Land van fjorden en watervallen

14 juni 2018 - Bergen, Noorwegen

We hadden geweldig mooi weer 10 dagen lang, het kon niet op. We maakten prachtige wandelingen o.a. naar de vuurtoren op het schiereiland bij Flekkenfjord (Ana-Sira) en kampeerden op idyllische plaatsen aan diverse fjorden. We reden de watervalroute en zagen watervallen in allerlei soorten en maten. Ongelofelijk de Latefossen die over de weg heen kwam en je auto douchte voor hij uitkwam in een wildstromende rivier. (was wat voor Wouter geweest, zou zijn kanohart sneller laten kloppen…) de Steindalsfossen was ook geweldig, hier kon je onderdoor lopen zonder nat te worden. Bussen vol toeristen van de cruiseschepen kwamen hier ook kijken.

We zijn niet de enige toeristen die met een camper Noorwegen doorkruisen, ongelofelijk rijen campers van groot tot klein komen we iedere dag tegen. Het is dan ook wel ideaal om per camper te reizen want overal zijn sanistations waar je gratis je grijs water kunt laten weglopen, je toilet schoonmaken en vers drinkwater tappen, hier wordt dan ook veel gebruik van gemaakt.

Na de watervallentocht kampeerden we in de bergen in een skigebied met uitzicht op sneeuw en diverse watervallen en daar was het koud. Dat is het nadeel van wildkamperen, je hebt geen elektriciteit om een kacheltje aan te zetten en je moet zuinig zijn met gas want gasflessen vullen is hier niet eenvoudig.

Na alle natuur bezochten we ook 2 steden Stavanger met de fiets en gisteren Bergen met de bus. Bergen was niet makkelijk. Er was een camperplaats midden in de stad maar die was uiteraard vol en de campings in de omgeving lagen niet op fietsafstand en aan drukke wegen. Dus parkeerden we bij een camperdealer en overnachtten daar. De volgende morgen de bus gepakt naar de stad Bergen, erg druk, er lagen 2 grote cruiseschepen, maar Bergen is een leuke stad met een  voetgangersgebied. We hadden geluk. We liepen bij een cultuurhuis binnen om het toilet te gebruiken en op dat moment werd er net een buffet opgesteld. We mochten mee-eten en proeven van de Noorse specialiteiten, erg lekker al die vis.

Noorwegen is een land van superlatieven, ongelofelijk hoeveel tunnels we al passeerden. De allermooiste was eerst een hypermoderne tunnel met een rotonde, dan een lange brug en dan weer een tunnel met een rotonde. Hier moeten toparchitecten aan het werk zijn geweest, we waren onder de indruk van de vele staaltjes wegenbouwkunst die we overal tegenkomen. Ook hebben we al diverse overtochten gemaakt op ferry’s om de vele fjorden over te steken. Alles is hier uitstekend geregeld.

Helaas nu staan we op een camping in Forde in de stromende regen, er lijkt geen eind aan te komen. De wind blaast keihard tegen de Enjoy en het dakraam kan niet open blijven omdat het dichtklapt. Jammer van de mooie rit vandaag maar alles zat in de wolken. Morgen wordt er weer veel regen voorspeld, maar de natuur kan de regen heel goed gebruiken want het gras is hier geel. Het heeft hier al een maand niet geregend vertelde de receptioniste.

1. Jan Notten:
    14 juni 2018
    Alweer schitterende foto's! Rode verf zal er wel genoeg te krijgen zijn......
  2. Tony Peters:
    14 juni 2018
    Hallo Ad en Anne-Marie..mooi verhaal en wat 'n mooie natuur en prachtige steden...de foto's zijn weer super mooi en kleurrijk...hopelijk stopt het snel met regenen en kunnen jullie verder genieten..groeten van Tony en Riet,...
  3. Petra:
    14 juni 2018
    Hoi Ad en Anne Marie, mooi verhaal en foto´s weer. Jammer inderdaad van de regen maar ook hier regent het maar amper en is het gras kurkdroog. Dus soms goed voor de natuur. Na regen komt zonneschijn!
  4. Marende en Jan:
    15 juni 2018
    Wat een mooi verhaal weer ondersteund met prachtige foto's. Wat een mooie plaatsen om te staan met de Enjoy. Jammer nu van de regen maar na regen komt inderdaad ............
    Gewoon lekker blijven genieten...
    Lieve groetjes
  5. Martha:
    15 juni 2018
    Wat boffen jullie toch maar weer met zo een mooi land te kunnen bekijken veel variatie en natuur blijf genieten en ach dat beetje regen! . . . . Wij gaan een weekje niet Zeeland hopelijk met goed weer maar dat zal wel.
    Geniet nog lekker daar want voor je het weet zit het er weer op.
    Liefs van Martha, xxxxx
  6. Loes:
    19 juni 2018
    Veel plezier. Denk dat Jan (reactie hierboven) het goed gezien heeft. Aan rode verf vast geen gebrek. We hebben ooit in Noorwegen gekanood, maar bij de foto waar Wouter heeft gereageerd, moet je levensmoe zijn om daar te kanoën... Wij zijn aan het bekijken waar wij weer naar toe kunnen gaan met de vakantie. Veel plezier daar en beetje regen hoort erbij. Wordt de Enjoy ook weer schoon. Elk nadeel heb zijn voordeel.
    Groetjes en have fun and Enjoy
    Loes
  7. Anne van der Molen:
    21 juni 2018
    Ja woorden schieten te kort: wat een fijne foto`s. Is een land wat je wel moet bezoeken. Staat op mijn verlanglijst.