Kaaps schiereiland en de wineestates

13 februari 2018 - Milnerton, Zuid-Afrika

Wij hebben al heel van van planet earth gezien maar het Kaapse schiereiland staat voor ons op één. De ligging van Kaapstad met de Tafelberg die overal bovenuit torent is prachtig.

Je kunt hier schitterende tochten maken over het schiereiland. Zogauw je Kaapstad uitrijdt wordt het een stuk rustiger op de weg en is het een genot om een wijngoed op te rijden zoals b.v. Steenberg. Deze wijnestates bijvoorbeeld “Buitenverwachting” met de mooie Hollandse naam ligt inderdaad boven verwachting. Het witte Kaapse huis waar de wijnproeverijen worden gehouden tussen eeuwenoude eiken aan een groen grasveld (het enige groene gras wat we in weken hebben gezien wordt besproeid met gebruikt water) ligt supermooi.  Er is een coffeeshop waar je in de tuin kunt zitten. De estates hebben bijna allemaal uitstekende restaurants en cottages om te overnachten. Deze wijngoederen zijn vaak al eeuwen in bedrijf.

Verder gaat de rit over het schiereiland naar Muizenberg aan de kust waar een man in een klein houten huisje over de baai heenkijkt en waarschuwt als hij sharks ziet. Wat een utzicht vanaf de weg over de rollende golven. Via Kalkbay met de gekleurde badhuisjes en Simonstown rijd je over de nieuwe weg zuidwaarts naar Boulders Bay. De reusachtige ronde keien in de oceaan zijn een prima plek voor de pinguins. Over boardwalks kun je ze bekijken.. Het is een drukte van belang, veel Europeanen (vooral Duitsers die ZA ook ontdekt hebben) genieten van de pinguins. De ene moeder zit nog te broeden op haar ei en de andere jongen zijn al behoorlijk groot en kunnen al met de rest meeduiken in de oceaan naar voedsel

Van de rit langs de "12 Apostelen", een bergrug met schitterende uitzichten op de stranden van Camps Bay kunnen we geen genoeg krijgen. Ook de vuurtoren Slangkop, die we beklommen, heel apart om boven bij “de lamp” te staan met een machtig uitzicht over de natuur. Deze rit eindigt bij de entree van het Capepointpark waar hele troepen baboons al op je zitten te wachten. Voor veel mensen is dit de eerste kennismaking met het wildlife van Zuid Afrika en er wordt dan ook druk gefotografeerd. Ik heb mijn lesje wel geleerd op onze vorige Afrikareizen. Raam en deuren dichthouden anders ben je zo weer je spullen kwijt. We zijn deze keer niet helemaal tot het uiterste puntje gereden want het weer sloeg om er er kwam een dikke laag bewolking over de Capepoint hangen waardoor het uitzicht weg was.

Er is erg veel veranderd sinds wij hier 5 jaar geleden waren. Er zijn veel goede nieuwe wegen bijgekomen en heel wat grote moderne gebouwen bijgebouwd. Sommige townships zien er nieuw uit, maar er wonen toch nog heel wat mensen in erbarmelijke omstandigheden ( 1 kraan en een aantal plastic chemische toiletten die wij bij festivals gebruiken)

De botanische tuin van Kaapstad: Kirstenbosch was mooi maar door de droogte geen bloeiende suikerbossies met honeybirds. Alles was al uitgebloeid. 3 jaar geen regen eist zijn tol. Het Waterfront, het luxe winkelcentrum van Kaapstad is uitgebreid met superluxe winkels en een nieuw museum voor hedendaagse Afrikaanse kunst het: “Zeitz MOCAA” dit is een graansilo wat al jaren niet meer gebruikt werd en door architecten omgetoverd is tot een 9 verdiepingen hoge kunstkathedraal. Boven op dit museum is een nieuw hotel het “Silo”gevestigd met een hotelbar die uitzicht geeft op de omgeving. Kamers vanaf 1200 euro. Kaapstad is een en al luxe met ontelbare aantallen restaurants.

Vanuit Milnerton bezochten we de westkust. De kust van de oceaan met de witte duinen en spierwitte stranden is prachtig, maar zogauw je iets verder het binnenland in rijdt is de natuur compleet uitgedroogd en groeit er alleen nog wat dor gras en struikjes. We hebben medelijden met de paarden en koeien die niets te grazen hebben, Ze worden bijgevoerd anders overleven ze niet. Het Westcoast national park is erg mooi. Witte duinen met felgroene begroeiing met een azuurblauwe binnenzee. Een pad loopt naar de hide, waar je in de verte flamingo’s kunt zien en andere watervogels.

Als laatste de tocht naar Paarl en de Franschhoekpas. Hier is alles mooi groen en lijkt er van een droogteramp geen sprake, maar alles wordt hier bevloeid met grondwater anders zou het een ramp zijn voor de druivenoogst.

De hoge rozekleurige rotsen steken prachtig af tegen de blauwe lucht. In dit gebied vind je wineestates als “Bosch en Dal” waar je kunt picknicken op het grote grasveld. Ook sundaylunch is hier een begrip. Op zondag middag komen hele families naar restaurants voor een heerlijk buffet met allerlei salades, roast en groentes en aardappelen. Ook het toetjesbuffet is niet te versmaden.

Morgen om 12 uur komt de taxi ons weer halen en vliegen we met een binnenlandse vlucht met South Africanairlines naar Johannesburg. Hier staat een huurauto klaar. We logeren 3 dagen in Pretoria bij mensen van de club en gaan dan naar Jacques en Jill om onze campingspullen op te halen en vervolgen onze reis.

1. Jos Govers:
    13 februari 2018
    Hoi Annemarie en Ad,

Wat een schitterende fotoreportage, en wat een mooi verhaal erbij, daar gaat toch elke keer weer heel wat tijd en leeswerk in zitten.

Ik denk steeds, en dan weer terug naar SOMEREN, met de Jumbo de Lidl en de Ah, ALS HOOGTEPUNT.

Maar ja dan plannen jullie waarschijnlijk al weer de volgende reis.

Waar op de wereld zijn jullie nog niet geweest, zijn er nog onondektke plekken voor jullie?

Wij lezen de verslagen van jullie met veel bewondering. Ga zo door.

Groet en ga jullie goed, Tineke en Jos.
  2. Marende en Jan:
    13 februari 2018
    Hoi Anne-Marie en Ad,
    Weer een prachtig geschreven verhaal waarin wij jullie reis kunnen meebeleven. Een weer prachtige foto's om het te ondersteunen. Wij genieten ervan hoor. Hier alles rustig in Someren waarbij de carnaval natuurlijk een hoogtepunt is voor de plaats.. wij niets van gezien ....Heerlijk weer nu, wel - 2o maar strak blauw dus heerlijk... Blijf genieten van jullie reis....lieve groetjes van ons
  3. Nico en Maya:
    16 februari 2018
    In jullie uitgebreide verhaal worden we meegenomen op jullie tocht over het eiland. Door elke plek die jullie aandeden te omschrijven. Met het enthousiasme dat jullie eigen is. Toi toi en nog vele geniet momenten maya en nico uit zonnig haarlem
  4. Tony Peters:
    22 februari 2018
    Hallo Ad en Anne-Marie...wederom hartelijk bedankt voor jullie prachtig en leerzaam verhaal met alweer schitterende foto's...wij genieten hier ook steeds weer van...
    Wij zijn inmiddels ook weer terug van onze vakantie in Tenerife...het was echt geweldig mooi weer 22 tot 24 graden fantastisch resort..in ben nu bezig met het fotoboek dus beleef ik alles nog 'n keer..We zijn ook naar de Teide geweest en er lag inderdaad veel sneeuw op en heb prachtige foto hiervan kunnen maken,.we konden overigens vanuit onze slaapkamer de Teide heel mooi zien...Het is overdag prachtig weer hier maar s'nacht vriest het flink maar komende week wordt het hier Siberisch koud zijn de voorspellingen...Groeten en lekker verder genieten van jullie reis...Tony en Riet,...