Granada, de Sierra Grazalema en de kust

7 oktober 2017 - Antequera, Spanje

Andalusië is misschien wel de meest veelzijdige provincie van Spanje, hier kom je ogen te kort om al dat moois in je op te nemen. Ook al wordt het land geteisterd door droogte en hangen zelfs de cactussen slap aan de berghellingen, ook met de bruine en beige tinten is het hier prachtig.

Als je naar de kust rijdt veranderd de olijventuin in een ander landschap. In dit zeer druk bebouwde gebied staan veel villa’s met mooi aangelegde tuinen. Hier zie je weer kleuren, bougainvilles, palmen en mooie struiken met blauwe bloemen. Alles bloeit hier als het maar water krijgt.

Omdat het wel erg ver is om alles te bekijken boeken we 2 nachtjes hostals in Almunecar (ja Jan en Joke de foto’s moeten jullie bekend voorkomen) en Granada. Maar eerst weer een prachtig wit stadje Frigiliana, vroeger een rustig Spaans dorpje waar de tijd stil staat, nu een door toeristen overlopen dorpje waar de piepkleine huizen met uitzicht over het dal worden opgekocht door investeerders en verhuurd voor ongelofelijke prijzen. We lunchten in een piepklein restaurant met zo’n balkon met uitzicht. Wat een feestje, heerlijke salades zo groot dat je er de hele middag op kunt teren.

Verder naar de kust. In de verte zie je het imposante fort van Salobrena al liggen hoog op de rotsen. We dronken wat op het mooie kiezelstrand van Almunecar met de vele palmen. Aan de kust is het niet druk, het is nu oktober en de meeste toeristen zitten in de steden zoals blijkt als we in Granada aankomen.

Vorige keer waren we in maart op een camping hier in de buurt en kon je de sneeuw zien liggen op de Sierra Nevada, maar die komt voorlopig nog niet. Het is nog steeds rond de 30 gr. in zuid Spanje.

Granada wordt zoals zoveel toeristische steden in Europa overlopen door toeristen. Je moet je een weg banen door de groepen bustoeristen met de reisleidster voorop uitbundig zwaaiend met haar paraplu om maar niemand van haar groep kwijt te raken. Granada ligt hoog en als je alles wilt bekijken klim je heel wat af. We namen voor de verandering eens een treintje (waar ik normaal niet aan moet denken) maar de mirador op het pleintje van San Nicolas wordt ineens een stuk makkelijker bereikbaar al word je constant door elkaar gerammeld als het treintje over de gladde steentjes manoeuvreert door de smalle straatjes. Maar boven aangekomen word je beloond met een schitterend uitzicht over de Sierra Nevada die roze kleurt bij het licht van de ondergaande zon. Het Alhambra wat bestaat uit links het paleis van Karel V en rechts het Arabische Alcazaba is een magnifiek gezicht. Daar sta je dan met honderden toeristen uit de hele wereld te kijken hoe de zon langzaam ondergaat. We hebben nog geprobeerd om de volgende morgen kaartjes te bemachtigen voor het Alhambra maar dat gaat je echt niet lukken. Reserveren op internet en dan liefs een paar maanden van te voren.

Wat je ook moet reserveren is de wandeling over het koningspad Camino del Rey. Dit is een hangend wandelpad aan de rotsen wat voor miljoenen is opgeknapt. Moet erg mooi zijn met duizelingwekkende uitzichten maar ook hier geldt weer reserveren. Maar we moeten nog maar weer eens terugkomen in Andalusië.

Onze laatste trip ging gisteren met 32 gr. door de bergen met heel wat bochten naar een stuwmeer met uitzicht op Zahara. Aan de overkant van het meer is een watersportcentrum waar je kano’s kunt huren en ook een restaurant met uitzicht op dit mooie dorpje.

Ook Ovida is prachtig. Je leert hier in Spanje wel klimmen want alle dorpjes liggen hoog dus je moet beneden parkeren en dan naar het centrale plein waar je dan wordt beloond met mooie terrassen. Alleen geldt dat niet voor Spanjaarden, die rijden naar het gemeentehuis op het plein en parkeren driedubbel pal voor de deur. Niemand die zich er druk over maakt maar zo staan wel alle dorpjes en steden van Spanje bomvol auto’s, dat zou anders moeten want je kunt haast geen adem meer halen van de uitlaatgassen en dan gaat de lol er wel vanaf.

Verder door het groene dal van de Sierra Grazalema, wat wij het mooiste gebied vinden van Andalusië. Dit gebied is groener omdat het s’winters meer regen krijgt en dichter bij zee ligt. Prachtig dorpje waar dit weekend een festival werd gehouden waar we nog net een glimp van konden opvangen.

Het zit er weer bijna op, vandaag poetsen en pakken en morgen rijden we ruim 400 km noordwaarts naar Toledo waar we 2 nachten blijven. Dinsdagmorgen al heel vroeg op pad om de auto in te leveren op Madridairport en dan vliegen we weer naar huis.

We kunnen een reis naar Andalusië van harte aanbevelen. Accommodaties zijn zeer betaalbaar. Eten is heerlijk en de terrasjes spotgoedkoop.

1. Petra:
    7 oktober 2017
    Prachtige foto´s weer zeg! En mooi weer zie ik. Beter dan hier in Nederland op dit moment. Geniet er nog van!
  2. Nico en Maya:
    7 oktober 2017
    Een beeldend reisverslag! Wat hebben jullie veel ondernomen en veel gezien. Aan Alhambra en Corboda en nog wat kleine stadjes bewaren we mooie herinneringen die door je reisverslag weer voor ons geesteskind oog verschenen. Groetjes uit het regenachtige Nederland Maya en Nico uit Haarlem
  3. Tony Peters:
    7 oktober 2017
    Hallo Ad en Anne-Marie..echt weer 'n prachtig verhaal...zo genieten wij maar mooi mee...en de foto's zijn weer geweldig! het zal jullie tegenvallen als je weer thuis bent het weer is hier nu echt slecht...Groeten en nog veel vakantie plezier...
  4. Marende en Jan:
    7 oktober 2017
    Weer mooie belevenissen en een verhaal om het mee te kunnen beleven. Geniet nog even van de warmte.....want hier......brrrrrr...
    tot dinsdag
  5. Ruut en Trees:
    7 oktober 2017
    Jullie hebben ons nieuwsgierig gemaakt naar Andalusië om dit zelf eens te gaan bekijken.
    Goede vlucht huiswaarts en tot vrijdag de 13e.
    Groetjes Ruut en Trees
  6. Jan van der Velden:
    7 oktober 2017
    Ja Anne-Marie en Ad dit zijn voor ons heel herkenbare foto's we zijn ook op heel veel plaatsen geweest in Andalusie wij vonden het ook prachtig.
    Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben.
    Groetjes Jan en Joke
  7. Loes:
    7 oktober 2017
    Andalusië staat ook nog op ons lijstje. Mooie foto's. Goede terugreis en tot gauw.
  8. Anne van der Molen:
    31 oktober 2017
    Goedenavond Ad en Anne-Marie,

Opnieuw een plezierig te lezen reisverhaal. Andalusia is inderdaad fantastisch. Zelf ben ik afgelopen periode naar de Algarve en de Costa Blanca geweest. Ben net weer thuis. Kom waarschijnlijk nog wel een verhaal van jullie tegen.

Graag tot een volgende keer.

Met een vriendelijke groet,
    Anne van der Molen.