Auckland

14 april 2017 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Auckland is de grootste stad van Nieuw Zeeland en het economische hart van het land. Het is de grootste Polynesische stad ter wereld. Hier wonen 1,5 miljoen Europeanen, Maori’s, Polynesiërs en Aziaten en samen spreken zij meer dan 35 talen. Overal zie je restaurantjes van Chinees tot Afghaans en van Franse bistro’s tot Thai, want elke bevolkingsgroep brengt zijn eigen eetgewoonten mee.

De binnenstad die moeilijk bereikbaar is door de enorme verkeersdrukte is modern. Vanuit de verte zie je de Skytower van 328 meter hoog. Veel historische gebouwen zijn gerestaureerd, maar ook gigantische eigentijdse gebouwen staan naast het mooie oude ferrybuilding aan de haven bij het maritiem museum. Vanuit deze haven kun je met ferry’s naar de eilanden en naar het oude Devonport, een gezellige historische plaats met terrassen en leuke winkels. Hier heb je een mooi uitzicht over de skyline van Auckland.

Auckland is gebouwd op een groot aantal uitgedoofde vulkanen. Deze vulkanen zie je goed in het landschap en zijn nu parken begroeid met gras en struiken. Overal zie je ze opduiken in dit typische landschap, wel een griezelig idee eigenlijk dat er zo maar een vulkaan kan uitbarsten. Het gebeurt maar eens in de zoveel honderd jaar maar toch….

Auckland is helemaal omringd door water en er zijn stranden en baaien in overvloed. Aan de oostkant van de stad zijn prachtige lange stranden met wit zand, maar aan de westkant waar wij nu 2,5 week bivakkeren zijn de zwarte stranden met de ruige rotspartijen. Dit is de kust aan de oceaankant met hoge golven wat natuurlijk heel veel surfers aantrekt.

Cherie en John wonen in een prachtig huis met enorme tuin die bijna grenst aan een groot nationaal park wat zich uitstrekt van zowat hun achtertuin tot aan de oceaan. Vanuit hun huis rijd je over de scenic drive (die aangelegd is in de 30er jaren tijdens de crisis door mannen die niet meer hadden dan wat handgereedschap en soms kilometers moesten lopen naar de plek waar de weg werd aangelegd.)

Je rijdt hier door het prachtige regenwoud en de weg slingert naar de oceaan. Overal zijn parkings aangelegd met toiletten en er zijn allerlei wandelingen uitgezet. De zwarte stranden zijn heel apart. Het zwarte vulkaanzand is meegebracht door rivieren miljoenen jaren geleden. Je ziet dat de zwarte ruige rotsen zo uit de aarde omhoog zijn gestuwd. Wat ook een heel bijzondere plek is aan de westkust is het Muriwaistrand. Hier zijn grote rotsen in zee waar een kolonie Jan van Genten de baas is. Er zitten er honderden met hun inmiddels al grote jongen. De jongen zitten op het randje van de rotsen om te leren vliegen.

De zonsondergangen zijn heel mooi aan de westkust, alleen hebben wij er nog niet veel gezien want het weer is erg slecht de laatste tijd. Vorige week kwam er een cycloon over die zoveel regen met zich meebracht dat we 2 dagen thuis zaten en nu is er weer een weerswaarschuwing dat er weer eentje op komst is. In de Coromandel zijn veel mensen geevacueerd wegens overstromingen en moeten hulpdiensten in actie komen om de mensen te helpen die daar wonen.

Northland is het gebied ten noorden van Auckland. Het was de bedoeling dat we daar ook nog een paar dagen naartoe zouden gaan, maar met dit donkere natte weer is er weinig aan en Cape Reinga is toch 300 km rijden, dus je hebt een paar dagen nodig om dit gebied te verkennen. Gelukkig hebben we de Coromandel al gezien want anders was dat ook niet meer mogelijk geweest.

Morgen hebben we een walvis-dolfijndagtocht met een boot geboekt, walvissen zullen we niet zien maar hopelijk wel dolfijnen. De vraag is alleen of het doorgaat, er zijn al verschillende afvaarten geannuleerd wegens de stormachtige zee.

Zondag a.s. komen Cherie en John weer thuis en ga ik voor ze koken. Maandagavond brengen ze ons naar de airport en vliegen we via Melbourne naar Dubai waar we 7 uur moeten wachten op de vlucht naar Amsterdam waar we als het goed is om 20 uur aankomen op 18 april.

Vorige week hebben we hier de klok voorruit gezet zodat het al om 18 uur donker is. Jullie hebben de klok teruggezet zodat we weer lekker lange avonden krijgen als we thuis zijn. Nu de temperatuur nog wat omhoog thuis. Het is hier nu rond de 20 gr. dus daar zal het niet aan liggen.

We hebben een fantastische tijd gehad in Nieuw Zeeland. Het is een prachtig land wat natuur betreft. We hebben gelogeerd in mooie huizen en veel aardige mensen ontmoet. Het was de slechtste zomer sinds 30 jaar in Nieuw Zeeland maar we hebben er niet echt last van gehad. De temperaturen waren prima, voor ons hoeft het niet zo heet te zijn.

Bedankt voor al jullie reacties en complimenten voor mijn foto’s en tot ziens of hoors weer thuis!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marende en Jan:
    14 april 2017
    Hoi lieve Anne-Marie en Ad, wij zijn weer helemaal op de hoogte en hebben jullie schitterende reis weer kunnen meebeleven...zeker ook ondersteund door de prachtige foto's. Een genot om naar te kijken. Temperaturen blijven hier een beetje gemiddeld voor de tijd van het jaar....maar zeker geen 20o....Vast een behouden thuisreis toegewenst en ik haal jullie dinsdagavond tijdig op....lieve groetjes van ons en tot dinsdag.
  2. Tony Peters:
    14 april 2017
    Hallo Ad en Anne-Marie, hartelijk dank weer voor het zeer interessante verhaal over het prachtige Auckland met weer ontzettende mooi foto´s zeker de zonsondergangen en mooie stranden, Het zit er weer bijna op voor jullie en waarschijnlijk gaan jullie hier mooi weer tegemoet wat nu nog niet echt aan de orde is, Riet verblijft momenteel in Curaçao samen met ´n goeie vriendin van ons van waar haar man 2 jaar geleden plotseling is overleden. Ze heeft ´n dochter wonen in Curaçao en daar logeren ze,
    het is er nu 31 graden maar erg benauwd zegt Riet 23 april vliegen ze samen weer terug,
    Ik ga samen met de (klein)kinderen met Pasen naar Zeeland en blijf tot woensdag,
    ik ben dus niet lang alleen, wij wensen jullie prettige terugreis en wie weet tot ziens in Nederland...
    Wij wensen jullie
  3. Trudy en Hans:
    14 april 2017
    Jammer de typische new zeelandse bevolking, de Maori's niet meer bezoeken.
    Wij wensen jullie een goede reis terug naar Nederland.
  4. Maria en Robert:
    goeie reis terug en tot ziens ! groetjes, Maria
  5. Loes:
    14 april 2017
    Goede reis terug en tot gauw. Nog veel plezier in Dubai.
    Gr. Loes
  6. Jos Govers:
    Hallo AnneMarie en Ad,

Wat een schitterende foto's weer, en bedankt voor de leerzame verhalen, ik begrijp dat de reis er bijna weer opzit, dus weer terug naar ons koude Nederland en de zuurkool met worst... Groet en goede reis terug, we komen elkaar wel weer tegen in het dorp.

Tineke en Jos
  7. Albert & Nicole:
    Beste Ad en Anne-Marie,
    Het was weer leuk om jullie reis te mogen volgen.
    Een hele goede terug reis gewenst! ✈

Groetjes van Albert & Nicole
  8. Petra:
    14 april 2017
    Ik wens jullie een goede en veilige reis terug naar huis!
    Groetjes van Petra
  9. Jeanne van den Bosch:
    15 april 2017
    Wij wensen jullie een veilige reis naar huis. We horen de verhalen wel op 16 mei!!
  10. Ruut en Trees:
    16 april 2017
    Laatste prachtige verhaal. Wij hebben jullie verhaal gelezen op zondag 16 april. Dus
    VAN HARTE GEFELICITEERD MET JE VERJAARDAG ANNE-MARIE.
    Goede reis en welkom thuis. Tot hoors,
    Ruut en Trees
  11. Jos:
    16 april 2017
    Wederom een mooie verhaal.

Annemarie, ook namens Bart, Stan & Koen die afgelopen week 18 werden van harte gefeliciteerd met je verjaardag.

Groet,

Monique. Jos & BKS
  12. Katita:
    27 april 2017
    Loved travelling with you....enjoyed revisiting NZ thru your travels as we were there 4 yrs ago. We loved Australia this winter and hope to go back to housesit. Just home and now Geoff doing the last of the Reno....our bathroom and baseboards thru the condo! Then we can enjoy the summer before we take off again in the fall!