Herfst in de Winelands

6 april 2013 - Somerset West, Zuid-Afrika

De bladeren beginnen te verkleuren. De druiven zijn geoogst, de nieuwe wijnen worden gebotteld en de eerste herfststorm hebben we met Pasen gehad. Wat kan het hier tekeer gaan… In zo’n groot huis met een rieten dak klinkt het misschien nog erger als het is maar de wind gierde om het huis en alles piepte en kraakte. Dat het flink geregend heeft was prima want het is hier erg droog na een hete zomer. De natuur is vast blij met elke bui want er zijn hier veel bosbranden geweest in de omgeving.

Ondertussen zijn wij alweer gewend aan het luxe leventje in Somerset West. Het Kaapse schiereiland met Kaapstad en de wijnlanden zijn schitterend. Het is niet bepaald Afrikaans te noemen, eigenlijk meer Europees maar alles is hier super. We zitten vlak bij zee (vanuit onze slaapkamer kijken we in de verte op Strand een badplaats 10 km verderop) Er zijn hier bergen met passen, cultuur, musea, fantastische restaurants, maar het mooist van alles is de overweldigende natuur.

We hebben al verschillende wineestates bezocht die hier allemaal in de buurt liggen. Nog steeds het allermooist vinden wij “Vergelegen” het wijnestate van de Nederlander Simon van der Stel uit midden 1600. Dit prachtige oude Kaapse huis nog helemaal origineel ingericht staat in een groot park. Voor het huis staan enorme kamferbomen die in de 17e eeuw geplant zijn. Maar ook deze estates gaan met hun tijd mee en investeren flink. Vergelegen heeft de laatste jaren maar liefst 2 nieuwe eigentijdse restaurants erbij gekregen. Somerset West ligt vlakbij de wijngaarden van Stellenbosch.

Je kunt van hieruit prachtige tochten maken door de diverse bergpassen naar Franschoek.(waar vroeger de Hugenoten hun eerste wijnranken planten, nu een van de duurste plaatsen van ZA) Aan de andere kant de schitterende kust naar Betty’s Bay, waar veel mensen uit Kaapstad een 2e huis hebben. Hier is een botanische tuin en een pinguïnkolonie. Kaapstad is ongeveer 45 min. rijden. Als je eenmaal hier het stadje uit bent rij je op een prachtige weg dwars door de duinen met een magnifiek gezicht op de oceaan.

Alleen aan de andere kant van de weg ligt een van de grootste townships ter wereld. Je ziet wel verschil met 6 jaar geleden. Meer zwarte mensen wonen in een beter huisje maar je ziet nog genoeg mensen die met hun ziel onder hun arm voor zo’n golfplaten hok zonder ramen zitten. Het is voor ons moeilijk te beoordelen hoe het er nu voorstaat maar volgens de Afrikanen is er al veel veranderd. Wat we wel zien is dat alle werkenden in restaurants, informatiebureaus of pompstations nu zwart zijn. Er schijnt nu ook een duidelijke zwarte middenklasse te zijn van mensen die het goed hebben. Ook zijn er schijnbaar al heel wat zwarte miljonairs. De mensen hier zijn wel heel bang dat als Nelson Mandela overlijdt, die alweer longontsteking heeft, hier een opstand gaat uitbreken. Hij is al 94 dus heeft ook niet het eeuwig leven.

Vanaf maandag a.s. krijgen wij 2 echtparen en een baby (familie van de eigenaresse) te logeren. Dit huis is gigantisch groot dus zullen we best met z’n allen onze weg vinden. Het weer is na Pasen weer prachtig geworden. Overdag rond de 26 gr. alleen s’avonds wordt het meteen fris als de zon onder gaat. Nu geeft dat niet want we zitten in huis , maar over een tijdje gaan we weer verder en terug naar de tent.

1. Wouter:
    6 april 2013
    Prachtig verhaal weer. Geniet er maar van en hier is het niet alleen s'avonds fris maar wordt het nog steeds niet warmer dan een graat of 8°C. Komende week moet dit wel gaan veranderen.
  2. Jacqueline:
    6 april 2013
    Leuk om te volgen, kan ik op afstand toch meegenieten! Enjoy!
  3. Tony Peters:
    Hoi Ad en Anne-Marie,
    Zo zie je maar weer Luxe went snel,maar toch geweldig dat jullie dit mee mogen maken,het was weer leuk om jullie op deze manier te volgen en te lezen hoe jullie genieten.
    Ons weekend Euro Disney was ook zeer geslaagd gelukkig alle dagen droog maar wel koud zeker sávonds maar we kunnen terug kijken op ´n geweldige vakantie, ik ben nu bezig om er ´n fotoboek van te maken als mooie herinnering!
    Wij zien jullie vlgd verhaal weer tegemoed geniet ze!!
    Groeten van Tony en Riet en Familie,..
  4. Ruut en Trees:
    6 april 2013
    We zijn benieuwd hoe de logeerpartij gaat verlopen. Dat horen we graag bij het volgende verhaal. Kunnen we nà juni bij jullie een "vergelegen "wijntje komen drinken? Om 17.00 uur ( borreltijd in Huize Daalder ) zullen we op jullie proosten.
    Groetjes
  5. Robert en Maria:
    6 april 2013
    2 echtparen en een baby is volgens mij beter dan de hele pinguinkolonie uit Betty's Bay te logeren te krijgen. Dan moet je veel vissen en het zwembad delen met deze dieren.
    Hoeveel flessen wijn gaan er in de Polo ? Ik zou het daar maar opdrinken anders wordt het een heel gesjouw.
    Blijf daar, blijf daar zou ik zeggen want hier mis je nog helemaal niets. Groeten, Robert en ook van María.
  6. Loes:
    10 april 2013
    Ik sluit me helemaal aan bij de reactie van Robert R. vwb de logeerpartij. Hier is het weer nog niet veel soeps met een uitschieter van afgelopen zondag toen velen de tuin op orde hebben gebracht en wij ook. Nu hopen op een fijn warmer weekend. Geniet ervan. Na deze verhalen hmmm misschien toch maar eens naar ZA afreizen. We weten het dit jaar nog niet.
    Groetjes, Loes