the Captains house

23 juli 2017 - Kenmare, Ierland

We ontmoetten Margaret en Gary op Cork airport, aardige Australiërs die naar Ierland zijn geëmigreerd. Na de lunch wisselden we sleutels uit en gingen met hun auto op pad naar een gehucht in de buurt van Kenmare in het zuid westen van Ierland, county Kerry. Je hebt altijd een voorstelling van een huis, maar het is elke keer een verrassing waar we terecht komen. Het Captains house, wat prachtig gerestaureerd is ligt in de bergen, ver van de stad en met maar een paar huizen in de buurt. Van binnen is het huis helemaal nieuw en is alles in witte en grijze tinten. Vanuit de sunroom die helemaal van glas is heb je een prachtig uitzicht over de bergen en de schaapskudde die hier graast.

s ’Morgens raced de schaapshond over het terras en vliegt achter de kudde aan om de schapen bij elkaar te verzamelen als ze naar een andere wei moeten, mooi gezicht. Ze zijn pas geschoren en staan soms rillerig onder de struiken in de regen.

De dichtstbijzijnde plaats is Kenmare en is heel toeristisch. Het zijn eigenlijk maar een paar straten met gekleurde pandjes met horeca en winkeltjes maar wordt heel druk bezocht. Het probleem in al deze Ierse stadjes is dat er overal geparkeerd mag worden, autovrije straten kennen ze hier niet en zo zitten mensen op een “terrasje” voor een pub of coffeeshop tussen de geparkeerde auto’s en in de uitlaatgassen van de lange sliert auto’s die door de straat rijden.

Het landschap en de natuur zijn schitterend. We zitten vlakbij de “Ring of Kerry”, een heel toeristische route met uitzichten over landschappen en overal water en piepkleine plaatsjes. Probleem is alleen dat de bussen te breed zijn voor de smalle 2 baanswegen en als je tegen de route in rijdt je de hele dag een probleem hebt. Dus meerijden met de bussen.

Een dag was voor ons wel genoeg in deze drukte, wij genoten van het Killarney national park met de prachtige Muckrossabbey en de waterval en de eikenbossen maar wij doen liever de andere schiereilanden die heel rustig zijn en hier heeft de tijd nog echt stil gestaan. Piepkleine dorpjes met alleen een supermarktje,een pub en een oud kerkhof. Overal geweldige uitzichten over rotsen en kliffen bij de inlets. Dit gedeelte van Ierland is heel ruig met hoge passen vol haarspeldbochten en overal enorme rotsblokken van leisteen.

Van de week zagen we een documentaire van Fons van der Poel over Ierland. Hij vertelde over de geschiedenis van Ierland, over de verschrikkelijke hongersnood rond 1850, over 800 jaar overheersing door de Engelsen en over de vele Ieren die over de hele wereld emigreerden. Zo ga je heel anders denken als je hier door het landschap rijdt.

We hebben een paar prachtige dagen gehad met volop zon en genoten van Bantry house, een landgoed in the Bantry bay met magnifieke uitzichten over de baai en de tuin. Er zijn in tegenstelling tot Engeland hier niet zoveel kastelen, maar gelukkig zijn er hier wel een paar in de buurt.

De laatste dagen is het weer niet echt geweldig maar hopelijk komt er nog wat zon deze kant op.

1. Tony Peters:
    Hallo Ad en Anne-Marie,
    Hartelijk dank weer voor jullie mooie vakantieverhaal en geniet er van
    Groeten vanuit Zeeland waar we alweer 2 weken hebben kunnen genieten van heel mooi weer.... soms zelfs te warm en te benauwd....Tony, Riet en familie...
  2. Petra:
    23 juli 2017
    Mooi daar hé? Wij zijn er ook geweest maar is alweer 15 jaar geleden. Geniet van de prachtige natuur daar. Vooral ook de kust in Zuid West Ierland is erg mooi. Groetjes van Petra en Alhagie.
  3. Els:
    23 juli 2017
    Alweer een mooi reisverhaal! Het haalt tegelijk herinneringen bij ons op. Nog een mooie voortzetting en kijken uit naar jullie volgende belevenis.
  4. Loes:
    25 juli 2017
    Ik denk dat wij maar eens snel gaan kijken om volgend voorjaar een ticket te boeken. Geniet ervan en tot horens.
    Gr. Loes
  5. Ruut en Trees:
    25 juli 2017
    Hi A&A,
    Fraai, ruig en fotogeniek gebied. Goed dat fotorolletjes niet meer nodig zijn ...
    Zien uit naar de volgende verhalen.
    Enjoy :)
  6. Nico en Maya:
    26 juli 2017
    2de poging. Wij waren ook een keer in Ierland. In de Burren en Connemara op de fiets nieet doen. Heerlijjk landschap vriendelijke bevolking. Jouw verhalen haalt herinneringen naar boven. Statig huis. Genieten maar , maya en nico
  7. Anne van der Molen:
    29 juli 2017
    Hallo Ad en Anne-Marie,

Heb nu weer tijd om van jullie fijne vakantieverhalen te genieten. Voor mij is Ierland ook speciaal omdat je het idee hebt dat het er relaxed aan toe gaat. Zelf glijd ik een nieuwe levensfase in: niet meer werken en om die reden heb ik een camper aangeschaft. Samen met mijn vriendin genieten van het leven.

Groetjes,
    Anne.