Fijne kerstdagen en een fantastisch 2018!

24 december 2017 - Ashwellthorpe, Verenigd Koninkrijk

Hallo allemaal,

Wij vieren de kerst dit jaar in Ashwellthorpe in East Anglia Engeland. Hier passen wij op 3 stoute poezen een een uil. Taken zijn weer goed verdeeld. Ik geef de poezen eten (en zorg voor onze eigen catering) en Ad geeft de uil eten (muizen uit de diepvries.....) en leegt de kattenbak.

De provincie Norfolk is een dunbevolkt gebied en vrij vlak. Grenst aan de oostzijde aan de Noordzee. Hier zijn een aantal aardige badplaatsen en kliffen. Norwich is onze dichtstbijzijnde stad en is prachtig. Er is hier veel beschadigd in de tweede wereldoorlog, maar gelukkig staat het middeleeuwse gedeelte met de kathedraal en nog 28 kerken nog overeind. De stad is prachtig versierd met kerst.

Engeland is natuurlijk een echt kerstland, als je hier niet het kerstgevoel krijgt, krijg je het nergens. In alle kerken zijn de week voor kerst kerstcarolservices, dit zijn diensten met kerstliederen en gedichten en lezingen. De kerken zijn ongelofelijk oud. De kathedraal is van ongeveer 1000 en is erg lang. Voor de carolservice konden honderden mensen, jong en oud een plaats vinden en liepen de koorgangers en de pastor in een stoet door de kerk om overal te zingen zodat iedereen het goed kon horen en zien. In deze kathedraal is zoveel gebeurd, begrafenissen en trouwerijen, monniken die in de kloostergangen liepen en er zal heel wat kou geleden zijn want verwarming zal er toen niet zijn geweest.

Vanmiddag hebben we een tocht gemaakt in het oosten van de provincie, een strandwandeling en wat schattige Engelse stadjes die zo uit een Anton Pieckboek zouden kunnen komen. We sloten de dag af met een caroldienst in een piepklein ijskoud kerkje waar we allemaal dicht op elkaar zaten en kerstliedjes zongen. Na afloop was er gluhwein en worstebrood, heel apart om dit eens mee te maken.

Hier op het platteland heeft de tijd stilgestaan. Overal kleine dorpjes met een paar huizen en een pub en een oude kerk met kerkhof. Nergens zie je hier industrieterreinen en winkelcentra, alleen bij de grote stad.

Jammer dat we niet gereserveerd hebben voor een bezoek aan de kastelen, de halls zoals ze hier heten. Deze zijn prachtig versierd maar de kaarten zijn al maanden uitverkocht.

Wij wensen jullie allemaal een gelukkig kerstfeest en een bijzonder goed nieuwjaar.

Joke we denken veel aan jou, heel veel sterkte gewenst in deze moeilijke tijd.

hartelijke groet,

Anne-Marie en Ad

1. Petra:
    24 december 2017
    Bedankt voor jou reisverslag! Mooi land Engeland. Ik ben inmiddels weet in Nederland. Ook voor jullie hele fijne feestdagen!
  2. Tony Peters:
    25 december 2017
    Hallo Ad en Anne-Marie...Hartelijk dank voor jullie mooie reis en kerstverhaal...lijkt ons inderdaad heel apart om dit gedeelte van Engeland te bezoeken en kerst te vieren..
    Anne-Marie komt vandaag bij ons en hopen er samen met haar toch 'n gezellige dag van te maken...
    Jullie nog heel veel reisplezier fijne dagen en 'n gezond en gelukkig 2018...groeten van Tony en Riet,...
  3. Renee:
    25 december 2017
    Ook voor jullie; Fijne Feestdagen en de aller-allerbeste wensen voor een Vrolijk 2018! Gauw tot ziens en helaas......sjaal niet gevonden. Liefs, Renee & Clemens
  4. Joke Cor:
    25 december 2017
    Hallo Ad en Anne-Marie hier alles oke. Bedankt .
    Fijne Feestdagen en de allerbeste wensen voor het Nieuwe Jaar!
  5. Albert & Nicole:
    25 december 2017
    Fijne dagen gewenst. Lieve groetjes uit een warm Zuid-Afrika van Albert & Nicole.
  6. Ruut en Trees:
    26 december 2017
    Hallo Anne-Marie en Ad. Bedankt voor jullie Kerstverhaal. Lijkt ons inderdaad heel bijzonder om op deze manier en in deze bijzondere sferen Kerst te vieren. Ook de foto's stralen de Engelse Kerstsfeer uit. Nog veel plezier en succes met de katten en de uil.
    Liefs,
    Ruut en Trees
  7. Jos:
    26 december 2017
    Een gezond en gelukkig nieuw jaar toegewenst van Bart, Koen, Stan, Monique en Jos.
  8. Marende en Jan:
    28 december 2017
    Hoi Anne-Marie en Ad, weer leuk verhaal om te lezen en weer prachtige foto's. Ook voor jullie een prettige jaarwisseling en uiteraard alle goeds voor het komende jaar met bovenal een bijzonder goede gezondheid. Voor jullie verder nog heel veel reisplezier....
    lieve groetjes van ons .,, Marende en Jan
  9. Loes:
    28 december 2017
    Leuk Engeland in kerstsfeer. Dat station is natuurlijk helemaal top. Kan ook alleen in good old England. Geniet van de kerstsfeer. Succes met de veestapel. Groetjes,
  10. Robert en Maria:
    31 december 2017
    Zijn jullie niet ingesneeuwd ! We horen van allerlei sneeuwstormen in Engeland.
    Mooie kerstweek dan daar met veel witte sneeuw ! Hier vandaag 14 graden ! Ongelofelijk weer ! En goed uiteinde !! Nou we houden het in de gaten als we horen dat iemand op zijn uilen wil gepast hebben dan kunnen we jullie namen doorgeven als uilenoppassers met ervaring.

Groeten , Robert , en ook mooi uiteinde van Maria !