toiletten: “If it is yellow let it mellow and if it is brown flush it down”. De tekst “Save water, let us cook for you” vinden we ook geen probleem. In ZA kun je heerlijk eten, het is niet meer zo goedkoop als het was, maar nog steeds zeer betaalbaar vergeleken met Nederland.

1. Albert & Nicole:
    7 februari 2018
    Oh heerlijk hoor...ziet er weer geweldig uit! Geniet van al het moois dat Zuid-Afrika te bieden heeft. Lieve groet van Albert & Nicole.
  2. Tony Peters:
    7 februari 2018
    Hallo Ad en Anne-Marie...bedankt weer voor jullie mooi verhaal uit 'n prachtig land..de foto's zijn weer schitterend met 'n strak blauwe zee.....geweldig... mooie natuur en schitterende locatie om te Kite Surfen..onze Ronnie zal wel jaloers zijn bij het zien van deze foto's... hij is sinds 'n aantal jaren ook 'n fervent Kite Surfer geworden in Zeeland..
    Wij vertrekken a.s. vrijdag naar Tenerife met z'n elven de weersvooruitzichten zien er tot nu toe heel goed uit zo'n 21 tot 23 graden en droog dus hopen wij er met z'n alle flink van te genieten....Jullie verder 'n hele mooie vakantie....groeten van Tony, Riet en familie...
  3. Ruut en Trees:
    Hallo Anne-Marie en Ad,
    Jullie weten wel hoe je mensen "jaloers " kunt maken. Prachtige foto's en stralende zon. En wat te denken van jullie vakantiewoning!
    Ruut is weer thuis van skivakantie. Alles is heel gebleven en heeft enorm genoten van de vele sneeuw en het leuke gezelschap. Hier alles oke'. We reizen op papier weer graag met jullie mee. Veel plezier saampjes.
  4. Loes:
    Véél plezier.
  5. Jan Notten:
    7 februari 2018
    Beste globetrotters, jaloersmakend verhaal: geniet ervan! Ook al gewandeld? NHOT om een wandelingetje te komen maken:)
  6. Renee:
    7 februari 2018
    Wat een leuk verslag weer....! Geniet de komende weken en wij verheugen ons weer op de verhalen en foto's. Liefs Renee & Clemens
  7. Marende en Jan:
    7 februari 2018
    Om jaloers op te worden....hier -2o...brrrrr... Weer mooi verhaal om mee te beleven. De taken hier in Someren ( plastic....container...) zijn weer uitgevoerd dus alles weer leeg en schoon..... Ook weer prachtige foto's.......Geniet van jullie mooie reis de komende drie maanden . Lieve groetjes van ons, Marende en Jan
  8. Gerda en henk vos:
    7 februari 2018
    Ad en Anne Marie komt ons helemaal bekent voor heerlijke tijd daar ogen voor en achter geen sieraden camera in plastic zak
    Blijf bij elkaar
    Wij in New Zealand
    Hartelijke groet
  9. Anne van der Molen:
    8 februari 2018
    Hallo Ad en Anne-Marie,

Wat een fantastische reis doen jullie nu. En wat een prachtig foto`s. Zo te vernemen niet jullie eerste reis naar Zuidafrika. Is wel een voordeel lijkt me: kan je extra genieten omdat je niet meer het wiel hoeft uit te vinden. Zelf ben ik net terug van een groepsreisje naar Marokko. Heel veel gezien maar bijzonder koud. Hoop snel weer een reisverhaal van jullie te mogen ontvangen maar bovenal gezondheid en levensvreugde toegewenst.
  10. Nico en Maya:
    8 februari 2018
    Jullie enthousiasme spring eruit. Reizen en genieten is jullie passie! Het is een kunst om van elke cultuur te genieten. Die kunst is jullie tweede natuur ! Veel geniet momenten toegewenst vanuit Haarlem. Toi,toi, en liefs!.Maya en Nico
  11. Els:
    13 februari 2018
    Weer leuk jullie reiservaring te lezen!
    Wij kijken al uit naar een vervolgverhaal.
    Nog een mooie voortzetting gewenst!
    Groetjes Maarten en Els