Cruise van Aqaba naar Venetie

21 mei 2018 - Amsterdam, Nederland

Inmiddels zijn we weer veilig teruggekeerd en hebben we heerlijk in ons eigen bed geslapen. Wat is het fijn om je kleerkast open te doen en eindelijk weer eens wat anders aan te trekken en weer eens tv te kijken vanuit je eigen lekkere stoel, dat is lang geleden…

Het thuis zijn is van korte duur want door de cruise hebben we nog maar een week tot onze Nieuw Zeelandse ruilers komen. Dus morgen wordt de Enjoy na 2 jaar weer van stal gehaald en gaan wij voor ongeveer 6 weken naar Noorwegen waar we al heel wat mooie verhalen over hebben gehoord.

In het laatste reisverhaal vertelden we over het leven op een cruiseschip. Na de Seychellen hadden we maar liefst 8 zeedagen. Het weer was prima met soms zeer warme dagen tot 40 gr. dan is het zelfs te warm om buiten te zitten. Tijdens zeedagen zijn we lekker lui. s’Morgens gaan we naar een lezing over een van de komende bestemmingen en de rest van de dag wordt gevuld met lunchen, theedrinken met zelfgebakken koekjes en s’avonds diner met een voorstelling in het theater. We lazen heel wat af. Dit schip had uitzonderlijk veel Nederlandstalige romans aan boord. Thuis komt het er meestal niet van om boeken te lezen maar hier heb je zeeën van tijd met uitzicht op de oceaan.

Het is een heel eind om via de oostkant van Afrika richting Europa te varen. Er waren geen stops meer gepland tot Jordanië. Toen we in de buurt kwamen van Somalië kregen we een brief met daarin uitleg van een procedure die gevolgd zou worden als er eventueel terroristen aan boord zouden klimmen……dek 6 was na zonsondergang afgesloten en de gordijnen in de eetzaal moesten dicht evenals de buitenhutten met een raam. Er was security aan boord, maar we hebben niks onheilspellends gezien. Ook geen bootjes met vluchtelingen. Wel een akelig idee dat wij in alle luxe op de oceaan dobberen en er op het vaste land oorlog is in Yemen en Soedan en er overal overvolle vluchtelingenkampen zijn.

Bij Somalië voeren we naar de Golf van Aden en door een smalle zee-engte bereikten we de Rode zee. Jammer Mekka en Djedda zijn niet zichtbaar het was mistig.

Vanuit de Rode zee met badplaatsen als Hurghada varen we de Golf van Aqaba in  tot we niet verder kunnen, hier ligt Aqaba en aan de overkant Eilat de badplaats van Israël.

Aqaba de enige haven van Jordanië. Hier gingen heel wat passagiers van boord om een excursie te maken naar Petra, de roze stad van de Nabateeers of naar de kleurrijke Wadi rum woestijn. Aangezien wij deze plaatsen uitgebreid hebben bezocht met de Enjoy in 2009 maakten wij een ommetje door de lelijke stad Aqaba. Hier is meer te zien onder dan boven water aangezien dit een duikbestemming is. De stad op zich is niet bepaald bezienswaardig.

Terug aan boord was het een prachtig gezicht om te vertrekken uit de haven van Aqaba. De bergen kleuren roze met de ondergaande zon. We voeren weer terug door de Golf om de punt bij Sharm el Sheik de Suez Golf in, die uiteindelijk uitmondt in het beroemde Suezkanaal. Dit was iets wat veel mensen intrigeerde. Al vroeg zocht iedereen een plekje op het schip om alles goed te kunnen zien. Veel was er niet te zien, het is gewoon een breed kanaal met op de oevers zand. Hier en daar een pont om mensen naar de overkant te brengen. In 2014 is er een bypass gegraven om de tientallen cruiseschepen sneller te kunnen laten doorvaren. Je vaart in konvooi met 1 km afstand tussen 2 schepen en begeleidt door een loods. We passeerden een mooie spoorbrug maar die wordt nooit gebruikt. Wat resorts in de verte en heel veel half afgebouwde flatgebouwen, moskeeën en in Egypte een stad die we vanaf het hoge cruiseschip goed konden bekijken. Tientallen moskeeën riepen tegelijk op tot gebed. Bij Port Said eindigt het Suezkanaal en varen we de Middellandse zee in.

De eerste leuke haven sinds weken is Katakolon in Griekenland, hier kun je met de trein naar de opgraving van de Griekse stad Olympia, de bakermat van de Olympische spelen. Dan verder naar Kotor in Montenegro. Dit was een prachtige dag. We voeren door een lange baai met steile rotswanden aan weerszijden met overal dorpjes met mooie kerken en hotels. Dit is voor de jetset ook al geen onbekend gebied meer getuige de jachten die overal aangemeerd lagen. Uiteindelijk zagen we de middeleeuwse vesting Kotor liggen met de mooie stadsmuren. Bijzonder toeristisch maar dan ook erg mooi, vooral de ligging in de baai is magnifiek. Mooie regio om nog eens met de Enjoy te bezoeken.

De volgende dag was Split in Kroatië aan de beurt, erg mooie stad met een boulevard met palmen met veel Grieks-Romeinse overblijfselen. Je kon er letterlijk over de koppen lopen. Toch wel leuk om deze steden te bezoeken want vanaf een cruiseschip loop je zo de stad in en met een auto of camper is het vrijwel onmogelijk om de stad te bezoeken.

Voor de laatste keer werd het lied Con Te Partirò gespeeld van Bocelli bij het vertrek uit de laatste haven van deze cruise. De volgende ochtend arriveerden we in de stromende regen in Venetië. Het is altijd een indrukwekkend gezicht om door het Canal Grande te varen langs de paleizen, maar helaas het weer werkte niet mee.

De laatste ochtend is het altijd nogal stressig. Iedereen gaat op een bepaalde tijd van boord en de bemanning moet in no time zorgen dat alle hutten zijn schoongemaakt omdat om 13.00 uur de nieuwe passagiers komen.

De regen was gelukkig snel voorbij zodat wij met de vaporetto naar het Arsenaal voeren waar we een appartementje hadden voor 3 nachten. Wat een uitzicht op het monumentale Arsenaal wat nog steeds door de marine wordt gebruikt. We wandelden uren door Venetië, trap op brug af tussen duizenden Chinezen en andere Aziaten. Met een kaart voor de vaporetto kun je ook de eilanden bezoeken Murano het eiland van de glasblazers en Burano van de kant.

Een tocht met de vaporetto in het donker over het Canal Grande is ook heel bijzonder.

Vanuit Treviso vlogen we met Ryan air naar Eindhoven airport waar Jan ons al opwachtte.

Volgend reisverhaal komt uit Noorwegen als de wifi meewerkt!

1. Albert & Nicole:
    21 mei 2018
    Welkom thuis van deze fantastische reis! Het was weer leuk om jullie te volgen. Veel plezier op jullie volgende avontuur in Noorwegen. Groetjes van Albert & Nicole.
  2. Renee:
    Welkom Thuis! En nu op naar het volgende avontuur! Liefs, Renee & Clemens
  3. Loes:
    21 mei 2018
    Het was er niet meer van gekomen om je nog terug te bellen, maar goede reis. Van het stoffige midden oosten naar het groene Noorwegen. Enjoy.
    Groetjes, Loes
  4. Marende en Jan:
    22 mei 2018
    welkom thuis....maar dat hebben we al persoonlijk uitgesproken en succes met de voorbereidingen voor de komende weken
  5. Tony Peters:
    22 mei 2018
    Hallo Ad en Anne-Marie...dat was weer 'n prachtig verhaal en 'n geweldige afsluiting van jullie Afrika avontuur,ik snap het gevoel als je weer thuis bent...wij zijn gisteravond laat weer thuis gekomen van ruim 2 weken zeeland wat we geweldig vinden..maar verlangen altijd weer om lekker thuis te zijn met 'n groot bed en toch weer wat meer luxe als in de caravan...geniet van jullie korte periode thuis en veel plezier in Noorwegen...groeten van Tony en Riet,...
  6. Martha:
    22 mei 2018
    Ook van mij een welkom thuis altijd weer fijn dat jullie veilig zijn thuisgekomen. Anne Marie nog een verlaten proficiat met je 60 st verjaardag ik was het helemaal vergeten door de werkzaamheden hier hopelijk kan ik het goedmaken. Ad en Anne Marie veel succes met de voorbereidingen voor de trip naar Noorwegen en vooral veel genieten.
    Liefs van mij Martha. ..
  7. Katherine dunbar:
    28 mei 2018
    Thank you for sharing. Wonderful and Fascinating adventure. Currently, My Henry is in Chemo treatments, stage III. We hope to go to Cuba in November.
    Keep in touch. Hugs Katherine
  8. Anne van der Molen:
    21 juni 2018
    Wat was dit weer een fijne vakantie. Van het Suez kanaal tot Venetië.. Dan beleef je veel in korte tijd. Prachtige foto`s trouwens.

Groetjes,
    Anne.