Kaapstad en omgeving

14 april 2013 - Somerset West, Zuid-Afrika

Wat een waanzinnig mooi land is Zuid Afrika toch denk ik elke morgen als ik de balkondeur van onze slaapkamer openzet die uitkijkt over de bergen en de zee.

Wij hebben al heel wat van de wereld gezien, maar ZA heeft alles en steeds ontdek je weer wat nieuws. De natuur is hier buitengewoon mooi.

We hebben een paar dagen een koufront gehad en dan kan het echt koud worden zo rond de 12 gr. maar als dat eenmaal verdwenen is wordt het weer lekker warm overdag. Het mooie van dit weer is dat tussen de kleine buitjes door het licht erg mooi is met overal prachtige regenbogen. Voor fotografen is de herfst hier erg mooi met het zachtgele licht en de gekleurde bomen.

Onze logees, die hier 5 dagen waren hebben hun reis weer vervolgd, dus wij hebben het rijk weer alleen wat we niet erg vinden. We merken steeds dat mensen in andere landen er andere ideen op na houden wat betreft wat is schoon en wat is opgeruimd.

(Misschien zijn wij gewoon een beetje te.)

We hebben heel wat winestates in de omgeving bekeken en de ene is nog mooier dan de andere. Ze liggen vaak op een prachtige plek met een geweldig uitzicht. De eigenaren van de oude estates uit de 17e eeuw hebben toendertijd natuurlijk de mooiste plekjes uitgezocht. Vaak gaan we er tussen de middag lunchen en blijven nog een uurtje nagenieten van de prachtige tuin en de heerlijke wijnen. Wineestate Vredesheim had ook een catspark, een dierenpark met leeuwen, tijgers en poema’s die in gevangenschap geboren waren en waar een zwarte jongen enthousiast over vertelde.

In Kaapstad hebben we van de week het Goldmuseum bezocht. Dit museum gaat over het goud van heel Afrika. Wat een prachtige sieraden werden in Afrika (Mali, Sierra Leone enz) gemaakt. Het leuke is dat dit museum is gevestigd in een oud Nederlands pand, wat vroeger de pastorie was van de eerste Lutherse kerk van Kaapstad. Aan de andere kant van de kerk was het kostershuis en hier is nu het Nederlands Consulaat gevestigd.

Er zijn in ZA nog heel veel verwijzingen naar het Nederlands verleden. Plaats en straatnamen, gebouwen, kerken en natuurgebieden. Overal kom je Nederlandse namen tegen.

Ook al hebben de Engelsen het stokje later overgenomen, de Nederlandse namen zijn nooit veranderd en het Afrikaans wordt nog steeds door heel veel mensen gesproken.

Van de week op een heldere dag zijn we weer helemaal naar het puntje van de Kaap gereden. Gelukkig was het niet zo druk nu. We ergeren ons dood aan die Japanners die met een monddoekje voor en een zonnehoed op met een das eroverheen geknoopt door het park lopen, wat zijn dat toch vreemde mensen.

Het onderste stuk van het Kaaps schiereiland is helemaal National Park. Wij hebben een Wildcard gekocht van de SAN en hiermee mag je onbeperkt de parken in ZA bezoeken dus ook dit park.

Vanuit Somerset rijden we weer door de duinen en verder door de leuke strandplaatsjes Muizenberg, St. James met de gekleurde badhuisjes en Simonstown met de mooie oude winkelgalerij. Hier kun je heerlijk fish en chips eten.

Hierna zie je alleen nog natuur tot Boulders Bay waar de pinguïnkolonie is dan ga je het park binnen en rij je langs de schitterende wilde kust. Het waaide enorm hard dus de kitesurfers hadden de dag van hun leven. Aalscholvers vliegen in kolonies af en aan om de Kaap en zeerobben en zeehonden liggen te zonnen op de rotsen. Het maakt hun niet uit hoe hard het waait.

Dan kom je bij de parking voor de punt van de Kaap (het meest zuidelijke puntje van ZA) We aten onze sandwiches maar op in de auto want we signaleerden weer veel baboons en als die eten ruiken springen ze op je rugzak. (veel apen zijn besmet met het rabiësvirus (hondsdolheid en als je gebeten wordt…)

Je kunt naar boven met de kabelbaan, maar wij liepen. Eenmaal boven bij de vuurtoren heb je een prachtig uitzicht over de oceaan en het schiereiland.

Als je dan aan de andere kant van de punt langs de westkust naar boven rijdt zie je weer talrijke andere prachtige stranden. Gelukkig zijn er nog heel wat stranden unspoiled zoals ze dat noemen.

Vandaag is het zondag en dat betekent rustdag in dit overwegend Hervormd land (de blanken) alles is dan gesloten. Voor ons betekent dit sundaylunch. Iedere zondag om 12.30 u gaan we naar een restaurant waar complete families komen en een tafel hebben gereserveerd.

Jong en oud hebben vaak wat te vieren en genieten van de heerlijke buffetten.

Heerlijke soep, vaak champignons of pompoen. Dan allerlei salades als voorgerecht.

Het belangrijkste is de roast, dit is een enorm gebraden stuk lam, rund- of varkensvlees waar je een stukje van krijgt. Verder sweet potatoes, warme groenten en wat wij ook heel lekker vinden is ossenstaart gestoofd in wijnsaus.

Het buffet wordt afgesloten met allerlei puddingen en taarten en tot slot koffie en thee.

Nou dan kun je er voorlopig weer even tegen.

Wat zo leuk is hier in huis hebben we BVN televisie, zodat we ook kunnen volgen wat er in Nederland gebeurd. Gisteren bv een prachtige uitzending over de opening van het Rijksmuseum. We zagen ook dat bij jullie het weer opknapt dus houen zo.

1. Wouter:
    14 april 2013
    Geweldig verhaal weer. Voorjaar is hier inderdaad eindelijk begonnen en wel direct met zomerse temperaturen. Het was vandaag ruim 23°C. Helemaal geweldig zo.
  2. Maria:
    15 april 2013
    Hoi Ad en Annemarie van harte gefeliciteerd met je verjaardag morgen en een fijne dag ,en nog een hele fijne vacantie. Heel veel groetjes uit het natte Veldhoven .
  3. Tony Peters:
    15 april 2013
    Hallo Ad en Anne-Marie, bedankt weer voor jullie mooie verhaal en wat ´n prachtige foto´s echt schitterend! Wat wil je nog meer mooie omgeving,heerlijk eten en mooi weer wat 'n luxe jullie boffen echt! wij hebben er nu weer ons eerste lang weekend Zeeland weer op zitten, donderdag zijn we vertrokken de temperatuur is hier nu goed maar af en toe wel ´n flinke bui regen, gisteren (zondag)was het heel mooi weer wel veel wind maar we hebben genoten en alles is weer in orde voor de komende hopelijk mooie weekenden,met ons en met Cor en Anne-marie gaat alles prima! heel veel groeten van Tony Riet en familie,..
  4. Ruut en Trees:
    15 april 2013
    Laten wij vanavond als dessert lekkere eigengemaakte bitterkoekjespudding hebben. Dit koken we zéér zelden. Of deze kan winnen van de Afrikaanse pudding? Wees maar voorzichtig met de baboons anders kunnen wij jullie prachtige verhalen niet meer volgen. Groetjes en tot wederschrijfs.
  5. Harrie en Riky:
    Hallo Ad en Anne-Marie
    Het is wel leuk om dit allemaal op te schrijven, want dan heb je er later ook nog iets aan, als jullie oud zijn en herinneringen willen ophalen!!!!!!!!
    Maar nu kun je nog van de werkelijke situaties genieten en volgens mij, als ik het zo lees, doen jullie dat ook.
    Anne-Marie ik wil je tevens feliciteren met je verjaardag morgen en maak er samen iets moois van.
    Groetjes Harrie en Riky
  6. Harrie en Riky:
    Hallo Ad en Anne-Marie
    Groetjes Harrie en Riky
  7. Renee & Clemens:
    15 april 2013
    Er is er 1 jarig......!! Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en GENIET (zoals ze in ZA zeggen)!
    Wij genieten ook van jullie verhalen en kijken alweer uit naar de volgende....
    Anne-marie, wij toosten vanvond op deze speciale dag en tot gauw horens. Groetjes Renee & Clemens
  8. Gonny Kessels:
    16 april 2013
    hallo samen
    Eerst wil ik Annemarie feliciteren met je verjaardag.Dat is weer wat anders daar denk ik ,maar ook wel weer romanties. Maak er een fijne dag van met Ad en misschien andere vrienden.Vandaag komt de zon al vrij vroeg dus genieten van elk zonnestraal .Alles goed daar ?hartelijke groeten Gonny
  9. Jan en Marende:
    16 april 2013
    Hoi Anne-Marie en Ad, allereerst van Harte gefeliciteerd en nog heel veel gezonde jaren toegewenst. Weer een prachtig verhaal. Excuses voor wat late reactie maar de afgelopen dagen volledig geveld door een vervelende griepaanval......nu weer wat beter gelukkig.....Verder alles oké hier....lieve groetjes,
  10. Robert en Maria:
    17 april 2013
    Die mensen met zonnehoeden en mondkapjes moet je passeren door een zakdoek voor je mond te doen, dus dat je hen als gevaarlijk beschouwd. Kijk dan wat de reactie wordt. Tsjonge een wildcard gekocht, dan zal het wel 2014 worden voordat jullie terugkeren. Anders zonde van de investering.
    Geniet, wij gaan de eerste asperges vanavond eten.

Groeten,

Robert en ook van Maria
  11. Loes:
    17 april 2013
    Hoi Anne-Marie, Allereest nog van harte gefeliciteerd. Hoop dat jullie een leuke dag hebben gehad. Doe maar veel wandelen daar, want ik lees nu wel heel veel over het eten ha ha. Weer een mooi verhaaltje.

Gr. Loes
  12. Petra:
    20 april 2013
    Hoi Ad en Annemarie,

Nog hartelijk gefeliciteerd met jou verjaardag! Ik had die dag geen toegang tot internet omdat er geen stroom was in Tanji, het dorp waar ik verbleef. De 17e be ik terug naar huis gevlogen en ben nu na twee dagen bij Sebastiaan en Alexander weer thuis. Vanmiddag weer aan het werk, dan begint het dagelijkse leventje weer. Ik heb een leuke maar drukke tijd gehad in Gambia. Erg veel Nederlanders hebben ons daar bezocht gedurende de afgelopen maanden.
    Ik wens jullie nog een fijne tijd in Zuid Afrika! Wanneer komen jullie weer terug?
    Lieve groetjes van Petra